Menu Zavřít

Kde je vyhledávání Microsoftu?

29. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Jeho klopýtání na webu by mohlo otevřít dveře konkurentům...

FIN25

Celý podtitulek: Jeho klopýtání na webu by mohlo otevřít dveře konkurentům, aby se pustili do jeho stěžejního byznysu

Vždycky se zdálo, že čas společnosti Microsoft přeje. Podle firemní tradice získává softwarový obr na trhu převahu až na třetí pokus. Než operační systém Windows dosáhl dominantního postavení, škobrtal celá léta. Totéž platí o serverovém softwaru Microsoftu.
Pokud však jde o vývoj životaschopné internetové strategie, Microsoftu se možná čas krátí. Ve využívání svého vyhledávacího stroje a v prodejích inzerce na vyhledávacích stránkách byl dlouho ve vleku webových lídrů, jimiž jsou společnosti Google a Yahoo! Teď zaostává. MSN Search, vyhledávač Microsoftu, se v únoru 2005 podílel na veškerém vyhledávání na webu čtrnácti procenty oproti 46 procentům vyhledávací jedničky, tedy Googlu, jak uvádí výzkumná firma NielsenNetRatings. O pouhé dva roky později má kompletně změněný vyhledávač Microsoftu Windows Live Search podíl 9,6 procenta v porovnání s bezmála 56 procenty Googlu. To je téměř o 300 milionů jednotlivých vyhledávání měsíčně méně. Tušení, že Microsoft není ve formě, posílily nedávné přesuny ve vrcholném vedení.
Problémy v oblasti vyhledávání stavějí Microsoft do velmi svízelné situace. Výnosy společnosti z online inzerce jsou relativně malé - jen 836 milionů dolarů v první polovině fiskálního roku končícího červnem oproti 5,9 miliardám dolarů, jež přinesly prodeje operačního systému Windows PC. Web se však stále více stává místem, kde se odehrává práce na počítači. Všechno od elektronické pošty po aplikace řízení styků se zákazníky se přesunuje z programů na PC do služeb na internetu. Mezitím strmě narůstá inzerce na vyhledávacích stránkách. Firma Piper Jaffray tvrdí, že do roku 2011 by měla tato inzerce dosáhnout 44,5 miliardy dolarů oproti 15,8 miliardám v roce 2006.
Nebude-li Microsoft schopen držet krok, riskuje, že budou upadat jeho softwarové programy Windows a Office, až Google a další začnou spouštět konkurenční internetové služby. „Sluší se, aby Microsoft byl u toho,“ prohlašuje Charles Di Bona, analytik firmy Sanford C. Bernstein, „pokud se tam nedostane, poskytne jiným prostor, odkud budou moci útočit na stěžejní byznys Microsoftu.“ Stejně znepokojivé je, že v problému Microsoftu v oboru vyhledávání se odráží jeho přístup k novým trhům obecně. Věnuje málo času tomu, aby se zaměřil na malé nově vznikající niky, jež generují drobné prodeje, pokud vůbec nějaké. To však jsou přesně ty trhy, které se na internetu mohou rychle rozvinout do významných podniků. „Bill (Gates) a Steve (Ballmer) a vedení nechápou hodnotu malých věcí,“ konstatuje Robert Scoble, bývalý pracovník Microsoftu, jehož blog se nedávno zasloužil o to, že si společnost vzala na paškál své chybné kroky na webu, „škodí to celé jejich internetové strategii už od začátku.“ Na budování svého vyhledávacího byznysu Microsoft už promarnil mnoho času. Do února 2005 získal licenci na vyhledávací technologii od dvou společností: Overture a Inktomi. Potom spustil vlastním úsilím vyvinutý vyhledávací stroj a tehdy tvrdil, že při získávání uživatelů internetu dosáhne lepších výsledků než Google. Loni na podzim prezident Microsoftu Steven A. Ballmer před editory a reportéry časopisu BusinessWeek prohlásil: „Myslím, že v příštích třech letech budou lidé říkat: Panečku, tihle hoši jsou opravdu významnými hráči v online spotřebě a inzerci.“ Existuje mnoho důvodů, proč se to zatím nestalo. Za prvé Google podával téměř bezchybný výkon. Brzy totiž využil svou jednoduchou webovou stránku k upevnění dojmu, že hledat znamená „googlovat“. A protože tam hledá více lidí, Google má větší počet dat, s nimiž se může zaměřovat na významné inzerenty. Výsledkem je, že podle některých odhadů Google dosahuje nejméně o 50 procent vyšších čistých příjmů na jedno vyhledávání než číslo dvě na trhu, jímž je Yahoo!, a další vyhledávací stránky - což mu umožňuje více investovat do svého zlepšování. Například 21. března ukázal nový program, který bude inzerentům umožňovat, aby platili jen tehdy, když někdo bude na inzerát reagovat tím, že si výrobek koupí, vyplní formulář nebo učiní nějaký jiný krok, a ne pokud na inzerát jen kline. To může být přitažlivější pro inzerenty, kteří chtějí konkrétní výsledky.
Microsoftu se mezitím podařilo hledače na internetu zmást. Do vyhledávacího byznysu se prodral na zádech své franšízy MSN, nepříliš úspěšného podniku s online službami, známého hlavně provozováním vytáčeného přístupu na internet. Potom Microsoft zpackal své sdělení v listopadu 2005, kdy spustil svou iniciativu „Live“ určenou k prudkému rozběhnutí webových služeb včetně vyhledávání za pomoci programů běžících na osobních počítačích. Na některých webových stránkách, například na svém portálu a nákupní stránce, však Microsoft nadále používal označení MSN a Windows Live pak pro své e-mailové a vyhledávací služby. „Jsou lidé, kteří Microsoft znají opravdu dobře, ale nevědí, co Live znamená,“ tvrdí Danny Sullivan, šéfredaktor časopisu searchengineland.com zabývajícího se analýzou vyhledávání.
Microsoft zase tvrdí, že právě služby Windows Live si uživatelé mohou personalizovat, kdežto ty MSN mají předem naprogramovaný obsah. Mluvčí Microsoftu Adam Sohn připouští: “Mohli jsme být trochu ráznější.“ Steve Berkowitz, který byl najat loni v květnu, aby rozproudil webový byznys jako starší viceprezident skupiny Microsoftu pro online služby, se odmítl vyjádřit. ===== Přesuny ve vedení. ===== Výrobní problémy si vynutily přesuny ve vedení Microsoftu. Blake Irving, viceprezident skupiny platformy Windows Live, rozeslal 5. března svým kolegům e-mail, v němž ohlásil svůj plán, že koncem letošního roku ze společnosti odejde a bude cestovat po světě. Tři dny nato Christopher Payne, viceprezident Windows Live Search, který vedl vývoj vyhledávání, oznámil, že odejde také a založí si vlastní firmu.
Potom 21. března Microsoft vytvořil pracovní místo na Berkowitzově úrovni pro dozor nad podnikáním v oboru vyhledávání a internetové inzerce. Záměrem je zvýšit naléhavou potřebu vyhledávání tím, že se v organizační struktuře posune nahoru. Kombinovanou skupinu bude řídit Satya Nadella, viceprezident, který před pouhým půlrokem převzal útvar Microsoftu pro software malých podniků, přičemž bude přímým podřízeným Kevina Johnsona, prezidenta divize Microsoftu pro platformy a služby.
Vyvíjí se velký tlak, aby se toto řešení ujalo. Loni v květnu Microsoft spustil technologii adCenter, jež přebírá demografická data (pohlaví, věk, poštovní směrovací číslo) webových surfařů využívajících různé služby MSN a Windows Live a kombinuje je s jejich dotazy při vyhledávání. To inzerentům umožňuje přizpůsobovat inzeráty konkrétním typům zákazníků a mělo by to Microsoftu dovolit více si účtovat. Tato strategie však zabere jedině tehdy, když Microsoft zvýší svůj podíl na vyhledávání.
Microsoft by to ještě mohl dokázat. Sází na to, že se vyhledávání rozšíří mimo univerzální webovou stránku, kam uživatelé zadávají dotazy týkající se jakýchkoli informací. To není špatná myšlenka; mnoho analytiků se domnívá, že se svět vyhledávání rozdrobí na vertikální stránky, které se zaměří na niky na trhu. Příkladem je úžasný úspěch portálu YouTube, jejž dnes vlastní Google. YouTube už není jen místem, kde člověk může předvádět své výtvory, ale stal se i prostorem pro vyhledávání videí. V únoru Microsoft ohlásil, že má v plánu koupit Medstory, zdravotnický vyhledávací stroj pro spotřebitele. A 14. března oznámil, že koupí společnost Tellme Networks za částku, kterou jeden analytik odhadl na více než miliardu dolarů. Firma Tellme by měla být pro Microsoft vzpruhou na vznikajícím trhu vyhledávání aktivovaného hlasem přes mobilní telefon.
Microsoft se také snaží postrčit ke svému vyhledávacímu stroji vlastní obrovskou zákaznickou základnu. Dne 13. března uzavřel smlouvu se skupinou Lenovo vyrábějící osobní počítače, aby do nich předem instalovala panel nástrojů Windows, který vede uživatele k jeho vyhledávacímu stroji. Microsoft rovněž spustil „zkušební program“, jímž některým velkým podnikům nabízí kredity za služby a školení - od dvou do deseti dolarů na počítač -, aby zaměstnance přiměl využívat Windows Live Search.
Jistě, vypadá to jen jako nakupování. Vzhledem k tomu, o co všechno však Microsoftu ve vyhledávání jde, bude se v něm snažit prosadit všemožnými způsoby.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?