Menu Zavřít

Katalogů věstí růst

1. 6. 2006
Autor: Euro.cz

DHL chce v Česku investovat miliardu korun do devíti terminálů

Společnost DHL Express (Czech Republic) hodlá v nejbližších letech investovat v Česku nejméně miliardu korun do výstavby nebo modernizace devíti velkých terminálů, v nichž by byly pod jednou střechou integrovány služby, které v Česku nabízí. Tedy letecká a pozemní přeprava balíkových, kusových a dalších zásilek po České republice i po světě. První takový integrovaný terminál byl loni otevřen v Brně.

Dvouciferný růst.

Jak uvádí ředitel pro marketing DHL Express (Czech Republic) Luděk Drnec, odpovídá to růstu exportní schopnosti české ekonomiky, který se projevuje i v požadavcích na logistické zajištění dodávek. Centrály DHL v Bruselu a Bonnu (společnost je od roku 2002 stoprocentně vlastněna skupinou Deutsche Post World Net, do níž dále patří samotná Deutsche Post a Postbank) zpracovávají globální prognózy vývoje přepravy ve vazbě na ekonomický růst v jednotlivých teritoriích. V České republice počítá do roku 2010 s růstem veškeré přepravy o dvanáct procent ročně. Z toho expresní letecké přepravy o pět, pozemní expresní přepravy o dvacet a kamionové přepravy o dvanáct až třináct procent.

Indikátor prosperity.

Pozemní přeprava roste rychleji než letecká zejména po vstupu Česka do Evropské unie. Luděk Drnec to vysvětluje tím, že po odpadnutí celních formalit se v rámci unie sblížily dodací lhůty u obou druhů přeprav a důležitou roli hraje i cenová relace. I když sám pamatuje, že firma vzduchem přepravovala několikatunové kolosy, přece jen v letecké expresní přepravě převládají lehčí zásilky s vysokými nároky na rychlost doručení a potom katalogy, prezentace, nabídky, dopisy a vzorky zboží a náhradní díly. Právě tento segment je dobrým indikátorem celkového ekonomického vývoje. Vzestup přepravy exportní dokumentace a vzorků v předstihu signalizuje budoucí vzestup exportu a tedy i mezinárodní přepravy zboží a naopak. Když na Česko v roce 1997 přišla ekonomická krize, způsobená především obchodní a platební nerovnováhou ve vztahu k zahraničí, poznali to manažeři DHL nejdříve na poklesu růstové dynamiky přeprav exportních písemností.

Dobrá nálada.

Snaha povzbudit vývozní výkonnost zejména středních a malých firem – a tím, samozřejmě, povzbudit i jejich zájem o přepravu – stála u zrodu exportní ceny DHL, kterou společnost vyhlašuje v Česku od roku 1998 ve spolupráci s agenturou CzechTrade. Letos ve čtyřech kategoriích: malá společnost, středně velká společnost, exportér teritoria (letos Rusko) a exportér regionu (letos severní Morava). Zároveň DHL Express ČR v součinnosti se společností GfK pravidelně sleduje exportní náladu českých firem. Z letošního dubnového výzkumu vyplývá, že téměř polovina dotázaných zástupců exportérů považuje situaci své firmy za lepší než loni. Podmínky pro export považují za dobré tři čtvrtiny respondentů. Polovina si myslí, že se to v příštích třech letech nezmění, a pokud změna nastane, očekává třetina dotazovaných, že bude pozitivní. Pouze desetina představitelů největších exportních firem soudí, že by změna mohla být k horšímu.

MM25_AI

Jenom ten kurz.

Převážně pozitivní očekávání spojují exportéři i se zavedením eura. Téměř polovina z nich předpokládá kladné dopady, pouze desetina počítá s nepříznivými důsledky. V příštím roce ale bude export negativně ovlivňovat kurz koruny a rostoucí konkurence. Exportéři očekávají, že průměrná hodnota směnného kurzu koruny vůči euru dosáhne letos na podzim 27,91 Kč. Pro zajímavost: na jaro 2006 odhadovali respondenti průměrnou hodnotu kurzu 29,42 CZK/EUR, ale koruna posilovala podstatně rychleji. K polovině května to bylo 28,26 CZK/EUR.

Na Rusko.

Pokud jde o teritoria, nejmenší zájem bude „překvapivě“ o vývoz do Afriky, Austrálie a Oceánie, největší naopak o Německo a Slovensko. Za nejlepší exportní příležitost čeští výrobci (výzkum byl zaměřen na manažery 250 exportně nejúspěšnějších firem) považují „zbytek“ Evropské unie bez Německa a Slovenska, samotné Německo a také Rusko, jehož podíl na českém exportu nečinil loni ani dvě procenta. Do geografického rozšíření své přítomnosti a budování nákladních terminálů v Rusku hodlá také DHL v příštích čtyřech letech investovat čtvrt miliardy dolarů. „Do Ruska jdou firmy nejen z Evropy, ale i z Asie a Severní Ameriky. A je třeba jim být nablízku. Mimo jiné i proto, že tamní vzdálenosti jsou značné, infrastruktura nerozvinutá, bezpečnost není na standardní úrovni, legislativa včetně celních předpisů je velmi složitá, takže přítomnost kvalifikované logistické firmy potřebuje každá korporace, která se chystá na ruském trhu etablovat,“ tvrdí Luděk Drnec.
V DHL pracuje od roku 1994 a jak sám říká, zažil pionýrské doby osvojování země zahraničními investory částečně i v Česku. Zahraniční investoři tehdy považovali globální logistickou firmu za jednu z jistot a důležitý kontakt se světem. Tento význam přepravních společností má ale prý i rub v tom, že je na tomto trhu v národním i globálním měřítku poměrně tvrdá konkurence a klienti umějí přepravní služby dobře nakupovat, takže i když objem přeprav roste, průměrná cena klesá.

  • Našli jste v článku chybu?