Řada nových technologií však bude muset počkat, říká Ján Čarný
Jsme generálním partnerem Banky roku od samého počátku a myslím si, že se nám tato forma spolupráce osvědčila. Nechystáme se koncept v rámci České republiky měnit, rozhodli jsme se však podpořit vznik ocenění i v zahraničí, řekl týdeníku EURO Ján Čarný, generální ředitel společnosti MasterCard Europe pro Českou republiku, Slovensko a Polsko.
EURO: Soutěž nese jméno MasterCard od svého vzniku. Proč ji sponzorujete? ČARNÝ: Věříme, že ocenění MasterCard Banka roku je nejen objektivním hodnocením poskytovaných finančních služeb v České republice, ale že také pozitivně působí na jejich zkvalitňování. Zvyšování úrovně finančního trhu je samozřejmě i jedním ze zájmů společnosti MasterCard, což je také důvodem našeho partnerství. Banky a finanční domy, které v minulých letech získaly titul v některé z kategorií ocenění, jej velmi aktivně využívaly v rámci své externí i interní komunikace. I to, jak se banky k ocenění stavějí, nám signalizuje, že naše volba stát se generálním partnerem MasterCard Banky roku byla správná.
EURO: Ponese soutěž jméno MasterCard i v dalších státech, kde ji Fincentrum připravuje? ČARNÝ: Ano, letos v listopadu budou vyhlášeny výsledky MasterCard Banky roku v Budapešti. Doufám, že se bude mladší maďarská sestra těšit přinejmenším stejné oblibě, jako je tomu v České republice. Mimochodem i fakt, že MasterCard Banka roku začíná pronikat za hranice, je pro toto ocenění velmi dobrou vizitkou.
EURO: Jak se podle vás za pět let existence soutěže změnilo využívání a vnímání platebních karet v Česku? ČARNÝ: Pokud mám srovnávat s obdobím před pěti lety, došlo především k obrovskému posunu v oblasti kreditních karet. Před pěti lety byly kreditní karty vesměs nabízeny pouze top segmentu, dnes se jedná o běžný a stále používanější úvěrový produkt. Roste také význam a obliba co-brandových programů jednotlivých bank. Co-brandové platební karty vydávají banky ve spojení s partnerem z komerčního sektoru a klienti mohou prostřednictvím jejich používání získávat nejrůznější benefity. Zároveň se rozšiřuje spektrum služeb, které jsou prostřednictvím platebních karet nabízeny. Příkladem může být například služba cashback, která již proniká na český trh.
EURO: Banky postupně přecházejí na čipové karetní technologie. Kdy lze očekávat další generační obměnu karet? Jak budou karty vypadat? Budou opravdu integrovány do mobilních telefonů, jak již deset let prorokují vizionáři? ČARNÝ: Zásadní obměnou v oblasti platebních karet je tzv. PayPass, tedy bezkontaktní platební technologie. Služba PayPass představuje velmi pohodlnou alternativu k hotovosti a umožňuje rychlé a snadné nákupy. Předpokládáme, že technologie PayPass otevře platebním kartám cestu i do míst, kde se doposud uplatňovala pouze hotovost. Typickým příkladem jsou třeba fast foody, trafiky či prostředky městské hromadné dopravy. Platba kartou PayPass totiž mnohonásobně zkracuje dobu placení u pokladny. Zavedení PayPass by tedy vedlo také k rozšíření akceptační sítě. České banky mají o PayPass zájem a jsou ve fázi vyhodnocování implementace této služby. Pokud jde o integraci platebních karet do mobilních telefonů, již dávno se nejedná o pouhou vizi. Například v Japonsku už představují běžnou praxi. Stejně jako do mobilních telefonů je možné integrovat bezkontaktní platební karty téměř do čehokoli, například do hodinek.
EURO: Jak vidíte budoucnost bezhotovostního placení? ČARNÝ: Zájem o debetní a především kreditní karty neustále roste, nejen ve světovém měřítku, ale i v rámci České republiky. Platební karty jsou u nás stále hodně používány k výběrům z bankomatů. Počet transakcí uskutečňovaných u obchodníků však začíná velmi dynamicky růst. Souběžně s tím pokračuje zavádění technologických novinek do karetních produktů. Řada nových technologií však bude muset počkat na dobu, kdy se jim úroveň technické infrastruktury přiblíží natolik, aby byly masově využitelné.
EURO: V Asii, ale v poslední době i Evropě a Spojených státech dravě expanduje čínská karetní asociace. Domníváte se, že může ještě výrazně posílit svůj vliv na trhu?
ČARNÝ: Po střední a východní Evropě v čele s Ruskou federací je nyní nejatraktivnějším trhem pro debetní a kreditní karty právě Čína. V roce 2005 zde bylo vydáno téměř 870 milionů platebních karet. Když však toto číslo srovnáme s 1,5 miliardy obyvatel Číny, je zřejmé, že tento trh představuje ještě obrovský prostor pro růst. Nabízí se zde možnosti pro posilování pozice jakýchkoli značek platebních karet. Téměř 98 procent karet vydaných v Číně jsou zatím karty tuzemských značek.
Kdybychom srovnali údaje z Číny s regionem střední a východní Evropy, kde žije téměř 330 milionů obyvatel a vydáno zde bylo 112 milionů karet, vynikne nevyčerpaný potenciál čínského trhu ještě více.