Menu Zavřít

KARTELOVÁ DOHODA?

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

L e t e c k ý     p r ů m y s l

Existuje podezření, že se dva největší světoví výrobci velkých komerčních letadel Boeing a Airbus domluvili na cenovém kartelu. Zvýšení cen jejich produktů se stalo předmětem šetření antimonopolních orgánů Evropské unie a USA.

Boeing letos oznámil zvýšení katalogových cen letadel o pět procent a Airbus o tři procenta. Vedení Boeingu (po odchodu šéfa divize komerčních letadel Rona Woodarda) dalo najevo svůj záměr soustředit se namísto honby za podílem na trhu raději na zisk, totéž v posledních měsících naznačovali i představitelé evropského konsorcia Airbus. Tím spíš se zdá zvýšení cen, které oba koncerny oznámily na letošním aerosalonu v britském Farnborough, podezřelé.

Co stojí za tím, začal zkoumat koncem listopadu jednak výkonný orgán EU a jednak americká Federální komise pro obchod. Podle britského listu Financial Times je to přímá reakce na nové katalogy obou firem, které oznamují úpravu cen.

Zmíněné instituce podle tiskových zpráv rovněž znepokojila sdělení nejvyšších činitelů obou firem, kteří naznačili, že si již nebudou konkurovat pouze cenou.

Na to mluvčí Airbusu možnost jakýchkoliv cenových dohod s Boeingem vyloučila. Pokud by antimonopolní orgány ale získaly o takové dohodě důkazy, budou obě firmy čekat vysoké pokuty.

Dlouhodobý optimismus

Světová letecká doprava se má během nejbližších patnácti let zdvojnásobit. Podle odhadu odborníků by se zhruba do roku 2007 mohl vytvořit globální tržní potenciál kolem 12,5 tisíce letounů a do roku 2017 téměř 26 tisíc letounů, což by v dnešních cenách odpovídalo hodnotě zhruba 500 miliard, respektive jednoho bilionu dolarů. Přispět k tomu má zejména rostoucí objem mezinárodní obchodní výměny a prudce rostoucí zájem o cestování a turistiku.

Hlavní výrobci civilních letadel se z těchto důvodů dívají do vzdálenější budoucnosti velice optimisticky. Dva nejvýznamnější z nich - Boeing (který mimochodem letos převzal českého výrobce letadel Aero) a Airbus - revidovali směrem vzhůru své prognózy světového prodeje letadel na příštích dvacet let ještě výrazněji. Podle nich by do roku 2017 mohl obrat na leteckém trhu dosáhnout až 1,2 bilionu USD, zatímco původně očekávali, že může činit nanejvýš 1,1 bilionu USD.

Boeing je spokojen

Optimismus a sebevědomí Boeingu stoupá přímo úměrně s letošními výsledky. Jeho kniha zakázek je letos přeplněna. Zatímco na začátku roku 1997 vyráběl v průměru jen 26,5 civilních letounů měsíčně a letos v prvním čtvrtletí 45, konec roku ukazuje mnohem rychlejší dynamiku. Měsíčně teď vyrábí kolem 50 letadel.

Představitelé Boeingu předpovídají, že dlouhodobý vliv asijské krize na vývoj v odvětví bude spíše marginální, i když připouštějí, že mohou řadu zakázek ztratit jako důsledek oslabení cestovního ruchu v Asii a celkového poklesu světové ekonomiky.

Ve třetím čtvrtletí letošního roku vytvořil Boeing zisk 347 milionů USD, zatímco ve stejném čtvrtletí loňského roku měl ztrátu 696 milionů USD. Jeho celkový letošní obrat bude zřejmě o dvanáct procent vyšší. Zisk 36 centů na akcii byl výrazně nad odhadem analytiků, kteří v průměru očekávali jen 27 centů. Díky zvýšenému prodeji letadel obrat Boeingu za třetí čtvrtletí vzrostl na 12,72 miliardy USD z 11,37 miliardy USD ve stejném období loni. Boeing dodá za letošní rok zřejmě 550 komerčních letadel a předpokládá, že v roce 1999 nabídne svým subdodavatelům výrobu komponentů celkem za více než 14 miliard USD.

Firma se musí podle vyjádření představitelů nadále vyrovnávat s výrobními problémy, které ji loni srazily poprvé po padesáti letech do ztráty. Obává se přece jen pokračujícího vlivu asijské krize a poukazuje na to, že cenové tlaky drží ziskové marže na nízké úrovni. Nicméně předseda správní rady Phil Condit nedávno uvedl, že firmě by se mohlo podařit zakončit letošní rok s miliardovým ziskem, což by byla asi dvě procenta plánovaného obratu. Na jeho kontě je mimo jiné dohoda s ruským ministerstvem hospodářství o spolupráci s kosmickými instituty při vývoji a výrobě kosmické techniky a o kooperaci s ruskou společností Letecký komplex S. V. Iljušina při konstrukci dílů amerických civilních letadel Boeing. Ty rovněž přispívají k jeho optimismu do budoucna.

Ani Airbus si nestěžuje

EBF24

Evropské konsorcium Airbus Industrie je s letošními výsledky také spokojeno. Ve svém zakázkovém portfoliu mělo 218 letounů a před koncem roku ještě přibyly další od leteckých společností US Airways a Air France. Většina zakázek - asi 36 procent - pochází ze Severní Ameriky, 28 procent z Evropy a 20 z Asie. Firma se v současné době angažuje především ve výrobě nových modelů pro obchodní flotily. Jedním z nich je model A340-500/600 vyprojektovaný jako konkurent Boeingu 777.

Airbus má v plánu zvýšit příští rok produkci komerčních letadel o 30 procent na 290 letadel z letošních 230. Asijská krize měla na něj menší dopad než na Boeing.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).