Obrněná vozidla firmy SVOS Přelouč pro české speciální síly neuspěla ve vojskových zkouškách a kontrakt za 94,5 milionu stojí. Společnost se chce proti údajně nelegálnímu chování armádní komise bránit.
Je to už téměř dva a půl roku, co tehdejší náměstek pro vyzbrojování Pavel Beran podepsal 7. března 2017 smlouvu s výrobcem SVOS Přelouč. Nákup čtyř lehkých obrněných vozidel Perun měl být jedním z kroků, jak chtělo ministerstvo obrany podpořit český průmysl. Jenže obchod zamrznul. I přesto, že se na vývoji podílela samotná 601. skupina speciálních sil, kde měly první peruny sloužit.
Značně zpožděný kontrakt se aktuálně dostal do patové situace. Podle Jana Pejška, mluvčího ministerstva obrany totiž vozidlo Perun neprošlo potřebnými vojskovými zkouškami, které tak musely být ukončeny s nevyhovujícím výsledkem. Sama firma SVOS Přelouč má ovšem zato, že testy probíhaly nezákonně. Jak reaguje Jaroslav Černý, ředitel středočeského výrobce, během zkoušek prý docházelo k porušování předpisů, a výsledkem mělo být i poškození vozidla a vystavení jeho posádky riziku závažného zranění.
“Při jedné ze zkoušek speciálního ochranného systému posádka nerespektovala provozní pokyny a došlo k propálení části vozidla a výstroje,” přibližuje Černý. Stěžuje si i na to, že od loňského října do letošního června - přestože měla komise vozidlo přistavené - vojskové zkoušky na perunu nijak nepokračovaly.
O nákupu vozidel čtěte více: Stropnický koupil auto na obrázku. Za 94 milionů
Jaroslav Černý chtěl situaci řešit i s ministrem Lubomírem Metnarem (za ANO) či náměstkem pro vyzbrojování Filipem Říhou, ale bezvýsledně. “O setkání jsme je žádali nejméně čtyřikrát písemně a navíc ještě ústně. Kontaktovali jsme i další vedoucí představitele ministerstva obrany a Armády České republiky, výsledek byl ale stejný,” reaguje Černý.
I proto se tradiční přeloučská fabrika fungující od roku 1992 rozhodla bránit právní cestou. Přestože je stále hlavním cílem firmy vozidla Perun vojákům dodat. “Protože nás ale kroky ministerstva poškozují, připravujeme ochranu našeho dobrého jména v občanskoprávní rovině a prokáží-li se některé naše právní závěry, nevylučujeme ani trestní oznámení,” upřesňuje Jaroslav Černý.
Týdeník Euro oslovil i ministra Lubomíra Metnara, ten ale nereagoval. Jedno z mála oficiálních vyjádření úřadu k průběhu vojskových zkoušek tak člověk může najít alespoň v březnovém vydání resortního magazínu A report: “Na základě cenných podnětů představitelů Armády ČR došlo v rámci zkoušek k vylepšení vozidla v oblasti schopností i k úpravám dílčích konstrukčních celků, přičemž změny zajistily zvýšení užitné hodnoty vozidla pro naši armádu.”
Nejironičtější ovšem na celém nákupu je to, v jaké konstelaci se do něj obrana před více než dvěma lety pustila. I tak chtěla vyzbrojovací sekce ministerstva alespoň částečně urovnat vztahy se společností SVOS, které značně utrpěly v době, kdy se resort nepřehledně rozhodoval mezi přeloučskými obrněnými vozidly Vega a technikou Titus (Czechoslovak Group + Nexter Systems). Titus tehdy nakonec zvítězil, s čímž se v Přelouči jen těžce smiřovali.
Vyjádření Jana Pejška, mluvčího ministerstva obrany |
---|
Pan Jaroslav Černý o schůzku s ministrem jednou žádal, dostal písemnou odpověď. Není důvod, aby se ministr během probíhajícího testování scházel s dodavateli. Nedělá to s žádným. V průběhu vojskových zkoušek jsou kontaktem pro dodavatele generální štáb a sekce vyzbrojování a akvizic (SVA). A vojáci i SVA se SVOS byli v kontaktu. S panem Černým jednali mimo jiné náměstek Říha a generál Kolář za speciální síly. |
Přečtěte si také:
Přeloučský výrobce předvedl obrněné vozidlo Perun pro armádu
V Česku vzniká unikátní bojové vozidlo. Koupí jej armáda
Čína v české armádě? V Přelouči se budou stavět teréňáky BAIC
Jak vypnout autopilota. Tendr na obrněnce může skončit průšvihem
Metnarovi stojí další kontrakt. Nákup obrněnců Titus za 6,5 miliardy
Válka barev. Němci kvůli 53miliardovému českému tendru přestříkali své bojové vozidlo
Ani napotřetí. Přilby pro české vojáky v testech opět selhaly