... Andreou Natale
Andrea Natale, generální ředitel De´Longhi Praga, při rozhovoru o kávě a prodeji strojů na espresso nepůsobí jen profesionálně; není těžké mu uvěřit, že ho tahle práce skutečně baví. Jako správný Ital hrdý na kulturu své země, žije představou, že prodává víc než jen kuchyňské spotřebiče. „Když si domů odnesete náš přístroj, nejde jen o kávu. Vnese do vašeho života kousek italského světa a novou krásu,“ vypráví zaujatě.
EURO: De´Longhi je na českém trhu už řadu let, trh s domácími stroji na espresso ale ovládla teprve přednedávnem. Je to tím, že lidé chtějí kvalitní kávu i doma? NATALE: Nedá se říci, že bychom sledovali vývoj zdejší poptávky, zjistili, co lidé chtějí a pak hodili přesně takový výrobek na regál. Spíš naopak. My začínáme myšlenkou, víme, co bychom mohli lidem dát, a proto jdeme a ten trh vytvoříme. To byl přesně případ superautomatů na espresso, strojů, které mají zabudovaný mlýnek na kávu a karafu na mléko, vyrobí vám třeba i capuccino úplně samy. V tomhle segmentu trhu jsme dnes lídrem, máme na něm 58 procent oproti čtrnácti procentům před třemi lety.
EURO: Jak říkáte, jedná se o relativně nový segment trhu, který se velmi dynamicky rozvíjí. Co děláte pro to, abyste obstáli v konkurenci? NATALE: Od ostatních nás odlišuje především to, jak vnímáme svoji práci. Neprodáváme stroje na výrobu kávy, mixéry nebo fritézy. Prodáváme hezké věci, malé zázraky, které mají neopakovatelný styl. Když si takový předmět odnesete domů, není to jen proto, abyste si v něm usmažila hranolky nebo udělala kávu, ale proto, že vám přinese radost. Chceme, aby si naše výrobky uchovaly punc výjimečnosti. Proto je nenajdete úplně všude, ale jen na místech, kde vyniknou v celé své kráse. Některé modely třeba neuvidíte v běžném obchodě s elektronikou a domácími spotřebiči, ale narazíte na ně v butiku s alternativní módou.
EURO: V České republice máte přímé zastoupení už tři roky, fungujete také v Polsku a Rusku. Chystáte se i na asijské trhy, kde se káva nepije tolik jako v Evropě? NATALE: Ne, že se tam chystáme, my už v Asii jsme. Prodáváme i v Číně, kde mimochodem po kávě roste poptávka. To, že tam není tak silná tradice pití kávy, není problém. Musíte si totiž uvědomit, že většina lidí, kteří si koupí stroj na kávu, ji nepijí zas tak moc, a někdy jim zas ani tolik nechutná. Jde o to, že si pořídí něco, co jim přinese radost nebo také určitý společenský status. A v rozvíjejících se zemích jde často právě o to, posílit takovou luxusní věcičkou své společenské postavení.
EURO: Jak říkáte, prodáváte produkty, které jsou ve své třídě spíš nadstandard. Přišli jste o nějaké zákazníky s hospodářskou krizí? NATALE: Vůbec ne. V letošním roce De´Longhi vzrostla o 25 procent, a Kenwood, značka, kterou jsme koupili v roce 2001, dokonce o 70 procent. Je to tím, že my máme jasnou vizi, víme, na jakého zákazníka se orientujeme. Nesnažíme se dělat všechno, dokážeme naše výrobky odlišit od ostatních. A lidé na to slyší.
EURO: Snažíte se značku De´Longhi spojovat s italskou kulturou kávy a životním stylem. V Itálii i vyrábíte? NATALE: Superautomaty na kávu, hlavní těžiště naší produkce, opravdu vyrábíme v Itálii. Tam je také každý jednotlivý přístroj testován, a to se skutečnou kávou. Ostatní spotřebiče vyrábíme v našich továrnách v Číně. To byl ostatně jeden z důvodů, proč De´Longhi koupila Kenwood – měl v Číně své zaběhnuté továrny.
EURO: Žijete v Čechách deset let. Pozorujete za tu dobu změnu v přístupu zdejších lidí ke kávě a její přípravě? NATALE: To je opravdu velké téma. Změnu vidím – a velkou. Přesto je třeba říci, že v mnoha kavárnách dnes pořád ještě nedostanete tak kvalitní kávu jako v Itálii. Nemá prostě to správné aroma. K tomu, aby se z běžného přístroje udělala dobrá káva, potřebujete především šikovného barmana. Také je možné, že zdejší podniky nedokážou nakoupit kvalitní kávu, a bez ní to samozřejmě nejde. Nám ale tahle situace nahrává. Když si lidé pořídí náš superautomat, můžou si kvalitní kávu udělat bez námahy doma.