S pouhými 20 zaměstnanci a flotilou několika dálkově ovládaných robotů dokázal americký startup PaintJet za méně než tři roky natřít zhruba 140 tisíc metrů čtverečních. Firmu sídlící ve státě Tennessee založil současný generální ředitel Nick Hegeman spolu se Stevem Wasilowskim a Soniou Chackovou, přičemž jejich hlavní motivací byl nedostatek schopných zaměstnanců.
„V oboru malířství je opravdu velmi málo pracovních sil. Nebylo ani tak náročné najít zákazníky či udělat účetnictví, ale vždycky pro nás bylo obrovskou výzvou danou zakázku vůbec zvládnout. V jednu chvíli jsem dokonce maloval sklad o rozloze 14 tisíc metrů čtverečních pouze se svou ženou, protože jsme neměli žádného zaměstnance a zároveň jsme museli dodržet nasmlouvaný termín,“ uvedl pro CNBC Hegeman.
Nastalá situace přiměla tohoto vystudovaného strojního inženýra začít zkoumat různé systémy, které by mohly malíře alespoň částečně nahradit. Výsledkem bylo řešení v podobě robotického zařízení, jež je připevněné na vysokozdvižném vozíku a zvládne natřít venkovní fasády či vnějšek lodí.
Přesná technologie šetří barvu i palivo
Systém PaintJet zahrnuje několik kamer, které skenují povrch budovy, přičemž se vždy věnují pouze jednomu konkrétnímu čtverci o velikosti necelých pěti metrů čtverečních. Po důkladném naskenování dané oblasti začnou trysky postupně rozprašovat barvu a poté se opět přesunou k další části budovy, dokud není celá fasáda dokončena. K úpravě výšky zařízení i dalších nezbytných úkonů používají operátoři dálkové ovládání.
PaintJet svým zákazníkům z řad stavebních firem roboty nepronajímá ani nepůjčuje, namísto toho jim v případě potřeby zajišťuje komplexní službu, včetně důkladné kontroly celého procesu a dodávky vlastních barev – třebaže si zařízení poradí i s běžně dostupnými variantami.
„Barvy mohou být drahé, a mnoho z nich navíc obsahuje toxické chemikálie, kterých se nikdo nechce dotknout. Použití naší přesné technologie ovšem vede k tomu, že spotřebujeme přibližně o 25 procent méně barvy než při tradiční aplikaci,“ řekl Hegeman s tím, že si robot dokáže poradit i se speciálními nátěry s vylepšenými izolačními vlastnostmi, díky nimž je možné ušetřit náklady na vytápění a chlazení.
A ačkoliv by to člověka možná na první pohled nenapadlo, dušuje se Hegeman, že kromě majitelů domů mohou zásluhou jeho technologie významně ušetřit například i provozovatelé velkých lodí – tedy pokud se je podle něj rozhodnou natřít barvou, která brání měkkýšům přichytit se ke dnu plavidla: „Na stavu dna lodi opravdu záleží. Pokud totiž začne být drsné, spotřeba paliva může vzrůst až o 40 procent.“
Po fasádách a dalších površích se chce PaintJet nyní zaměřit hlavně na expanzi v oblasti malby interiérů, což je podle firmy průmysl, jehož hodnota přesahuje čtvrt bilionu dolarů. Za tímto účelem společnost vybuduje další roboty a zároveň minimálně zdvojnásobí počet svých zaměstnanců. Kromě toho je ale v plánu i vývoj zcela nových robotických pomocníků, kteří zvládnou nahradit další profese, jež mají na starosti různé konstrukční práce či údržbu.
Roboti nepotřebují přestávku
PaintJet rozhodně není jedinou firmou, která se zabývá konstrukcí robotů, které mají zastat manuálně náročné práce. Obor stavebnictví chce proměnit i rakouská firma Wienerberger, jejíž tuzemská pobočka nedávno představila zdicího robota vyvinutého ve spolupráci se společností KM Robotics. Unikátní stroj už v současnosti pracuje na stavbě jedné haly v Šumperku.
„Stojíme na prahu budoucnosti stavebnictví, kde hlavní roli převezme pokračující digitalizace. Náš zdicí robot už je připraven, a poprvé tak vyzkoušíme jeho skvělé schopnosti v praxi, protože nám bude pomáhat s výstavbou průmyslové haly. Doufáme, že tato spolupráce přinese referenční stavbu, která bude udávat směr, jímž se stavebnictví vydá,“ shrnul Petr Magda, jednatel a komerční ředitel uvedené společnosti.
Sériová výroba těchto robotů začne na konci letošního roku, na jaře 2024 jich bude k dispozici sedm. Wienerberger se podobně jako PaintJet nechystá stroje prodávat, ale bude je stavebním firmám pronajímat. Cena za pronájem se přitom bude určovat na základě objemu robotem vyzděného zdiva.
Nový zdicí robot má nejprve pomáhat se stavbou dlouhých rovných stěn, jako jsou obvodové zdi obchodních domů, škol nebo průmyslových hal. Svým ramenem zařízení dosáhne do výšky bezmála tří metrů a dokáže pracovat bez přestávky tempem až deset metrů čtverečních vyzděného zdiva za hodinu. To znamená, že pracuje dvakrát rychleji než konvenční parta zedníků. Do budoucna má být ale přizpůsoben i dalším typům staveb.