Menu Zavřít

Kateřina Fričová: Pořádáme už i televizní aukce

20. 3. 2006
Autor: Euro.cz

Jedna z nejnovějších televizních stanic na trhu, TOP TV, oslavila 5. března půlrok trvání. Projekt je v daném byznysu ojedinělý, neboť licence umožňuje této stanici jako jediné v Česku přímou nabídku zboží a služeb. Jinými slovy: omezení pro vysílání „skryté“ reklamy se na TOP TV netýká žádné z forem televizní prezentace.

Nedávno uspořádala historicky první televizní aukci. O stanici TOP TV jsme hovořili s její generální ředitelkou Kateřinou Fričovou. Na začátku března jste oslavili prvních šest měsíců od zahájení vysílání. Jak jste s fungováním stanice spokojena?

Pokud jde o program, jsem spokojena. Z hlediska prodeje, ať už vysílacího času či produktů, zaznamenáváme velmi pozitivní nárůst. A pokud jde o znalost značky, dosáhla podle výsledků průzkumu agentury GfK čtrnácti procent. To je po devadesáti dnech fungování slušný výsledek. Z lednového výzkumu víme, že jsme měli sledovanost 367 tisíc diváků. Jakou máme v současné době, se dozvíme v květnu. Zkoumali jsme také pozitivní asociace spojené s naší televizí. V rámci moderátorů vyhráli Slávek Boura s Markétou Majerovou, což dokazuje, že máme dobře vybrané moderátorské typy.

Změnila se za těch šest měsíců nějak struktura vysílání?

Nezměnila. V televizním byznysu musíte na začátku vše nastavit jak nejlépe umíte a pak to nějakou dobu nechat běžet. Držíme tedy od začátku dvanáct magazínů týdně, teď přibude nový pořad o Veletrzích Brno. Nechystáme žádné radikální změny, ale chceme například soutěžní pořad Postřeh časově i programově rozšířit, v plánu máme i obohacení víkendového vysílání.

Posunulo se nějak zaměření televize? Já stále nemám jasno v tom, jestli jste, nebo nejste teleshoppingová stanice?

My jsme definováni jako zábavně informační televize, která chce představit téma i produkt. Například v cestopisném magazínu Všude dobře neupřeme divákům pamětihodnosti země ani zapadající slunce nad mořem. Ale na rozdíl od konkurenční Cestománie můžeme i říci, které cestovní kanceláře diváka do dané destinace odvezou. Protože u nás jednoduše neplatí pojem skrytá reklama. Magazín Ťip Top s Martinem Zounarem nabídne samozřejmě divákovi originální recept, ale zároveň Martin může předvést třeba konkrétní mixér. Smíme tedy to, co žádná jiná televize nesmí.

V čem to pomůže například čtenářům Profitu? Tedy podnikatelům a menším firmám.

Firmám nabízíme, aby se s námi podílely na pořadech. Můžou přímo v pořadu prezentovat své výrobky. Nabízíme jim pochopitelně také klasický reklamní spot nebo sponzoring. Pro menší podnikatele je důležitá skutečnost, že u nás mají možnost koupit si televizní reklamu za rozhlasové ceny. Právě tím, že je prezentace přímou součástí programu, můžeme si dovolit výrazně nižší cenu. Každý divák má nějakou profesi - na některé tematické pořady se bude dívat jako laik, jiné ho zaujmou po odborné stránce. Nabízíme podnikatelům nejrůznější formy televizní obchodní prezentace s komplexním informačním servisem. A samozřejmě i možnost přímého prodeje jeho zboží či služeb.

Prý nabízíte dokonce už i značkové zboží?

Nevím, kde vzniklo falešné pojetí „teleshopping = vždy druhořadé zboží“. Samozřejmě, že nabízíme i značkové zboží, výrobky, které nelze získat v běžné obchodní síti a produkty, ktčeré jsou cenově výhodné. U nás najdete všechny světové značky, obzvláště díky TV Mallu (www.tvmall.cz). Na TOP TV navíc mají šanci i firmy, které do této chvíle přes televizní obrazovku neprodávaly. Podmínka je jediná -mít zajímavé zboží pro naše diváky. Nemá-li firma patřičné zázemí umožňující zasílání zboží, nevadí, s tím klientovi pomůžeme.

Jaké zboží se přes TOP TV nejvíce prodává?

Kuchyňské náčiní, to znamená hlavně roboty, kráječe a podobné přístroje. Také jsme prodali poměrně dost kamer, fotoaparátů a také set-top-boxů pro příjem digitálního vysílání. A zboží si dokonce u nás objednalo i několik diváků z Německa.

Nedávno jste uspořádali televizní aukci, v tuzemsku údajně první svého druhu.

Jsem na devětadevadesát procent přesvědčena o tom, že v českých televizích se nikdy předtím žádná aukce naživo nekonala.

Jak aukce na TOP TV vypadala? Proč jste se vůbec rozhodli tento způsob prodeje vyzkoušet?

Primárně jsme ji nedělali kvůli výdělku, pojali jsme ji především jako neokoukanou formu prezentace a zábavné obohacení programové nabídky. Nabídli jsme divákům zájezd od cestovní kanceláře Nev Dema za 24 tisíc korun, byl to výlet pro čtyři osoby do francouzských Alp, který zahrnoval ubytování i skipasy. Začínali jsme na jedné koruně, minimální příhoz byla padesátikoruna, maximální pět set korun.

Jak dlouho aukce vlastně trvala? Jakým způsobem diváci přihazovali a jaká byla vítězná cena?

Dva dny. Lidé navyšovali sumy pomocí SMS a výsledky bylo možné sledovat online. Největší zájem o aukci byl ve chvílích, kdy byla prezentace daného zájezdu součástí živého vysílání. Vyvrcholila pak v soutěžním pořadu Postřeh, kde se suma měnila před zraky diváků, byl to docela dramatický boj. Cena nakonec dosáhla 6500 korun, což byla pro soutěžícího úžasná cena.

Vidíte aukce do budoucna jako cestu k rozšiřování televizního byznysu?

Určitě ano. Jedná se o novou zábavnou formu prezentace klienta, napínavou i pro diváka, který zrovna nepřihazuje. Všichni se nejen pobaví, ale hlavně - dozvědí se mnohé o klientovi, o produktu. Na naší první aukci jsme se mnohé naučili, budeme v nich pokračovat a chceme rozšířit škálu produktů, například o domácí elektroniku.

Jakým způsobem vám budou vítězové aukcí vlastně platit? Také přes SMS pomocí mikroplateb? Ne, bohužel zatím tradičnějšími způsoby. Onen zájezd musel vítěz zaplatit na pobočce cestovní kanceláře nebo složit peníze na bankovní účet. Podobně to zatím budeme muset řešit i nadále, ale v budoucnu, věřím, nebude problém využívat k platbě právě mobilní telefon. Jak se vyvíjí počet zaměstnanců TOP TV? Vím, že jste začínali s menším počtem pracovníků, než má Česká televize vrátných.

Stále jich máme pravděpodobně méně, než Česká televize hlídačů. V současnosti jde o třináct gážistů plus externí spolupracovníky. Na vysílání se denně podílí necelá čtyřicítka lidí.

Váš signál jsem donedávna chytal na Kladně na běžnou domovní anténu, ale teď mi zmizela z obrazovky. Proč jste ukončili terestrické vysílání?

My jsme měli jen takzvanou krátkodobou licenci na dva měsíce vysílání ročně. Takže jsme vysílali loni v listopadu a prosinci a letos v lednu a únoru. Lhůta stanovená zákonem vypršela, a tak už nás bohužel zatím na anténu nenaladíte.

Kde si vás tedy můžu naladit?

Naším hlavním partnerem pro distribuci signálu je kabelová síť Karneval. Je nás možné přijímat také ze satelitu Astra (19,2 a 23,5 stupně), na UPC Direct -pozice 24 - a řadě dalších menších kabelových sítí. Jsme už dokonce i na Slovensku, máme například deset tisíc přípojek v Martině.

MM25_AI

Co digitální vysílání, máte zažádáno o dvě licence, kdy bude řízení u konce? To je dobrá otázka, už proběhlo několik zaručených termínů jeho ukončení, rozhodnutí se stále odkládá. Na výsledek čekáme. Jak tipujete svoje šance? Máme zažádáno o digitální licenci pro TOP TV a vzdělávací kanál VIA. Oba projekty jsou finančně zajištěny a nejsou primárně závislé na příjmech z televizní reklamy. Rada se jistě bude zajímat i o to, jestli žadatelé už prokázali schopnosti vysílat v souladu s licencí. A my jsme ukázali, že to dokážeme. KATEŘINA FRIČOVÁ**

Narodila se 28. listopadu 1953. Začínala v Československé televizi jako asistentka výroby, později pracovala jako šéfproducentka zpravodajství. Poté se stala zakládající členkou managementu Novy, kde se stala ředitelkou výroby, techniky a vysílání. Jako pozdější generální ředitelka Primy přivedla tuto stanici k ziskovosti. Po angažmá v Primě byla Fričová šéfkou Frekvence 1, Evropy 2 a Regie Radia Music.

  • Našli jste v článku chybu?