Milovníci kávy po celém světě prožívají těžké časy, za svůj oblíbený životabudič totiž momentálně zaplatí nejvíce peněz od roku 2011. A ceny podle analytiků s největší pravděpodobností budou růst i nadále.
Ke svému mnohaletému maximu, jež čítá 53,5 koruny za libru kávy, tedy zhruba půl kilogramu, začaly směřovat už vloni, kdy stouply o masivních 76 procent. Šlo tak o největší procentuální nárůst od začátku minulé dekády. Co za tímto trendem stojí?
Označovat jako viníka výhradně koronavirovou pandemii, by bylo nesprávné. Jedná se o mix několika faktorů najednou. Tím hlavním hybatelem cen byly především stoupající náklady na dopravu, problémy globálního dodavatelského řetězce a špatné počasí v zemích, které jsou klíčovými pěstiteli kávovníků. Obzvlášť zasaženou oblastí je Brazílie, největší světový producent arabicy a kávy obecně, kde panuje mimořádně silné období dešťů a nezdá se, že by vodní sprcha měla v nejbližších týdnech polevovat.
Vydatným dešťům však nejprve předcházelo dlouhé sucho, a potom i mráz. I proto se v uplynulém roce hodnota této komodity více než zdvojnásobila. „Globální trh se v roce 2019 dostal do obrovského přebytku a cena reagovala poklesem. Následná pandemie situaci v sektoru ještě zhoršila. Nyní naopak poptávka převažuje nad nabídkou, čemuž pomohlo zotavení světové ekonomiky, uvolnění restrikcí a obecný růst poptávky po kávě,“ komentuje současnou realitu na trhu hlavní analytik společnosti XTB Jiří Tyleček.
Jak se ale projevují změny v grafech na komoditní burze přímo do cen v kavárnách? Ne nijak zvlášť, jednoduše řečeno. Za espresso ve svém oblíbeném obchodu zaplatíte víc hlavně kvůli zvyšování cen dopravy, energií, obalových materiálů a v neposlední řadě také práce. Nepříznivá situace hned na několika frontách způsobuje, že pokud provozovatelé kaváren nepřikročí k aktualizaci ceníku na nápojovém lístku, přijdou si na znatelně menší zisky z prodeje.
Například ve Spojených státech některé kavárenské řetězce vykazují meziroční růst ceny již zmíněného espressa až o 25 procent. „Pod tlakem se mohou ocitnout firmy jako Nestlé, J.M. Smucker nebo Starbucks, které jsou nuceny přenést vyšší ceny na koncového zákazníka. Na druhou stranu se společnosti Nestlé podařilo za celý rok 2021 vyhnout maloobchodnímu růstu ceny kávy. Podobně firma Starbucks v říjnu oznámila, že má zabookované ceny kávy na dalších 14 měsíců, a tak ji mnohem více trápí růst cen ostatních vstupů,“ dodává Tyleček.
Vloni se s problémy potýkal další velký producent kávy – Vietnam. Odtud pochází známá a oblíbená robusta, vyznačující se vyšším obsahem kofeinu a zemitější chutí, než jakou má brazilská arabica. Ta však zaujímá hned 75 procent veškerého světového trhu.
Vietnamští dodavatelé prožili krušný rok, během něhož kvůli přísným protipandemickým opatřením nemohli vyvážet robustu do Evropy a dalších kontinentů v takové míře, na jakou byli zvyklí. Nakažlivější a nebezpečnější variantu covidu delta tehdy dokonce stála za uzavřením několika klíčových přístavů v Ho Či Minově městě.