Ceny energií stoupají a stále významněji ovlivňují náklady podniků i domácností. Miliardové obchody s energiemi přitahují pozornost jak seriózních investorů a obchodníků, tak i těch, kteří se do této kategorie zařadit nedají. Je těsně před prodejem státních akciových podílů v energetických společnostech strategickému investorovi. Na cenu tohoto „balíku bude mít vliv i kvalita zdejšího prostředí. Krátí se čas těm, kteří by rádi ještě využili současného nedotvořeného prostředí k uzavření jednostranně výhodných obchodů. Naopak, otevírá se jedinečná příležitost všem, kdož usilují o získání licence na obchod podle nového energetického zákona. Kdo získá licenci první, získává zároveň významnou konkurenční výhodu proti ostatním. Může vybírat „rozinky na vznikajícím energetickém trhu. A takový zájem zcela jistě existuje a zcela jistě to není ani v zájmu státu, ani v zájmu konečného zákazníka.
Zelená pro nezávislost.
Klíčovou roli při vytváření nového podnikatelské prostředí v české energetice má nezávislý Energetický regulační úřad (ERÚ), jenž svými rozhodnutími ovlivní českou ekonomiku i životní náklady občanů. Proto není Svazu průmyslu a dopravy ČR lhostejné, jak nový Energetický regulační úřad vzniká, kdy a jak bude funkční, do jaké míry bude skutečně nezávislý při svém rozhodování.
Energetický regulační úřad se jako instituce teprve rodí. Potřebuje vytvořit systém svého efektivního fungování, založený na zvládnutých pracovních postupech a opírající se o dobře vycvičené zaměstnance. Tato instituce ale nevznikne sama od sebe. Potřebuje svého zakladatele, tvůrce, který jí vdechne život.
Dobrá zpráva.
Poté, co předsedkyně energetického regulačního úřadu 1. února odstoupila, rozhodla vláda, že kandidát na tento post vzejde z výběrového řízení (EURO 6/2001). To je dobrá zpráva, že tak důležité místo bude obsazováno promyšleně, uvážlivě a s veškerou odpovědností.
Není pochyb, že téměř každý občan naší země věděl, že se hledal šéf pro Českou televizi. Věděli to i v zahraničí. Kandidáti se přihlásili a přednesli své vize Poslanecké sněmovně a prostřednictvím sdělovacích prostředků celému národu.
Kdo se hlásí na místo předsedy energetického regulačního úřadu a komu bude přednášet své vize? Vždyť se hledá člověk, který bude po dobu pěti let ovlivňovat dění v české energetice, tedy tam, kde bude ovlivňovat ceny v řádu desítek miliard korun, rozhodovat o udělování a odebírání licencí, a tak dále. Je však dostatečně známo, že se takový člověk hledá? Neopakujme chyby z České televize a nepodceňujme význam správné volby člověka, který bude stát v čele nezávislého energetického úřadu. Důsledky nesprávné volby by pravděpodobně byly nepříjemné. I proto tuto mediálně nezajímavou kauzu sleduje Svaz průmyslu a dopravy velmi pozorně. Ostatně v zemích tradiční demokracie kladou velký důraz na otevřenou komunikaci mezi regulačním úřadem a těmi, kterých se jeho rozhodování dotýká. I tuto tradici, naším zákonem přehlédnutou, můžeme začít společně vytvářet.
Osobností je nedostatek.
Šéf ERÚ by měl být vynikající manažer, zkušený v řízení projektů a lidí, který v plném rozsahu zvládl po teoretické i praktické stránce všechny funkce svého úřadu. Svá rozhodnutí bude muset umět obhájit před veřejností, ale často i před soudy. Vydaná rozhodnutí bude muset umět prosadit a vymoci jejich respektování.
Docela určitě bude vystaven nejrůznějším tlakům politickým, ekonomickým, třeba i pokusům o zkorumpování a vydírání. Měl by být mimořádně psychicky odolný a mravně silný. Pro své spolupracovníky se stane dobrým nebo špatným vzorem, kterému se budou přizpůsobovat. Pro vnější okolí bude tím, kdo vytváří autoritu ERÚ. Existuje takový člověk? Kdo ho bude hledat a kde? Vzděláním to může být právník či ekonom, energetik nebo třeba jaderný fyzik, který však má potřebné a široké spektrum znalostí, dovedností a zkušeností. A je neskonale poctivý.
Co udělat pro nalezení toho správného člověka? Především říci kvalifikovaně, jakým požadavkům by v hlavních rysech měl tento člověk vyhovovat, co od něj očekáváme. To samo o sobě zabere určitý čas, protože ke kvalifikovaným očekáváním je potřebné stanovit způsob hodnocení s jeho kvalitativními i kvantitativními aspekty. Mělo by předem býti jasné, jakým požadavkům by měli vyhovovat členové hodnotitelských komisí. Potom lze odpovědně vyhlásit výběrové řízení, vytvořit kvalitní multidisciplinární hodnotitelský tým, složený z uznávaných odborníků, a s kandidáty v odborné rozpravě probrat jejich záměry, přístupy, řešení možných konkrétních situací. Je pravdou, že takový postup je obyčejný, zdlouhavý, pracný a úspěch automaticky nezajišťující. Snad jenom zvyšující pravděpodobnost úspěchu.
Jako obvykle v podobných případech bude výběr probíhat minimálně pod časovým tlakem. Tradičně zbytečně. Že budeme potřebovat regulační úřad a jeho šéfa, víme asi deset let. Osobností v této oblasti, bohužel, mnoho nevyrostlo. Možná ani neměly šanci vyrůst, protože by překážely. O to pečlivěji je zapotřebí hledat teď. Je pravděpodobné, že všechny podmínky, nutné pro nominaci na místo šéfa ERÚ, splní v naší republice pouze několik málo lidí. Jsem ale přesvědčen, že existují.