Ministerstvo dopravy hraje o záchranu pěti tisíc pracovních míst v ČD Cargo. Udržet je mají dotace a slevy za použití kolejí.
Ministerstvo dopravy má úkol pro kouzelníka. Potřebuje vyřešit špatnou situaci ČD Cargo. Dceřiná společnost Českých drah sice skončila v pololetí s dvousetmilionovým plusem, dlouhodobě je ale její situace stěží udržitelná. Stát už nyní pomáhá firmě, jak se dá, a další pomoc je nyní na obzoru - Správa železnic zlevní poplatky za používání kolejí pro nákladní dopravu.
O tom, jak situaci stabilizovat, debatovali představitelé oboru v čele s ministrem dopravy v demisi Zdeňkem Žákem a šéfem Českých drah Daliborem Zeleným na fóru Euro Setkání, jehož partnery byly advokátní kancelář VKŠ a České dráhy.
Špatné vyhlídky ČD Cargo není ve formě. Vloni se potýkalo se ztrátou dvou miliard korun, a přestože se na částce podepsal mimořádný odpis přeceněného majetku za 1,2 miliardy, ani bez něj nejsou vyhlídky dobré. Firmu táhne ke dnu krize a s ní klesající objem přepraveného zboží, který meziročně vykázal hodnotu minus šest procent, zejména přeprava takzvaných vozových zásilek. Pro ČD Cargo znamená tento byznys každý měsíc ztrátu sto milionů korun. Je totiž náročný na logistiku a pracovní síly. Že v tomto oboru není o co stát, ukazuje pohled na konkurenci. Žádný soukromý přepravce se do vozových zásilek nepustil, všichni se orientují na lukrativnější přepravu celých vlaků.
Aby špatných zpráv nebylo málo, konkurence Cargu přebrala přepravu hnědého uhlí z Třebušic na Mostecku do elektrárny ve Chvaleticích, tedy kontrakt za zhruba sedm set milionů korun ročně. O zakázku přišlo ještě staré vedení v čele s Petrem Žaludou. ČD Cargo už ani nevozí nové škodovky do Polska. Kdysi téměř monopolní firma tak nyní drží na trhu podíl lehce pod osmdesáti procenty.
Karty pro Cargo nejsou rozdány dobře. Pololetní výsledek hovoří sice o více než dvousetmilionovém zisku, promítlo se do něj ale propouštění, prodej lokomotiv v Polsku za 85 milionů korun nebo slevy z přepravy jednotlivých vozových zásilek, které prosadil bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Jeho zvýšení slev z patnácti na padesát procent pomohlo Cargu částkou zhruba 300 milionů korun. Navíc pohled do minulosti ukazuje, že v potenciálu, který Cargo má, jsou to zanedbatelná čísla. Například v roce 2001 dokázala firma hospodařit se ziskem dvou a čtvrt miliardy korun.
Pomůže Správa železnic Jak ze stávající situace ven? „Je čas začít otevřeně debatovat o tom, jestli chceme vozové zásilky a jestli ČD Cargo je tou správnou firmou, anebo jestli by to měl dělat s podporou státu či bez ní někdo jiný,“ řekl na fóru Euro Setkání ministr dopravy Zdeněk Žák. Podle něj spočívá budoucnost Carga zejména ve službách pro energetický průmysl. „Máme šanci vytvořit synergii efektů a můžeme vytvořit i synergii zdrojů,“ říká ministr.
Důležitá jsou zejména slova o budoucnosti vozových zásilek. Vozové zásilky jsou součástí průběžných nákladních vlaků, které vozí různé druhy zboží pro různé zákazníky. Nejde tedy o ucelené vlaky, které vozí pouze jeden druh zboží, například uhlí, dřevo či jiný materiál. Služba, která táhne Cargo dolů a nepřímo se promítá i do lukrativní přepravy celých vlaků, totiž zaměstnává kolem pěti tisíc lidí, tedy přibližně polovinu zaměstnanců Carga. S úpravou ztrátových vozových zásilek počítá i střednědobý plán firmy do roku 2017. Nastiňuje tři varianty od úplného zrušení po úplné zachování - ovšem s pomocí státu. Injekce pro úplné udržení by musela být pětimiliardová. „Není nutné, aby jednotlivé vozové zásilky provozovalo samotné Cargo. Je možné je realizovat s dalším partnerem, ale bez podpory státu nebudeme moci nikdy v tomto segmentu konkurovat silniční dopravě už kvůli platbě za vozovou cestu,“ říká ředitel Českých drah Dalibor Zelený.
Šéf Českých drah narazil na to, že nákladní dopravy platí za používání kolejí podstatně více než osobní. Trend by proto chtěla Správa železniční cesty obrátit. „Jdeme cestou sbližování cen za použití dopravní cesty pro osobní a nákladní dopravu. Je to i požadavek Evropské unie,“ řekl mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Cena za nákladní dopravu tak klesne o sedm procent. Jak se to projeví v hospodaření Carga, není zatím jasné, v objemu půjde ale přibližně o desítky milionů korun.
Podle ředitele Zeleného je důležité, aby Evropa přehodnotila svou dopravní politiku.
„Máme tady dvacet let starou směrnici a nastal čas zhodnotit, jaký měla přínos. Otevřela sice trh konkurenci a zlepšila se kvalita služeb, ale platí to jen u přepravy ucelených vlaků. Neplatí to pro přepravu jednotlivých zásilek, kde nemůžeme konkurovat silniční dopravě,“ říká ředitel Českých drah. I když jsou vozové zásilky pro Cargo ztrátové, mají jeden pozitivní efekt. Podle čísel drah pomáhají dostat z přetížených silnic přibližně 30 tisíc tun zboží.
Kromě slev a snižování poplatků má situaci pomoci výstavba nových veřejných terminálů. Tomáš Tyll, společník a advokát VKŠ specializovaný v oboru železničního práva tvrdí, že budou-li takové terminály financovány z veřejných zdrojů, budou podléhat přezkumu a rozhodnutí Evropské komise, zda nedošlo takovým financováním k nedovolené veřejné podpoře a deformaci terminálového trhu.
Krok Správy železnic s úpravou cen za používání kolejí se ovšem dotkne i osobní dopravy.
Tu firma zdraží o 3,3 procenta. Trend zlevňování nákladní a zdražování osobní dopravy má navíc pokračovat i v příštích letech. A České dráhy už reagují, že navýšení nebudou chtít nést na svých bedrech. Zatímco zdražování v případě ČD zaplatí de facto stát prostřednictvím krajů nebo přímo z rozpočtu, hůře na tom budou soukromí dopravci, protože ti ponesou tíhu sami.
O autorovi| Petr Weikert, weikert@mf.cz