Menu Zavřít

Každá tradice jednou končí. Nejbezpečnějšími aerolinkami pro rok 2022 jsou Air New Zealand, Qantas se propadly na sedmou příčku

6. 1. 2022
Autor: Air New Zealand
  • Server Airline Ratings zveřejnil prestižní žebříček nejbezpečnějších aerolinek pro letošní rok. Na čele se tentokrát umístila společnost Air New Zealand

  • Tradiční výherce v podobě australských aerolinek Qantas skončil vinou vyššího počtu incidentů a zvyšujícího se stáří flotily až sedmý

  • Mezi nejbezpečnější nízkonákladovky se řadí Ryanair, Wizz Air či easyJet. České Smartwings se do první desítky ani letos nevešly

Odvětví letecké dopravy má za sebou další velice turbulentní rok. Ačkoliv je zřejmé, že byl z pohledu celkových čísel přeci jen o něco lepší než ten předminulý, o návratu na předcovidovou úroveň se v žádném případě hovořit nedá. Na přesné statistiky si ještě budeme muset chvíli počkat, poslední odhady Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA) nicméně hovoří jasně. Sektor jako takový by měl za rok 2021 utrpět čistou ztrátu ve výši necelých 52 miliard dolarů (zhruba 1,13 bilionu korun). Poptávka po cestování letadlem se měla v porovnání s rokem 2019 pohybovat na 40procentní úrovni a počet přepravených pasažérů měl dosáhnout hranice 2,3 miliardy.

Výsledná čísla mohou každopádně nakonec být o něco horší, neboť všechny výše zmíněné odhady byly vytvořeny ještě před tím, než se ve světě objevila nová koronavirová varianta známá jako omikron. Ta napáchala v leteckém průmyslu další velké škody během Vánoc, jelikož v jejím důsledku došlo ke zrušení dalších stovek letů po celém světě.

Co naopak aktuálně už s jistotou určit lze, je to, které aerolinky si navzdory covidu (anebo právě díky němu) vydobyly pro letošek pověst těch nejbezpečnějších vůbec. Žebříček každoročně zveřejňuje server Airlinesratings.com, přičemž v rámci toho nejnovějšího došlo na jeho čele k hned několika zásadním změnám.

Nákladní letecká doprava zaznamenává druhý rok po sobě rekordní zisky. V budoucnu si vyžádá větší kapacity, předpovídají analytici
Přečtěte si také:

Nákladní letecká doprava zaznamenává druhý rok po sobě rekordní zisky. V budoucnu si vyžádá větší kapacity, předpovídají analytici

Největší z nich se týká prvního místa. Tradičního vítěze – australskou společnost Qantas, která žebříček opanovala v letech 2014 až 2017 a poté znovu v období 2019 až 2021 – pro tentokrát nahradil dopravce Air New Zealand. Stalo se tak zásluhou „vynikajících statistik co do počtu incidentů, množství inovativních kokpitových řešení, pilotního tréninku a velmi mladé letadlové flotily“, jak vysvětluje šéfredaktor zmíněného webu Geoffrey Thomas.

„Poslední dva roky byly pro aerolinky kvůli covidu-19, který způsobil propad v cestování, extrémně obtížné, a tak se redaktoři serveru Airline Ratings soustředili zejména na to, kolik úsilí dopravci vynaložili na dodatečný výcvik svých pilotů před jejich návratem do kokpitu. Air New Zealand jsou díky svému komplexnímu výcvikovému programu v tomto ohledu jasným lídrem,“ dodává.

Nezůstal kámen na kameni

V rámci první dvacítky, jež vzešla z porovnání 385 leteckých společností z celého světa, nezůstal pro tentokrát kámen na kameni. Druhou příčku letos obsadil emirátský dopravce Etihad Airwas, pomyslná bronzová medaile pak patří loni druhým Qatar Airways. Zklamáním je naopak až sedmé místo již zmíněných australských aerolinek Qantas, v jejichž neprospěch sehrály roli dva zásadní faktory, a sice „lehce vyšší počet incidentů a zvyšující se stáří flotily“.

Proti ptákům prasaty. Amsterdamské letiště zkouší novou taktiku, jak ochránit letadla před srážkou s opeřenci
Přečtěte si také:

Proti ptákům prasaty. Amsterdamské letiště zkouší novou taktiku, jak ochránit letadla před srážkou s opeřenci

Server CNN v této souvislosti zmiňuje událost z loňského října, kdy jeden z jejích strojů (Boeing 737-800) letící na trase mezi australskými městy Perth a Adelaide musel být odkloněn na záložní letiště v Kalgoorlie kvůli problémům s palivem, v důsledku nichž se piloti rozhodli preventivně vypnout levý motor. Všech 88 pasažérů i dalších šest členů posádky vyvázlo z incidentu bez zranění, přesto jej civilní letecké úřad zaevidovaly jako ,vážný‘.

Smartwings mezi top nízkonákladovkami opět chybí

Web Airline Ratings se ve svém prestižním žebříčku, v rámci něhož porovnává kromě počtu incidentů a stáří flotily třeba i celkovou finanční situaci dotčeného dopravce, zjištění povinných vládních auditů či přijatá covidová opatření, pochopitelně zaměřuje i na takzvané nízkonákladovky. A protože jejich počet se v průběhu posledních dvou dekád nebývale navýšil, rozhodl se jim před časem vyčlenit vlastní kategorii. V ní je desítka nejlepších, respektive nejbezpečnějších seřazena nikoliv podle celkového pořadí, nýbrž abecedně.

Ani tentokrát v ní nechybí irský dopravce Ryanair, maďarský Wizz Air či britský easyJet. Kdo se do ní naopak podobně jako v minulosti opět nedostal, jsou české aerolinky Smartwings. V jejich případě redaktoři ohodnotili problematiku bezpečnosti šesti hvězdami ze sedmi možných. Všechny tři nízkonákladovky uvedené výše se oproti tomu mohou pyšnit plným počtem bodů. Shodou okolností navíc také disponují o trochu lepší nabídkou produktů (2,5 hvězdy vs. 2 hvězdy), zatímco pokud jde o přijatá proticovidová opatření, zde je na tom celá čtveřice úplně stejně (6/7).

Žebříček nejbezpečnějších aerolinek pro rok 2022

MM25_AI

Pořadí Název Země
1 Air New Zealand Nový Zéland
2 Etihad Airways Spojené arabské emiráty
3 Qatar Airways Katar
4 Singapore Airlines Singapur
5 TAP Air Portugal Portugalsko
6 SAS Dánsko, Norsko, Švédsko
7 Qantas Austrálie
8 Alaska Airlines USA
9 EVA Air Tchaj-wan
10 Virgin Australia/Virgin Atlantic Velká Británie
11 Cathay Pacific Airways Hongkong
12 Hawaiian Airlines USA
13 American Airlines USA
14 Lufthansa Německo
15 Finnair Finsko
16 KLM Nizozemsko
17 British Airways Velká Británie
18 Delta Air Lines USA
19 United Airlines USA
20 Emirates Spojené arabské emiráty

Zdroj: Airlineratings.com

  • Našli jste v článku chybu?