Jaká práva mají pojištěnci veřejného zdravotního pojištění?Zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, který vstoupil v platnost dnem 1. 4. 1997, jsou dána občanům základní práva. Co vše může tedy klient žádat od své pojišťovny a ošetřujícího lékaře?
Jaká práva mají pojištěnci veřejného zdravotního pojištění?
Zákonem č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, který vstoupil v platnost dnem 1. 4. 1997, jsou dána občanům základní práva. Co vše může tedy klient žádat od své pojišťovny a ošetřujícího lékaře?
Občan může, až na zákonné výjimky, změnit zdravotní pojišťovnu jednou za dvanáct měsíců, a to vždy jen k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí. Pojištěnci jsou oprávněni v zákonem vymezených případech změnit zdravotní pojišťovnu i v kratší lhůtě, a to vždy k prvnímu dni kalendářního měsíce. Nejdříve tak mohou učinit k prvnímu dni následujícího kalendářního měsíce, a sice ode dne vstupu zdravotní pojišťovny, u které jsou pojištěni, do likvidace nebo ode dne zavedené nucené správy nad pojišťovnou. Může to být také ode dne, který Ministerstvo zdravotnictví ČR na základě zjištěné nerovnováhy v hospodaření zdravotní pojišťovny vyhlásí ve sdělovacích prostředcích. Zdravotní pojišťovna není oprávněna stanovit pojištěnci dobu, po kterou u ní bude pojištěn. Vztah pojištěnce ke zdravotní pojišťovně nesmí sama ukončit.
Zvolte si lékaře
Každý má právo vybrat si svého lékaře. Týká se to samozřejmě i jiného odborného pracovníka ve zdravotnictví a zdravotnického zařízení, kteří jsou ve smluvním vztahu k příslušné zdravotní pojišťovně (s výjimkou závodní zdravotní služby). Toto právo může občan uplatnit jednou za tři měsíce. Zvolený lékař může odmítnout přijmout pojištěnce do své péče pouze tehdy, jestliže by tím bylo překročeno únosné zatížení lékaře. Ten by proto nebyl schopen zajistit kvalitní zdravotní péči o tohoto nebo ostatní pojištěnce, které má ve své péči. Jinou vážnou příčinou může být přílišná vzdálenost místa trvalého nebo přechodného pobytu pojištěnce pro výkon návštěvní služby. Míru únosného pracovního zatížení a závažnost příčiny pro nepřijetí pojištěnce do své péče posuzuje zvolený lékař. Lékař nemůže odmítnout pojištěnce ze stanoveného spádového území a v případě, kdy se jedná o neodkladnou péči. Každé odmítnutí převzetí pojištěnce do péče musí být lékařem pojištěnci písemně potvrzeno. U osob vykonávajících civilní službu, ve vazbě nebo výkonu trestu odnětí svobody je výběr lékaře a zdravotnického zařízení omezen podle zvláštních předpisů.
Žádejte kontrolu
Pojištěnec má právo podílet se na kontrole poskytnuté zdravotní péče hrazené zdravotním pojištěním. Na vyžádání pojištěnce je zdravotní pojišťovna povinna písemně poskytnout jedenkrát ročně údaje o zdravotní péči uhrazené za tohoto pojištěnce v období posledních dvanácti měsíců. Pokud se pojištěnec domnívá, že mu není poskytována náležitá zdravotní péče, může:
* podat návrh na přezkoumání vedoucímu zdravotnického zařízení nebo jeho zřizovateli;
* obrátit se na Českou lékařskou komoru, Českou stomatologickou komoru nebo Českou lékárnickou komoru, týkají-li se jí nedostatky odborného nebo etického postupu lékaře nebo lékárníka (Může se obrátit i na jinou profesní organizaci, pokud byla zřízena a týkají-li se jí uvedené nedostatky jiného zdravotnického pracovníka.);
* obrátit se na zdravotní pojišťovnu, jejímž je pojištěncem, zejména odmítne-li zdravotnický pracovník provést zdravotní výkon spadající do hrazené péče;
* obrátit se na příslušný orgán státní správy, který provedl registraci zdravotnického zařízení podle zvláštního zákona.
Další práva pojištěnce
* Právo na výběr dopravní služby, která je ve smluvním vztahu k příslušné pojišťovně. Výběr dopravní služby mají podle zvláštních předpisů omezeny osoby, které se nachází ve vazbě nebo ve výkonu trestu odnětí svobody, nebo vykonávají civilní službu.
* Právo na zdravotní péči bez přímé úhrady, pokud byla pojištěnci poskytnuta v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem. Lékař či jiný odborný pracovník ve zdravotnickém zařízení ani zdravotnické zařízení nesmí za zdravotní péči ani v souvislosti s poskytnutím této péče přijmout od pojištěnce úhradu.
* Právo na výdej léčivých přípravků bez přímé úhrady. V tomto případě se jedná o léčivé přípravky hrazené ze zdravotního pojištění a předepsané v souladu se zákonem. Platí to i v případech, kdy zařízení lékárenské péče nemá se zdravotní pojišťovnou pojištěnce dosud uzavřenou smlouvu.