Tohle je prudce návykové auto
Koně, spotřeba, výbava – to jsou faktory, které obvykle rozhodují o volbě značky a konkrétním modelu vozu. Dle tohoto schématu by se asi quattroporte neprodalo ani jediné. A přesto má náš importér potíže spíše s vybojováním pár aut navíc nad národní alokaci než s odbytem. Čím to je?
Mercedes S klasse v provedení od AMG je výkonnější. BMW řady 7 je zase našlapané nastavitelnými prvky podvozku a hromadou nových technologií. Audi S8 má neuvěřitelně skvělou výbavu. Všechny zmíněné vozy jsou levnější. Maserati Quattroporte Sport GT S je ale všechny poráží tím nejdůležitějším – čistým potěšením a radostí z jízdy. Oproti S klasse a Audi S8 je sice slabší na papíru, ale v praxi daleko mrštnější a obratnější. Rozložení hmotnosti 49 ku 51 prakticky eliminuje jakoukoli výraznější nedotáčivost, což v důsledku znamená, že v zatáčkách ukáže nedotáčivým limuzínám a speciálně Audi S8 s přehledem svá zadní světla. Snad jediný soupeř ve sportovních jízdních vlastnostech je BMW 7 v nejvyšší motorizaci. Tahle auta jsou plně srovnatelná. Jen přidejte na misku vah pro quattroporte naprosto famózní zvuk motoru, lepší pádla převodovky a nezapomenutelný design uvnitř i zvenčí a pro BMW chladný německý odstup. V tomhle souboji není lepší či horší. Jde o preference. Kdo nechce vybočovat z řady, zvolí BMW. Dostane rychlé, technicky vysoce vyspělé auto. Kdo vybere quattroporte, dostane totéž plus obrovskou porci stylu a exkluzivity navíc.
Testovaný typ Sport GT S se od běžného quattroporte příliš neliší. Má pár koní navíc, což je na našich okreskách téměř k nepoznání, a pár designových detailů se změnilo uvnitř i venku. Za skvělý zvuk je zodpovědné nové výfukové potrubí a za ultraskvělé jízdní vlastnosti pak nový podvozek a brzdy. Quattroporte Sport GT S se zbavilo zavěšení Skyhook. Ten sice umožňoval nastavovat charakteristiku podvozku, ale jinak byl autu spíše na obtíž než přínosem. Majitel modelu Sport GT S se sice musí spokojit s nastavením od inženýrů z Modeny, to ale neznamená, že by měl absence Skyhooku litovat. Zvolené nastavení je naprosto ideálním kompromisem mezi špičkovým výkonem a komfortní jízdou. V nejostřejší možné podobě, tedy po aktivaci modu Sport, sedí maserati na silnici jako přilepené takovým tím superlepidlem z reklamy. Ani stovky koní na zadní nápravě a vypnutý stabilizační systém jen tak nerozhodí trakci, která je jednoduše úžasná. Projet zatáčku dveřmi napřed chce hodně ostrý nájezd a tvrdou práci s plynem. Nejlépe po vhodném podřazení, o nějž se postará jedno cvaknutí levým pádlem pod volantem. Zvuková kulisa, kterou vůz při této činnosti produkuje, nutí řidiče dětinštět. To se projevuje zejména přepnutím na manuální řazení v režimu Sport ve městě a důsledným podřazováním při každé alespoň trochu vhodné příležitosti. Poskočení chodců, jimž se těsně za zády ozve ohlušující prásknutí do výfuku následované chraplavým mručením osmiválce, stojí za to. Přestože každým přidáním plynu utratíte 50 korun. Což je asi jediné, a tedy největší negativum tohoto auta. Quattroporte žere i trávu kolem cesty. Stotřicítkou a se zapnutým tempomatem po dálnici vůz konzumuje téměř patnáct litrů na sto kilometrů. No a když se řidič trošku rozvášní, dvojnásobek není problém.
***
Klady
Pocit z jízdy
Jízdní vlastnosti
Design
Výkon
Styl
Zápory
Vysoká spotřeba
tabulka
Maserati Quattroporte Sport GT S
motor: zážehový vidlicový osmiválec
výkon: 4691ccm
převodovka: šestistupňová automatická
zrychlení 0–100 km/h: 5,1 s
nejvyšší rychlost: 285 km/h
spotřeba l/100 km: 24/11/16
cena: 179 900 USD