Menu Zavřít

Kde je můj digitální auťák, chlape?

28. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Prodej korejských hračiček nabírá obrátky

Poté, co Kim Hyun Wook ze Soulu ukončil letos na jaře vysokoškolská studia, čekali všichni, že začne pracovat na své inženýrské kariéře. On se ovšem rozhodl posílit řady profesionálních řidičů závodních vozů, i když k tomu, aby se vrhl na dráhu, nemusí ani vytáhnout paty z domu. Kim každé ráno zaloguje svůj počítač, přičemž použije jméno Sarang (což je korejsky láska) a se svými soupeři v onlinové hře nazvané Kart Rider závodí poctivě nejméně osm hodin denně. Za jeho virtuální řidičský výkon mu už reálnými penězi platí místní oděvní firma, jejíž značka se na oplátku skví na virtuálním voze i oblečení řidiče. „Připadám si jako opravdová hvězda,“ přiznává jednadvacetiletý Kim. „Fanoušci mi dokonce posílají dárky a mám sponzora, který se podílí na úhradě mých životních nákladů.“ Zní to šíleně. Ne tak milionům Korejců, kteří hry, jako Kart Rider a jim podobné, hrají. To rozhodně lahodí sluchu Nexon Corp., společnosti, která je tvůrcem této hry. Nexon vybudovala vzkvétající podnik prodejem „vtělení“, to znamená digitálních postav, do nichž vstupuje onlinový hráč, a také virtuálního příslušenství, jako automobilů a brýlí. Loňského roku společnost dosáhla příjmu 110 milionů dolarů, z čehož 80 procent tvořil prodej takovýchto digitálních hraček. V letošních roce Nexon očekává prodej ve výši 250 milionů. „Tento segment trhu v Koreji prosperuje,“ prohlašuje Min Yong Jae, ředitel útvaru marketingu.

Vítaní jsou předplatitelé.

Může za to vlastně široké pásmo. V Koreji, kde má zhruba tři čtvrtiny domácností vysokorychlostní připojení na Internet, vyhledávají lidé v čím dál tím větší míře zábavu na webu. Nexon uvádí, že více než dvanáct milionů obyvatel, celá čtvrtina všech Korejců, se od té doby, kdy byl Kart Rider spuštěn, nejméně jednou zúčastnila těchto závodů, během nichž může až dvě stě tisíc barevných digitálních postav pilotovat virtuální závodní vozy a brázdit s nimi virtuální lesy, ledové jeskyně nebo vesnice, a to kdykoliv. To, co je na hře Kart Rider skutečně geniální, je způsob, jímž na ní Nexon vydělává. Společnosti, jež produkují onlinové hry, většinou spoléhají na předplatné her, jejichž účastníci prožívají životní příběh ve světě fantazie. Nexon a pár obdobných společnosti ovšem nabízejí hry, jako Kart Rider, a základní digitální postavy a auta zdarma, a pak už za poměrně vysoké ceny nabízejí doplňky. Onlinový obchod Kart Rider má v poptávce více než sto digitálních položek, jako třeba speciální nátěr za jeden dolar a další pomůcky, jako balony za 40 centů, které vznesou nad jízdní dráhu a ochrání hráčovo auto v případě, že by na něj protivník vypálil střelu (90 centů). Nejdražší auto přijde na devět dolarů 80 centů (jezdí o něco lépe než model za dolar padesát). „Většina mých spolužáků hraje Kart Ridera a já sám taky, chtěl bych jezdit jako frajer,“ vypravuje devítiletý Park Kun Hee, který si nedávno koupil digitální postavu za dva dolary 50 centů, vůz za tři dolary 50, brýle za dva dolary 50 (aby viděl v hustém dýmu, který na něj z plechovek vypouštějí soupeři). Když však Park Kun Hee utratil za digitální hračky 150 dolarů, zakročil tatínek a synka od hry odstřihl.

FIN25

Závod přes hranice.

Kim mezitím objevil i jiné kladné stránky svého povolání. Závody Soutěže Kart Rider vysílají dva kabelové kanály a Kim, který několik takových závodů vyhrál, se stal mezi hráči téměř popovým idolem. Spris Corp., místní oděvní společnost, sponzoruje Kima a tři další profesionální závodníky Kart Rider. Některé turnaje sponzorovaly společnosti jako Coca Cola a výhra se vyšplhala až na částku 50 tisíc dolarů. Pro výkonné pracovníky Nexonu ale žně teprve začínají. Doufají, že úspěch, kterého dosáhli v Koreji, budou schopni zopakovat i v dalších zemích. „Jsem pevně přesvědčen o tom, že obchod s digitálními postavami během tří až pěti let začne kvést i v Číně, na Tchaj-wanu, v Japonsku a Thajsku,“ nastiňuje svou vizi Min Yong Jae, ředitel marketingu. Již dnes Nexon potvrzuje nárůst prodeje digitálních prvků, které se ve čtyřech jmenovaných státech nabízejí k ostatním hrám z dílny této firmy, a ta očekává, že se její příjmy v těchto zemích letos zdvojnásobí na zhruba 40 milionů dolarů. Ačkoliv Nexon v bezprostřední budoucnosti neplánuje prodej hry Kart Rider ve Spojených státech, odhad, že lidé po celé Asii se brzy budou prohánět po digitálních závodních okruzích v na míru přizpůsobených virtuálních vozech, je více než spolehlivý. Kolik času nás dělí od Světového poháru Kart Rider?

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?