Dostat informace o svém zdravotním stavu do jednoho čipu má své výhody.
Oborová zdravotní pojišťovna před časem investovala do projektu Vitakarty, který právě teď přichází s novinkou. Díky informacím o pacientovi, konkrétně na základě vykázané péče či léků, karta sama pozná, že klient může trpět některou chronickou chorobou. Vitakarta také může upozorňovat na rizika, pokud pacient užívá léky, jejichž složky si mohou odporovat. Ředitel pojišťovny Radovan Kouřil říká, že 30 milionů, které firma do karty investovala, se jí vyplácejí.
* Do funkce generálního ředitele jste nastoupil letos v lednu. Co jste si vytkl jako cíl?
Základem je péče o finanční zdraví pojišťovny. Chceme dlouhodobě dosahovat vyrovnaného hospodaření a zároveň mít dostatečnou rezervu na horší časy. Zároveň chci posílit přívětivý přístup pojišťovny k pojištěncům i poskytovatelům zdravotních služeb. Nedávno jsem četl hezkou definici proklientského přístupu OE makáte pro klienty, usmíváte se a baví vás to. A přesně toho chceme dosáhnout. Zvýšit komfort klientského servisu, zkvalitnit komunikaci s klienty a partnery a rozvíjet online služby. Chci, abychom pro klienty byli moderní finanční institucí se službami, pro které stojí za to si nás vybrat za svoji zdravotní pojišťovnu.
* Váš základní fond skončil za loňský rok v přebytku zhruba sedmdesát milionů korun. Jak se vám daní držet kladnou bilanci fondu?
Vše začíná sestavením zdravotně pojistného plánu a definováním smluvní a úhradové politiky. Na to navazují složitá jednání s poskytovateli zdravotních služeb o výši úhrad aš už při uzavírání smluv, nebo při jejich vyúčtovávání. Při dnešním tlaku na sjednocení výše úhrad jak mezi poskytovateli, tak mezi pojišťovnami má stále významnější roli kvalita kontrolního a revizního systému. A tady máme obrovskou výhodu, protože naši klienti sami aktivně kontrolují vykázanou péči ve svých osobních účtech ve Vitakartě Online. Dělají to už desítky tisíc našich pojištěnců a zkontrolovaná péče je již v řádu miliard. Navíc i zdravotnická zařízení už vědí, že je nekontroluje jenom náš software a revizní lékaři, ale i lidé, kteří k nim chodí.
* Rozjeli jste projekt Vitakarta OE elektronická zdravotní pojišťovna. Kolik jste do něj investovali a co si od služby slibujete?
Do Vitakarty jsme investovali řádově 30 milionů korun. Jsou to účelně vynaložené prostředky, protože počet klientů, kteří ji aktivně využívají, neustále roste. V první fázi jsme chtěli nabídnout takový rozsah funkcí, aby klienti mohli všechnu administrativu vyřídit z mobilu nebo z počítače a nemuseli jezdit nikam na pobočku. Tady jsme už prakticky u cíle. Klienti si nechávají přes mobil proplatit preventivní programy, uzavírají cestovní pojištění online, mohou získat potvrzení o bezdlužnosti, nahlásit změny osobních údajů, zjistit stav svého účtu, zaplatit pojistné, vidí také náklady na svou zdravotní péči a případné nesrovnalosti nám mohou jedním kliknutím ihned nahlásit a podobně. Velkou příležitost vidím v další fázi, kterou je rozvoj zdravotních služeb. Chceme být první online zdravotní pojišťovnou.
* Jak se bude projekt letos rozvíjet?
Sázíme na rozvoj telemedicínských projektů. Jednak těch, které pomohou řešit již existující zdravotní problémy, a také těch, které přispívají ke zdravému životnímu stylu. Právě teď například spouštíme funkci, která na základě vykázané péče či léků sama pozná, že klient může trpět některou chronickou chorobou. Před ní ho Vitakarta varuje a nabídne základní rady. Už brzy bude také Vitakarta umět poznat, zda mezi léky, které klient užívá, neexistuje závažná interakce, kterou by měl řešit s lékařem či s naší Asistenční službou. Pracujeme na propojení informačního systému pojišťovny s nositelnými technologiemi.
* Letos spouštíte pilotní telemedicínský projekt umožňující online monitoring ženám s těhotenskou cukrovkou. S jakým se setkává ohlasem a jaké podobné projekty plánujete?
Tímto projektem testujeme spolupráci mezi všemi partnery projektu, ověřujeme nastavení pojistného produktu, jehož bude součástí, a samozřejmě také zkoušíme zájem o tuto problematiku. Dotažení do konečné podoby, aby přinášel zdravotní přidanou hodnotu a vyhovoval klientkám, bude ještě chvíli trvat.
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz