Menu Zavřít

Kavka u stolu

13. 2. 2002
Autor: Euro.cz

(EURO 5/2002)

Vážení a milí přátelé, redaktoři i čtenáři týdeníku EURO,
nejprve mně dovolte vyjádřit skutečně upřímný obdiv nad současnou úrovní vašeho titulu stejně jako většinou příspěvků v něm. Jako manažer mediální korporace a také vlastník média vím, jak složitým vývojem prochází česká žurnalistika, investigativní nevyjímaje. Avšak dovolím si Vás upozornit, že v posledním vydání stran plánované výstavby dálnice D 47 se Vám ne zcela zdařil výběr oponenta ke zmíněnému tématu při zajištění názorové plurality.
Nevyčítám Vám to, z mnoha témat z regionů je to cítit, doufám však, že se v budoucnosti Vaše informační zdroje zpřesní. Pan Říman je sice takzvaným opozičním politikem, dokonce na to má smlouvu znějící stejným jménem, stínovým ministrem resortu dopravy za ODS, ale také „stínovým“ lobbistou stavební lobby, která na severu Moravy působí již řadu let. Jsou známy i její oficiální struktury, konkrétní osoby a řada nástrojů přímé komunikace k prosazení záměru vybudovat dálnici na Moravu a dál nic… Tento projekt je již několik let omílán na nekonečných konferencích různého typu, tu podporovaných z peněz EU, tu zase z výnosů současných staveb silnic a dálnic, které získávají spřízněné stavební společnosti. Konkrétně konference „Transport“, doplněná vždy přívlastkem daného roku konání, se zabývá nejen touto tematikou, ale také železničním terminálem v Bohumíně, letištěm Ostrava-Mošnov a průplavem Labe-Odra–Dunaj. Obecně jsou tato planá témata, bez strategického marketingu regionu (snad vyjma studie Agentury pro regionální rozvoj, kterou nedávno krajské zastupitelstvo schválilo bez environmentální doložky), taktikou já na bráchu – brácha na mě, frekventována především v politických kruzích kolem ODS a ČSSD, pochopitelně s aktivní participací těchto stavebních korporací. Nedávno uzrál v hlavě pana hejtmana Tošenovského námět, že krajská samospráva převezme provoz letiště v Mošnově, aby tak na rozdíl od státu zajistila jeho rozvoj a ekonomickou prosperitu. Světe div se, pan Tošenovský má totiž již mnohaletou zkušenost při realizaci takových projektů včetně pokládání kolejí nikam a podnikání v oblasti stavební výroby. V našem regionu, ale také naproti přes řeku, na polské straně, jsou však nálady i strategické plány zcela jiné. Dálnice a silnice nabírají směr západ–východ, letiště si přestavěli v Katovicích podle světových parametrů a širokorozchodná železnice končí ve Slawkově. Odra teče bohužel také opačně, než bychom si všichni přáli.
Na to vše politická reprezentace nějak pozapomněla, anebo se prostě při přejezdu polského příhraničí nedívala z okna ven. Komunikace na politické úrovni se zúžila mezi hejtmana kraje Moravskoslezského a katovického vojvodu. Peníze, které pohltila všechna opatření ke skutečné restrukturalizaci hutního průmyslu na Ostravsku, se propadají dál do propadliště dějin bez jasného cíle, co a kdy bude výsledkem celého procesu. Projekty typu „Prosperita“, které připravovala ostravská radnice s průmyslovou lobby v Nové huti, OKD či Vítkovicích, zanikly stejně rychle, jak vznikaly. Daleko zdařileji se tak rozvíjejí soukromé projekty, hypermarkety nebo například známé zábavní centrum na Stodolní ulici, jež samospráva vidí černobíle a podnikatelská veřejnost s patřičnou dávkou kritiky. Vždyť také dálnice se staví, už několik let vyrůstá uprostřed Ostravy podél Odry stavba odnikud nikam, aby vybrané stavební firmy Strabag nebo Ostravské dopravní stavby mohly fakturovat daňovým poplatníkům měsíčně desítky milionů korun podle zásady: peníze se mají točit. Současná úroveň řízení všech komerčních i společenských projektů na severní Moravě je tak nízká, že ani vlastní projekt manažeři nevědí, kdo skutečně tyto projekty řídí. Pan Martin Říman má stejný úkol jako pan poslanec Miloš Zeman, který za severní Moravu kandidoval do Parlamentu, prosadit komunikační linky do Ostravy za každou cenu, vždyť u nás každý, kdo mluví proti těmto cílům, je veřejným nepřítelem lidu. Argumentace o zaměstnanosti v souvislosti s výstavbou dálnice nebo jiných investic jsou pochybné stejně jako smysluplnost těchto projektů. Neexistence strategického marketingu rozvoje oblasti, řízení jejích lidských zdrojů a koncepce trvale udržitelného rozvoje neskýtá záruky pro jakoukoliv investici jak pro komerční, tak ostatní investory. Skutečnou prosperitu regionu bez pomoci státu a EU nejsme schopni sami zajistit, co však můžeme pro tento proces učinit už dnes, to je markantní zvýšení kvality lidských zdrojů zúčastněných na tomto významném společenském projektu.
Obávám se, že tento fakt ani pan Říman, ani pánové Tošenovský, Zeman nebo Schling nepostřehli.

bitcoin_skoleni

Zdeněk Verner
(verner@ostrava.cz)

  • Našli jste v článku chybu?