Nedávno jsem se zúčastnil mezinárodní prezentace Audi TT. Pracovnice z ingolstadtské automobilky si stěžovala, že německé pořady o automobilech jsou nejnudnější na světě a jediné, co vás při jejich sledování může potkat, je, že usnete. Pochopitelně, nikdy neviděla Auto Moto Revue, pořad tvrdošíjně vysílaný českou veřejnoprávní televizí. To by byla mrtvá.
Křečovitá pětadvacetiminutová tragédie s dramaturgií ve stylu „muž hovoří v číslech, za ním stojí či jezdí automobily nebo motorky, muž hovoří v číslech“ dostala patřičnou zápletku 1. července. V den, kdy v České republice vstoupila v platnost zpackaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Veřejnoprávní televize této aktuality bohužel využila.
S absencí jakéhokoliv názoru na testované vozy jsem se v Auto Moto Revue už smířil. Když holt veřejnoprávní televize nesmí vysílat reklamu, musí si potřebu pozitivního toku informací kompenzovat, kde se dá. I veleinteresantní „reportáže“, jako byla ta z louky u Roudnice, na níž se sešli majitelé saabů, se dají překousnout. Co na tom, že skrytá kamera umístěná u libovolného hypermarketu by zaznamenala víc vzruchu…
Skutečně zábavná byla tentokrát jiná část. Téměř čtvrtinu pořadu zabíraly informace o problematické novele. Ani ti experti, kteří ji schválili, už si nejsou tak docela jistí, že k něčemu dobrému bude. Ministerstvo dopravy, dosud řízené lidovcem Milanem Šimonovským, si za novinkou stojí, přičemž hovoří o buzeračním a represivním zákonu jako o prevenci nehod, čímž dokládá pouze fakt, že o efektivním řízení provozu automobilů má scestné představy. Nicméně osvětovou kampaň za skoro patnáct milionů korun jsme si jeho prostřednictvím zaplatili.
Od Auto Moto Revue jsem samozřejmě neočekával, že by komentovala klady a zápory novely. To by její tvůrci museli vyslovit názor a ten se ve veřejnoprávním sektoru trestá, i když ho má na svědomí host pořadu. Nějak mi ale uniká, proč musím měsíčně posílat vynucených sto korun organizaci, která moje peníze investuje do šíření osvěty, jež se ve všem všudy podobá té ministerské za patnáct milionů.