„Daří se nám velmi dobře, hlavně že jsme zdraví!“ odpovídá hned na úvod na zdvořilostní otázku Zdeněk Pelc, majitel společnosti GZ Media patřící k nejúspěšnějším českým podnikatelům. Vlastní jednu z nejprestižnějších společností na výrobu vinylových desek na světě, která právě prožila nejlepší rok svého dosavadního fungování. Dohromady ve svých lisovnách v Česku, USA a Kanadě vyrobila přes 40 milionů vinylů. Desky lisuje pro řadu zahraničních hvězd, mezi než patří U2, Lady Gaga, Madonna a dlouhá řada dalších. Obaly a jiné polygrafické výrobky dodává do celého světa, mimo jiné i pro Samsung, Hewlett-Packard, Canon a nespočet dalších firem.
Celkové tržby dosáhly 3,8 miliardy korun a zisk firmy před odečtením úroků, daní a odpisů byl 870 milionů korun. Lepší dárek si společnost z Loděnic ke svým sedmdesátým narozeninám přát nemohla. A její současný majitel Zdeněk Pelc, jenž se narodil v roce jejího založení, nejspíš také ne.
„Rok 2020 byl jako na horské dráze, v první vlně pandemie jsme přišli o zakázky, pak jsme jich ale získali tolik jako nikdy předtím,“ vysvětluje ředitel GZ Michal Štěrba. Pelc mu dává za pravdu: „Donedávna, a v řadě zemí to platí stále, kapely nemohly dělat koncerty, byly zavřené i restaurace a bary, a tak muzikanti seděli doma a komponovali. Pak samozřejmě měli snahu výsledky své práce vydávat zejména na vinylových deskách. Je to určitě věcí trendu, který neoslabuje, ale naopak se stále zvětšuje,“ vysvětluje. Byznys s deskami nabírá obrátky, a tak společnost investuje vyšší stamilionové částky v Čechách i v zahraničí a přijímá pokud možno čím dál víc schopných lidí.
Nemáme konkurenci
Sám majitel nyní už chodí do práce jen čtyřikrát týdně. „Zcela jistě zde mám konečné hlavní slovo. Jinak každodenní řízení firmy jsem přenechal svým nástupcům, kteří to dělají výborně. Ale stále denně vše kontroluji,“ tvrdí. Kvalitní vedení je podle něj právě to, co umožnilo GZ Media držet se už roky v oboru na špičce. V Česku výrobce vinylů konkurenci nemá a ve světě ji překonal. „Myslím si, že jeden z hlavních důvodů našeho úspěchu je, že jsme dokázali zkonstruovat prakticky všechny stroje, které jsou potřeba pro výrobu vinylů, protože dodavatelé těchto zařízení ze světa zmizeli. To už dnes zcela neplatí, nicméně náš šestiletý náskok je prostě neocenitelný,“ tvrdí Pelc. Například automatický lis na gramofonové desky postavili už před deseti lety.
Ve chvíli, kdy desky nahradily CD a DVD disky, se většina továren zbavila svého vybavení. GZ Media ne. Disky se v Loděnicích sice vyráběly také a dlouhou dobu továrnu živily, ale už ve chvíli, kdy se tyto nosiče dostaly na vrchol, vedení vědělo, že to tak nezůstane navěky. Tehdy začali bohatě investovat do polygrafie a obalového průmyslu, což se stalo další odnoží podnikání GZ Media.
Firma se rozhodla také pro expanzi do Ameriky, kde v současnosti vlastní lisovny v Kanadě a Tennessee, další staví v Nashvillu. V Evropě se jedna fabrika nachází ve Francii a v české kotlině pod GZ Media patří velká část tiskárny v Příbrami a závod v Soběslavi. Základna a největší výroba zůstala v Loděnici poblíž Berouna. Provoz v ní běží 24 hodin denně sedm dní v týdnu.
Změnilo se všechno kromě mě a technologie, říká Pelc
Technologie záznamu zvuku na desku zůstala od čtyřicátých let minulého století téměř ve stejné podobě a vše má svá jasná pravidla. Normy definují rozměr, váhu a čistotu desky. Plastové pláty se lisují pod přesně vypočítaným tlakem při dané teplotě. Kdyby výrobce udělal jedinou chybu, skončí s nepoužitelnou či nekvalitní deskou v ruce. Důležitý podíl na zvukové stopě má samozřejmě špičkově vyřezaná matrice z kvalitního materiálu, protože ta nese celou zvukovou informaci. „Při výrobě vinylů se střetává spousta technických oborů a každý z nich zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu výsledného produktu. Počínaje elektroakustickými inženýry, softwarovými specialisty s uměleckými dovednostmi přes anorganickou a organickou chemii, zpracování plastů, nástrojařské a strojírenské inženýry, tiskaře, vývojáře v oblastech packagingu až po finančníky, kteří zvládají umění složitých kalkulací, kvalifikované prodejce rozeseté po celém světě…“ vyjmenovává majitel společnosti.
Firmu GZ založil československý stát v roce 1951 a tehdy byly vinylové desky moderním vynálezem. V kůži prvního ředitele by Zdeněk Pelc prý opravdu žít nechtěl. „Dnes už bych nebyl mezi živými, takže bych se nedočkal největšího rozkvětu firmy, což prožíváme právě nyní,“ říká. Sám do továrny přišel na ředitelské místo v roce 1983, kdy se jednalo o malou vesnickou fabriku. „Řekl bych, že od té doby se změnilo prakticky všechno kromě mě,“ přiznává. Po revoluci se dramaticky obrátil způsob vedení firmy. „Pokud někdo říká, a možná oprávněně, že v 90. letech byly GZ Media „One man company“, tak dneska to tak zcela jistě není. Způsob řízení malé firmy s 500 lidmi a jednoduchými produkty nemůže být stejný, pokud máte řídit tři tisíce lidí z nejrůznějších zemí světa,“ dodává majitel.
Sám byl v devadesátých letech menšinovým akcionářem firmy, dokud mu před patnácti roky tehdejší většinoví majitelé nenabídli podíl přednostně, jelikož v něm viděli úspěšného manažera. Jmění Zdeňka Pelce v roce 2019 dosáhlo hodnoty čtyři miliardy korun, což z něj podle žebříčku Forbesu dělá 60. nejbohatšího Čecha. Přesto stále žije s manželkou v rodném domku v Kladně a rád si vychutná poctivé Svijany.
Navždycky součástí alba
Za dobu u GZ Media už Pelc zažil nejrůznější historky spojené s výrobou desek. Prý nezapomene na osobní setkání s Billem Gatesem nebo na kalifornskou rockovou kapelu, která si na objednání desky přivezla popel tragicky zemřelého kytaristy, jehož posledním přáním bylo, aby se popel z jeho urny stal součástí desky, kterou kdysi nahrál. „Přes ujištění, že toto jsou desky, které nejdou do prodeje, ale pouze pro kamarády a rodiny to byl zážitek, na který nemohu zapomenout a který bych nechtěl opakovat,“ říká Pelc.
Zatím poslední výzvu představovala pro podnik koronavirová krize, která firmu na rozdíl od mnoha jiných naopak posílila. „Každá krize vyvolává velký tlak na managementy všech firem včetně nadnárodních korporací. V době, kdy vše roste, svou nabídku obvykle ani neprotlačíte přes vrátnici,“ přiznává Pelc, ale pokračuje: „V krizovém období, pokud přicházíte s efektivním řešením problémů příslušné firmy a zajímavou cenovou nabídkou, se vám dveře k nejvyšším manažerům otevírají téměř samy. Tyto firmy po skončení krize už obvykle zůstávají, neb jsou s vaší výkonností spokojeny,“ vysvětluje.
Jen vinyly to mohou být
Jeho vlastní podnik míří stále výš, na všechny plány mu prý zatím ani nestačí lidský kapitál. „Musíme navyšovat kapacitu, abychom stíhali vyrábět. Dařilo se nám i v polygrafii, pro kterou jsme loni postavili novou výrobní halu s nejmodernějšími dostupnými tiskařskými stroji,“ popisuje Michal Štěrba. „Na druhou stranu nás trápí nedostatek vstupních materiálů a dramatický růst jejich cen,“ dodává majitel.
A v čem spočívá kouzlo vinylů pro Zdeňka Pelce, který je jimi obklopen celý život a sám poslouchá hudbu svého mládí mimo autorádia jedině z desek, jež vyrobili jeho zaměstnanci? „Nebudu mluvit ani o zvuku a ani o výtvarném dojmu vinylových desek, největší kouzlo mají pro mě, protože je to produkt, který se úžasně prodává a my se s ním dostali na čelo světového žebříčku.“