Menu Zavřít

Kde vyhledávání vázne

13. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Místní hledání může ještě mást velké vyhledávací stroje

Při prohledávání webu najdu text Chaucerových Canterburských povídek ve středověké angličtině i definici eliptické křivky. Zjistím však, který z blízkých supermarketů nebo lékárenských obchodů má otevřeno ve dvě hodiny ráno? Přestože jsou vyhledávací prográmky chytré, slídí-li po něčem obskurním nebo globálním, bývají náchylné k závažnému selhání, pokud jde o něco všedního a místního; a to i přes velké investice poskytovatelů vyhledávacích služeb.

V centru Washingtonu D. C. jsem hledal různé věci s využitím čtyř velkých vyhledávacích společností: Googlu, Yahoo!, Microsoftu Live a Ask.com. Každá z nich si vedla v některých věcech lépe než ostatní. A jasným vítězem nebyl nikdo. Vlastně v některých ohledech zklamaly všechny.
Hledat krámek otevřený celou noc vypadalo jako snadná a reálná zkouška. Každý server jsem na začátku požádal, aby našel lékárnu se směrovacím číslem 20005 a s nonstop provozem. K mému překvapení jen Yahoo! Local (local.yahoo.com) dosáhl obstojného úspěchu, když mě odkázal na obchod řetězce CVS v okruhu jedné míle. Google (local.google.com) stejně jako Live (local.live.com) ukázaly lékárny zdravotnické firmy Kaiser Permanente, jež slouží jen pojištěncům organizace HMO (Health Maintenance Organization) a ani nejsou otevřené nepřetržitě. A utilita Ask (city.ask.com) nenašla vůbec nic, co by mému zadání vyhovovalo.
Místní vyhledávání je lepší, když má uspokojit chuť na indickou specialitu saag paneer z měkkého domácího sýra než potřebu půlnočního medikamentu. Při vyhledávání indických restaurací každá služba ukázala něco užitečného, přičemž výsledky byly různorodé, neboť na všech seznamech kromě výsledků služby Live byly i neindické restaurace. A první restaurační zařízení, které doporučil Google, bylo vzdáleno pěkných pár mil od centra.

FIN25

Všichni vědí,

že sex je hnacím motorem mnoha internetových obchodů, a tak jsem se rozhodl, že vyhledávací nástroje podrobím lehce pikantní zkoušce: budu hledat „erotické hračky“. Yahoo i Google uvedly mezi prvními výsledky rozumné návrhy v nedalekém okolí, i když bylo zvláštní, že Google na šestém místě seznamu nabídl kancelář Microsoftu pro korporátní záležitosti… Služba Ask přišla se záhadným seznamem deseti obchodů s elektronikou. Stránka Live zase odpověděla, že nebylo nalezeno nic, co by vyhovovalo zadání. To daleko menším problémem byly květiny. Všechny služby reagovaly na zadané „květinářství“ slušným seznamem místních krámků.
Můj závěrečný test spočíval v hledání jazzových koncertů. Nejlepší výsledky jsem získal od Ask, když jsem si nejprve zvolil možnost vyhledávání kulturních pořadů. Yahoo nabídl seznam, jenž obsahoval hlavně chystaná místní vystoupení, a Google se zaměřil více na místa konání než na konkrétní akce. A služba Live nabídla webové stránky místních umělců. Ask byl zase jediným portálem, jenž ukázal obstojný seznam filmů promítaných v blízkém okolí.
Existuje spousta důvodů, proč místní vyhledávání dopadá tak špatně. Hlavním je ten, že nástroje, které pročesávají obrovský web - přičemž jejich vodítkem jsou klíčová slova a popularita stránek -, se při místním vyhledávání zadrhávají. Algoritmy nemohou vědět, že lékárna Kaiser Permanente není otevřena pro veřejnost nebo že nepřetržitá telefonní linka lékárenské pohotovosti je krapet něco jiného nežli nepřetržitě otevřená lékárna. Když je proces cílevědomější a méně automatizovaný (jako v případě výpisu pořadů od služby Ask), vyhledávání dopadá mnohem lépe.
V těch nejlepších případech je místní hledání evidentně velkým darem. Všechny lokální vyhledávače jsou napojeny na mapové prvky mateřských webů, takže lze získat popis pěší nebo automobilové trasy i s mapkou.
To všechno však není člověku moc platné, když služba nezjistí, co člověk hledá. Naštěstí neexistují jen místní pátrací portály. Služby, které jsou více směrovány lidmi, například Citysearch nebo stránka Yelp, kterou vytvářejí přímo uživatelé, lépe vyhledávají restaurace. Fandango nebo MovieTickets.com vám zase najdou zajímavé filmy - a prodají vám vstupenky. A nakonec: lékárny otevřené po celou noc, s nimiž měly vyhledávací služby takové potíže, jsem našel díky staromódním Zlatým stránkám.

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?