Menu Zavřít

Katar se stane významný akcionářem Volkswagenu

24. 8. 2009
Autor: profit

Porsche definitivně vzdalo svou snahu o převzetí největší evropské automobilky. Během čtyř let získal výrobce sportovních aut přes 51 procent akcií VW a držel opce na dalších 20 procent. Ambice na úplnou kontrolu však notně zchladila finanční krize a neochota bank financovat další nákupy cenných papírů.

Autor: Luděk Vycpálek

Hrozba pro Volkswagen

I když spolu obě německé automobilky několik let čile spolupracovaly a mají částečně společnou historii, k prvnímu kapitálovému propojení došlo až v roce 2005. Automobilka Porsche tehdy koupila 20 procentní podíl ve VW, aby jej uchránila před údajným nepřátelským převzetím. Volkswagen byl tehdy nejméně ziskovou německou automobilkou a spekulovalo se o jeho odkoupení buď ze strany jiných výrobců či různých fondů, které by podnik mohly rozštěpit na několik částí a ty postupně prodat. V té době však byl VW pro Porsche nejvýznamnějším dodavatelem a automobilky například společně vyvinuly nové SUV. Porsche jej pojmenovalo Cayenne a Volkswagen nazval svou verzi Touareg.

Podíl Porsche se pak postupně zvyšoval, v roce 2007 překonal hranici 30 procent, a tak byla automobilka německými zákony nucena podat nabídku na převzetí celé společnosti. Cenu vyhlásila na nejnižší možné úrovni a investoři prakticky nereagovali. Mezitím dosáhlo Porsche dalšího úspěchu na právní frontě, když Evropský soudní dvůr nařídil Německu zrušit či přepracovat speciální zákon o Volkswagenu. Pravomoci Dolního Saska tak byly částečně okleštěny a Porsche mělo volnou cestu k výraznější kontrole.

Nečekaný zvrat Avšak budování podílu probíhalo pozvolna a investoři nabyli dojmu, že akcie VW jsou výrazně podhodnocené, což spustilo nevídanou míru spekulace na pokles ceny. V říjnu roku 2008 Porsche oznámilo, že hodlá koupit 75 procent akcií VW, a jeho současný podíl je 43 procent. Největším překvapením však byla informace, že Porsche má připraveno opce na 31,5 procenta akcií VW. Pro finanční trhy to byl šok. Investoři urychleně uzavírali své krátké pozice nákupem volných akcií, jejichž množství se rychle zmenšovalo a cena raketově vystoupala vzhůru. VW se tak na krátkou dobu stal největší firmou na světě podle tržní kapitalizace a způsobil některým investorům těžké ztráty. Jedny z největších (v řádu stovek milionů eur) utrpěl Adolf Merckle, jehož život skončil zanedlouho tragicky. Neúspěch a finanční krize jej dohnaly až k sebevraždě. Přehodnocení plánů **

bitcoin_skoleni

Během své snahy o převzetí Volkswagenu nahromadilo Porsche dluh téměř 10 miliard eur (256 mld. Kč). Komplikace nastaly, když banky z důvodu finanční krize omezily penězovody do podniků, zvýšily úroky a odstoupily od financování rizikovějších aktivit. Společnosti Porsche po zastavení přísunu nových peněz došly síly a plány na dosáhnutí 75 procentního podílu, který by zajistil přístup k hotovosti VW, vzaly za své.

Více na Finance.cz.

  • Našli jste v článku chybu?