V roce 2010 vyvezla německá firma Viktoriagruppe, s tehdy nejasným majetkovým pozadím, do skladů v bavorském Kraillingu české nouzové zásoby. Umožnila to mezinárodní smlouva mezi Českem a Německem z roku 2004 a dodatek z roku 2010, kdy byl předsedou Státní správy hmotných rezerv (SSHR) Ladislav Zabo. Jak se později ukázalo, nafta se začala SSHR pod rukama ztrácet, ale k tomu se ještě dostaneme.
Je 23. listopadu 2017 a do Česka podle zpráv míří poslední vlak z Německa se zadržovanou naftou. S jejím vydáním váhal Mirko Mollen, konkurzní správce, který má na starost majetek už zkrachovalé Viktoriagruppe. Jenže jak se nyní ukazuje, zase tak suché nádrže v Německu nezůstaly. „Jde o zhruba 370 tisíc litrů, které by tam ještě měly být,“ potvrdil týdeníku Euro nynější předseda SSHR Pavel Švagr.
Kauza Viktoriagruppe: exšéfové obvineni. Škoda přesahuje 100 milionů
Existence onoho množství je ale stejně záhadná jako celá kauza Viktoriagruppe. Z 370 tisíc litrů nemusí být nakonec ani kapka. Sumu spočítala správa podle dat německých celníků. Nicméně technicky vzato ve velkých nádržích, jako jsou v Kraillingu, bývají obvykle na dně kaly, některé zbytky jsou také technicky nečerpatelné. Loni v prosinci tak správa odvezla to, co odvézt šlo, a nynějších 370 kubíků se musí prozkoumat a rozhodnout, v jakém jsou stavu, zda je lze případně upravit podle norem a čerpat. Pro srovnání: Celkem odvezla správa naftu za miliardu korun, nynější zbytek by mohl mít teoreticky hodnotu čtyř milionů. To, co v nádržích prokazatelně chybí, je za 100 milionů korun.
Jenže poslední fázi se stále nedaří dotáhnout do konce, což může mít vliv na rozbíhající se soudní jednání. „Zbytky se musejí vyčerpat a zjistit, kolik jich přesně je. Případné ztráty znehodnocené nafty musejí uznat celníci. Do té doby my deklarujeme 370 kubíků,“ doplnil předseda SSHR.
Moje nafta, tvoje nafta
SSHR se do Bavorska chystala už dvakrát, teď od konkurzního správce dostala třetí termín v září. Ve skladech prý probíhají opravy kvůli budoucímu komerčnímu využití, a tak prý není možné naftu zkontrolovat. Není to poprvé, co došlo na zdržovací taktiku. Než insolvenční správce naftu vydal, trvalo to dva roky, samotný odvoz se pak vlekl rok.
A sotva do Česka dorazil „poslední vlak“, podal konkurzní správce žalobu na určení vlastnictví nafty. I když má správa dokumenty k tomu, kolik do Německa vyvezla včetně pohybu vlaků a dalších detailů, mohlo prý podle konkurzního správce dojít k porušení německých zákonů, a tak chce celou věc nechat projít soudem. Žalobu podal na Českou republiku, přihlásila se k ní SSHR a kauzu bude řešit Obvodní soud pro Prahu 5. Vlastně už ji řešit začal, i když jen po procesní stránce. Usnesení o zahájení řízení dorazilo na správu 5. června, ta si následně vyžádala prodloužení 30denní lhůty na 90 dní, protože musí zajistit kvalifikované právní zastoupení, tedy advokáty se znalostí německého práva.
Soud o určení vlastnictví není jediný. Rozběhlo se už i jednání v trestní věci. Obžalován byl bývalý předseda SSHR Ondrej Páleník a jeho náměstek Tomáš Perutka kvůli podepsání údajně nevýhodného dodatku se škodou mezi 160 a 180 miliony. Má jít konkrétně o to, že SSHR začala díky němu platit nájem za prázdné nádrže ve státním podniku MERO v Nelahozevsi. V nádržích předtím skladovala naftu Viktoriagruppe a platila za ně, dodatkem převzala finanční odpovědnost SSHR. Stav trvá beze změny dodnes, takže každý měsíc jdou z jednoho státního podniku čtyři miliony na účet druhému za nevyužité nádrže. Celkem obviněných osob by mělo být podle informací týdeníku Euro v kauze Viktoriagruppe šest, mezi nimi manažeři firmy Petr Malý a Lubomír Novotný. Státu chybí celkem 6,3 milionu litrů nafty, které se během „ochraňování“ firmou ztratily.
Přečtěte si také: