Menu Zavřít

Kde hledat nové zaměstnance? Mezi padesátníky a ženami na rodičovské

6. 3. 2017
Autor: Euro.cz

HR konference týdeníku Euro se pokusila najít odpověď na otázku, která dnes nejvíce trápí českou ekonomiku: Kdo bude pracovat?

Zkušení zaměstnanci starší 50 let a mladé ženy ochotné pracovat na zkrácený úvazek jsou největším rezervoárem snadno dostupných pracovních sil při jejich současném nedostatku, shodli se přední čeští i zahraniční experti na HR konferenci týdeníku Euro, která se konala ve čtvrtek 23. února v prostoru Radlická kulturní – sportovna.

„Cílovou skupinou zaměstnavatelů by se měli stát lidé nad 50 let. Projevují vysokou loajalitu k firmě, trpí nízkou mírou fluktuace mezi zaměstnáními, jsou obecně stabilnější,“ zdůraznil jeden z hlavních řečníků Milan Jasný, generální ředitel společnosti LMC, českého lídra na trhu práce, provozujícího například portály Jobs.cz či Práce.cz.

„Pověst dnešních padesátníků neprávem poškozuje mýtus o jejich technické zaostalosti. Přitom se jedná o lidi, kterým bylo v 90. letech, tedy v době nastupující digitalizace, teprve okolo 25 let a vše ještě stačili vstřebat,“ doplnil Jasný.

Podle odhadu společnosti LMC změní v Česku práci každý rok zhruba půl milionu lidí. I zde se tak otevírá možnost přetáhnout zaměstnance z působiště, kde nejsou spokojeni. Nespokojenost a nedostatek motivace vykazuje podle průzkumu LMC až 36 procent všech zaměstnanců. Dalších osm procent je sice spokojených, ale necítí dostatek motivace. Celkem je tak na pracovním trhu až 44 procent lidí náchylných ke změně práce, tedy 1 760 000 zaměstnanců. Stačí jim jen předložit lepší pracovní nabídku. Velký zájem o změnu práce dokazují i statistiky společnosti LMC. Na její pracovní portály zaslalo v roce 2016 svůj životopis téměř 900 tisíc lidí.

Podle Milana Jasného stále častěji ke změně práce motivuje nabídka flexibilních pracovních podmínek, tedy pružné pracovní doby či home office. Kvůli tomuto benefitu by byla podle průzkumu LMC ochotna opustit stávající zaměstnání až třetina lidí.

Toho se drží například v STRV, jednom z mála českých startupů, který pronikl do Silicon Valley. Ve firmě, která se zabývá vývojem mobilních a webových aplikací, neexistuje pracovní doba. „Chceme, aby zaměstnanci přišli do práce, protože chtějí, ne protože musejí,“ řekl další z hostů konference, HR ředitel STRV, konzultant a bloger Matěj Matolín.

Osm z deseti zaměstnanců na trhu práce však stále slyší především na vyšší mzdu. Avšak zvýšení nesmí být jen nepatrné. Většina lidí považuje za dostatečný stimul ke změně působiště minimálně 20- až 30procentní nárůst platu.

FIN25

U takzvaných mileniálů, tedy generace narozené zhruba mezi lety 1980 až 2000, však může být motivace pro změnu práce i velmi netradiční. „Těmto lidem je třeba především nabídnout v práci jídlo zdarma a ocení i pohodlná křesla,“ podotkl pražský headhunter s francouzskými kořeny Philippe Riboton. Mileniálové, kterým se v Česku také často říká „Havlovy děti“, ocení i pozitivní vztah zaměstnavatele k charitě či k životnímu prostředí. „K nám se třeba přihlásil uchazeč o práci jen kvůli tomu, že sponzorujeme Dobrého anděla. To byl podle něj ten rozhodující faktor, proč si vybral mezi srovnatelnými firmami zrovna nás,“ potvrdil priority nejmladší generace na trhu práce známý headhunter Jan Bubeník.

O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?