Libyjský státní fond vstoupil do rakouského koncernu koncernu Wienerberger, který je největším výrobcem cihel na světě a má zastoupení i v Česku.
Autor: Martin Siebert
Je to zpráva, kterých přibývá. Státy jako Libye, Katar nebo Čína či jejich firmy totiž i v době hospodářské krize mají dost peněz na to, aby vstupovaly do velkých firem v Evropě i ve Spojených státech.
Krize nahrává
A nejde o žádné troškaření, legendární švédský Saab pomáhají zachránit Číňané podobně jako americkou ikonu, automobilku Hummer. Peníze z Kataru zase pomáhají přežít zlé časy v automobilkách Porsche a Volkswagen.
„V době krize jsou to peníze, které mají dvojnásobnou hodnotu. Třeba pro Porsche jsou velmi důležité,“ řekl ekonom Peter Vavro.
Také firma Wienerberger, která má v Česku osm výrobních závodů, chce získat nový kapitál, který potřebuje na splácení dluhů. Koncern tak vydává až 33,58 milionu nových akcií.
Libyjský státní fond Libyan Investment Autority neváhá a nakupuje. Fond by měl mít ve firmě podíl maximálně deset procent a pořídit by měl až 11,8 milionu nových akcií po deseti eurech (25,5 korun), které firma vydává. Do podniku by tak měl přinést až 118 milionů eur (přes tři miliardy korun).
Libyjský fond slíbil, že v příštích 12 měsících akcie podniku neprodá, pokud jeho podíl ve firmě po kapitálovém navýšení dosáhne nejméně pěti procent. Současně fond bez souhlasu společnosti v příštích dvou letech nesmí získat víc než 15 procent základního jmění Wienerbergeru.
Podíl zvýšíme
Investory nyní také lákají automobilky, které krize téměř srazila na kolena. Katar tak už získal desetiprocentní podíl ve společnosti Porsche a téměř sedmiprocentní podíl ve firmě Volkswagen.
Hodnota transakce nebyla zveřejněna, podle agentury DPA by ale Katar mohl svůj podíl ve Volkswagenu, majiteli automobilky Škoda, mohl zvýšit až na 17 procent. Katar by se tak stal třetím největším akcionářem podniku po Porsche a vládě Dolního Saska.
Čínská automobilka Beijing Automotive Industry Holding (BAIC) zase koupí menšinový podíl ve švédském výrobci luxusních vozů Koenigsegg.
„Je to důležitý krok na cestě k novému Saabu. Máme dobře připravený podnikatelský plán, důležité partnerství a jsme připraveni postupovat bez financování ze strany státu,“ uvedl generální ředitel firmy Christian von Koenigsegg. Ne vždy ale snaha sehnat bohaté investora vyjde.
Polsko schválilo prodej loděnic katarskému investorovi za 380 milionů zlotých (2,3 miliardy korun) už v červenci. Prodej měl ukončit dlouhodobý spor s Bruselem kvůli státní pomoci loděnicím.
Investor podporovaný katarskou firmou QInvest ale za ztrátové loděnice ve Gdyni a Štětíně nezaplatil.