Menu Zavřít

Kauza Pandury ožívá, tendr na vyprošťovací vozy je prý ušit na míru Tatře

23. 11. 2014
Autor: Tatra Trucks

Nakupujeme jako banda idiotů a nakupujeme věci předražené, prohlásil před dvěma týdny v Praze na armádních průmyslových dnech, kam ministerstvo obrany pozvalo potenciální dodavatele, náměstek ministra Jiří Borovec. Borovec zřejmě nebyl daleko od pravdy – naznačují to alespoň výběrová řízení související s nákupem obrněných transportéru Pandur.

V otevřeném tendru nyní ministerstvo například poptává za celkem 191 milionů korun pět vyprošťovacích vozidel, které mají pomáhat třeba při nehodách pandurů. Zadávací podmínky už ale tak docela otevřené nejsou – vyprošťovací zařízení má být instalováno výhradně na podvozku Tatra 815-7-V 8×8. Tendr je tak zjevně ušit na míru kopřivnické automobilce, přestože o zakázku projevilo zájem celkem osm firem.

Dva potenciální uchazeči už podali stížnost k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Navrhovatelé si stěžují na požadavek zadavatele, že vozidlo musí být založeno na podvozku Tatra. Slučitelnost tohoto požadavku se zákonem o veřejných zakázkách bude předmětem správních řízení,“ potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda.

„Už obecný název požadovaného zboží diskriminuje uchazeče, kteří by chtěli nabídnout vyprošťovací vozidlo na jiném podvozku, nežli je Tatra 815,“ upozorňuje Karel Jordák ze společnosti MPI, která se kvůli tendru obrátila na antimonopolní úřad. „Dle našich informací bylo navíc na zakázku alokováno téměř 200 milionů, což je dle našeho mínění částka značně přemrštěná – jedno auto asi za 50 milionu.“


Těžké vyprošťovací vozidlo Tatra
Těžké vyprošťovací vozidlo Tatra (foto: Tatra Trucks)


A co na podmínky tendru říká společnost Tatra Trucks? Tvrdí, že se specifikací nemá nic společného. „Rozhodnutí o podmínkách technického zadání je plně v kompetenci ministerstva, a to jak co se týče podvozku, tak co se týče specializované nástavby,“ uvedl mluvčí automobilky Andrej Čírtek.

„Vozidlo Mamut vyrobené s polským subdodavatelem Tatra prezentuje jako referenci, že tento typ aplikace (vyprošťovací vozidlo) na podvozku Tatra muže být. V žádném případě to neznamená, že právě Mamut by byl Tatrou nabízen v soutěži na vyprošťovací vozidlo pro AČR… Tatra spíše předpokládá, že pro soutěž bude muset nabídnout jiné speciálně vyvinuté vozidlo. Dodavatelem vyprošťovací nástavby na tatrovku by pak logicky byly české společnosti,“ doplnil mluvčí Čírtek.

Celý článek bude k dispozici v pondělním vydání týdeníku Euro.


Čtěte také:

Dalík chtěl úplatek za Pandury, tvrdí svědek ze zbrojovky Steyr

O úplatek za pandury měl požádat i slovenský lobbista Výboh

WT100

Topolánek: Dalík se stal terčem zákulisní hry, o podvod u pandurů nešlo

  • Našli jste v článku chybu?