Natural 95 zdražil o dvě koruny za dva dny
Turbulence na benzinovém trhu motoristům minulý týden ukázaly, s čím mají nadále počítat. Krátkodobě lze sice očekávat stabilizaci a snad i drobný pokles cen u čerpacích stanic, ale v horizontu let je rozumné připravit se na další zdražování. Litr Naturalu 95 za 36,10 Kč prodávala v úterý 6. září jen benzinka Shell v Ústí nad Labem, za rok to ale klidně může být průměrná cena.
Produkční kapacity těžařů ropy i rafinerií jsou celosvětově naplněny téměř na sto procent (EURO 35/2005), a tak každý výpadek musí zákonitě znamenat okamžité zvýšení ceny. Další hurikán v Mexickém zálivu či teroristický čin zaměřený na ropovod či rafinerii může přinést podobné skokové navýšení jako Katrina.
Velmi zhruba je možné odhadnout, jak v závislosti na očekávaném dlouhodobém růstu ceny ropy poroste i cena benzinu. Za předpokladu, že zůstane zachovaná současná výše spotřební daně a daně z přidané hodnoty stejně jako dnešní marže rafinerií a čerpacích stanic, by zvýšení ceny barelu ropy na 80 USD mělo znamenat průměrnou cenu litru benzinu Natural 95 v České republice 34 korun. To ještě o více než dvě koruny přesahuje průměrnou cenu v minulém týdnu.
„Pokud by se barel ropy prodával za 105 dolarů, což odhaduje investiční banka Goldman Sachs jako nejvyšší možnou cenu pro příští rok, litr Naturalu 95 u čerpacích stanic v České republice bude stát zhruba čtyřicet korun,“ řekl týdeníku EURO manažer zahraniční sítě čerpacích stanic, který si nepřál zveřejnit své jméno. A pokud by se cena ropy dostala až na 182 dolarů za barel, což je predikce Matta Simmonse, zakladatele investiční banky Simmons & Co. a přítele a poradce amerického prezidenta, litr benzinu by se prodával za více než padesát korun.
Bereme z rezerv.
Mezi nedělí 4. září a úterým 6. září vzrostla průměrná cena Naturalu 95 v České republice podle údajů společnosti Webfarm o dvě koruny. Čerpací stanice reagovaly na růst cen benzinu a ropy na komoditních burzách, a navíc využily vzniklé paniky mezi motoristy a zvýšily skokově své marže. Předseda společenství čerpacích stanic Ivan Indráček řekl Hospodářským novinám: „Ceny na mezinárodní burze, a tedy i tuzemské velkoobchodní ceny pozvolna stoupají už poměrně dlouho. Řada pumpařů však nechtěla překročit psychologickou hranici třiceti korun za litr, snažili se držet na 29 korunách a jejich marže se tak stále snižovala. Mnohde i na několik desetníků na litr. Když třicetikorunová hranice padla, marži si pochopitelně navýšili i o hodnotu, o kterou měli zdražit už mnohem dřív.“ Marže benzinek se nyní pohybují kolem tří korun za litr.
Na dramaticky zvýšený zájem o benzin a růst jeho ceny reagoval šéf Správy státních hmotných rezerv Jan Žižka a půjčil společnosti Čepro deset tisíc tun benzinu a deset tisíc tun nafty na překlenutí problémů minulého týdne. Opoziční ODS navrhla řešit problém růstu cen pohonných hmot snížením spotřební daně na benzin a na naftu, podobně jako se rozhodli v Polsku. Ministr financí Bohuslav Sobotka tento návrh odmítl s tím, že snížení spotřební daně o tři koruny by znamenalo výpadek v příjmové stránce státního rozpočtu o dvacet miliard korun.
Cena ropy, která po hurikánové devastaci vystřelila až nad 70 dolarů za barel, začala minulý týden klesat na předhurikánovou úroveň. Důvodem zlevnění ropy bylo zejména rozhodnutí USA o uvolnění zásob benzinu ze strategických rezerv. Přispělo také oznámení Saudské Arábie, že snižuje cenu ropy, za kterou bude v říjnu vyvážet do USA a do Evropy.
Též Evropská komise reagovala na růst cen klíčové suroviny. Komisař pro energetiku Andris Piebalgs vyzval velké ropné společnosti, aby zvýšily své produkční kapacity. „Současný cenový ropný šok, který vytváří nejistotu ve světové ekonomice, však zdaleka není překonán,“ uvedl hlavní ekonom Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj Jean-Philippe Cotis.
Inflace klepe na dveře.
Vyšší cena ropy a pohonných hmot se již začíná promítat do ekonomiky. Československé aerolinie oznámily, že za letecký benzin letos zaplatí přibližně o miliardu korun více, než předpokládaly ve finančním plánu. Náklady na palivo přitom tvoří čtvrtinu celkových nákladů ČSA. Dopravci varovali, že buď budou muset zdražit jízdné, nebo jim kraje musí zvýšit dotace. Pražští taxikáři začali tlačit na magistrát, aby zvýšil maximální možnou cenu za jeden kilometr (nyní je 25 Kč) již od října, a nikoli až v lednu. Zemědělci uvedli, že růst cen nafty jim významně zdražuje vstupy, a proto budou požadovat letos na podzim vyšší výkupní ceny. Jinak je prý budou exportovat. Rovněž cestovní kanceláře a stavební firmy se chystají pro příští rok zdražit své služby.