PARKOVÁNÍ NA DÁLNICÍCH V okolí českých dálnic a rychlostních komunikací chybějí přibližně dva tisíce parkovacích míst pro kamiony. Ještě horší je situace na silnicích 1. třídy. Za několik týdnů, konkrétně 1. července, vstoupí opět v platnost přísnější letní omezení jízdy kamionů v pátek odpoledne.
PARKOVÁNÍ NA DÁLNICÍCH V okolí českých dálnic a rychlostních komunikací chybějí přibližně dva tisíce parkovacích míst pro kamiony. Ještě horší je situace na silnicích 1. třídy.
Za několik týdnů, konkrétně 1. července, vstoupí opět v platnost přísnější letní omezení jízdy kamionů v pátek odpoledne. Stejně jako loni ale řidiči kamionů budou mít problém zaparkovat kamion na odstavném parkovišti. „Jezdím denně po dálnici D1, denně se setkávám s problémem zastavit alespoň na předepsanou přestávku,“ říká řidič Karel Novotný.
ÚŘAD O PROBLÉMU VÍ
Nedostatek parkovacích míst pro nákladní auta potvrdila i mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martina Vápeníková. „V porovnání se sousedními zeměmi je u nás v průměru odpočívek více, ale menších. Též vybavení není občas na jejich úrovni,“ tvrdí.
Podle jejích slov se staví sice méně odpočinkových míst, ale větších a komplexně vybavených. „Dopravci jsou vděčni za jakákoliv nová stání. Uvítali by však alespoň německou úroveň, tedy vedle sociálního zařízení i občerstvení či ostrahu,“ míní mluvčí Česmadu Martin Felix.
VZNIKAJÍ DALŠÍ PARKOVIŠTĚ
Podle údajů ŘSD je v Česku u dálnic a rychlostních komunikací zhruba 150 odpočívadel a 1700 parkovacích míst pro nákladní auta. Loni přibyla dvojice odpočívadel na D8 u Varvažova a letos se počítá s výstavbou dvou odpočívek u Osic na D11 a výhledově i na D1 v Ostravě a Bohumíně.
Na starších dálnicích jsou odpočívky v průměru po každých osmi kilometrech a na nových komunikacích po sedmnácti i více kilometrech. Obvyklé vybavení větších odpočívadel je parkovací stání pro osobní a nákladní automobily, veřejné osvětlení, občerstvení, restaurační objekt, čerpací stanice a toaleta.
VRACEJÍ SE VÍKENDOVÁ OMEZENÍ
Od července vstoupí opět v platnost loni přijaté letní víkendové omezení jízdy kamionů. Znamená to, že kamiony nebudou smět na silnice v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne a v neděli odpoledne. Podle názoru sdružení Česmad Bohemia je toto řešení nesystémové a odporuje zvyklostem v sousedních zemích. Dopravci by proto rádi zachovali současný, mimoletní stav, tedy zákaz jízdy kamionů pouze v neděli odpoledne.