Na pláních i v jeskyních Azerothu je všechno, jak má být. Virtuální svět, do něhož si měsíčně předplácí vstup prostřednictvím internetu přes dvanáct milionů lidí, vydělává opět společnosti Activision Blizzard pohádkové sumy. Pouze jediná hra World of Warcraft, která se objevila v listopadu 2004, utržila za loňský rok kalifornské společnosti 1,23 miliardy dolarů. A to tvoří 28 procent z celkových 4,1 miliardy tržeb z minulého roku, přestože Activision Blizzard stojí za dalšími hity, jako jsou střílecí série Call of Duty, skateboardová Tony Hawk či hudební Guitar Hero.
O injekci se postaralo již třetí rozšíření hry s názvem World of Warcraft: Cataclysm z počátku loňského prosince. Během prvních čtyřiadvaceti hodin si novinku koupilo 3,3 milionu lidí, čímž se stala dosud nejrychleji prodávanou hrou pro osobní počítače. Překonala totiž předchozí World of Warcraft: Wrath of the Lich King…
Fenomén World of Warcraft dominuje hernímu světu, i když módní trendy přicházejí a odcházejí. Zmiňovanou sérii Guitar Hero se například Activision Blizzard rozhodl letos utnout, jak firma oznámila minulý týden během výroční konference. Hudební hry totiž zaznamenávají už delší dobu pokles zájmu.
Dominance hry vyvinuté studiem Blizzard bývala ještě výraznější. V roce 2008, který pro World of Warcraft představoval dosavadní vrchol, mezi onlineovými hrami fungujícími na bázi předplatného vévodila se šedesáti procenty. O rok později se podíl na trhu snížil na 54 procent.
Onlineovým titulům nicméně odborníci prorokují hojná léta. Pouze ve Spojených státech a v Evropě měly tržby z předplatného v roce 2009 dosáhnout podle analytické společnosti Screen Digest 1,6 miliardy dolarů, do roku 2014 mají stoupnout na dvě miliardy. „Množství hráčů na sítí navíc neustále rychle stoupá,“ podotýká analytik firmy Pike & Fischer Tim Deal. Podle této společnosti by počet předplatitelů her na internetu měl do konce roku 2014 překonat 40 milionů. Nyní je jich zhruba polovina.
Internetovým lákadlem Activision Blizzard není pouze World of Warcraft. „Ke 2. únoru letošního roku jsme zaregistrovali, že na síti dosud hrálo nějakou hru ze série Call of Duty přes 27 milionů lidí,“ tvrdí generální ředitel společnosti Activision Blizzard Robert Kotick a dodává, „Od loňského listopadu, kdy se na trh dostala poslední novinka Call of Duty: Black Ops, byli hráči každý den v průměru 52 minut na internetu, na Facebooku přitom průměrný uživatel tráví přibližně 55 minut denně.“
World of Warcraft však ze všech dosavadních onlineových her vykazuje největší stabilitu, pokud jde o věrnost fanoušků (a tím pádem o zisky). Není proto divu, že vývojáři z divize Blizzard je ujišťovali hned při prosincovém představení pokračování Cataclysm, že čtvrté rozšíření hry určitě přijde. Stačí si počkat.