Menu Zavřít

KDEKDO TO RÁD HOŘKÉ

31. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Stock Plzeň - Božkov

Fernet se v českých zemích pil vždycky. Statut nejprodávanějšího tuzemského likéru však získal až s nástupem silných zahraničních investorů. Marketingový vklad, který s sebou přinesli, považují za největší přínos privatizace likérky Plzeň - Božkov i nynější šéfové firmy.

Výrobce fernetu likérka Stock Plzeň - Božkov se od původního podniku, Západočeských konzerváren a lihovarů, oddělila už na začátku devadesátých let. Fakticky však byla privatizována až v roce 1993, kdy její předválečný majitel italský Stock Trieste vyhrál veřejnou soutěž a koupil jednapadesát procent akcií. Další zlom nastal o dva roky později, když v roce 1995 tuto it alskou firmu pohltil německý výrobce lihovin a šťáv Eckes. Plzeňská likérka se tak stala součástí nadnárodního koncernu a Eckes v ní postupně navýšil svůj podíl až na jednadevadesát procent. Mezi drobnými akcionáři a fondy zbylo 6,3 p rocenta akcií a zhruba tři procenta představují zaměstnanecké akcie.

Německá společnost patří k nejvýznamnějším producentům ovocných šťáv (například Hohes C, Yo, Granini) a lihovin (Brandy Mariacron či rakouský rum Stroh 80). Roční obrat koncernu, který má pobočky ve dvanácti zemích, přesahuje dvě miliardy mare k.

Po příchodu zahraničních investorů se postupně produkce tuzemské likérky zvýšila o čtvrtinu. Její tradiční hořký likér Fernet Stock se vyšplhal na nejvyšší příčku tuzemské spotřeby lihovin, a předstihl tak i dlouholeté favority, rum a vodku. Vloni se ho spolu s jeho citrusovým bratrem v českomoravské kotlině vypilo téměř patnáct milionů litrů.

Růst prodeje se odrazil i na výsledcích firmy. Při obratu 1,2 miliardy korun vloni dosáhla více než třísetmilionového čistého zisku. Přínos jejích výrobků pro státní pokladnu je však mnohonásobně vyšší, na spotřební dani a DPH během minulého roku odvedla 2,4 miliardy korun. Zisk se zvyšuje od roku 1991, rekordní zhruba padesátiprocentní nárůst však zaznamenal až v posledních dvou letech.

I fernet chce reklamu

Při hodnocení uplynulých let zřejmě největší posun nastal na poli marketingu. Ve firmě, která má 200 zaměstnanců, pracuje nyní v obchodním oddělení dvacet pět lidí. Před příchodem zahraničních investorů se v plzeňské likérce zabývali marketinge m jen dva pracovníci. Důležitá však byla i změna přístupu. Pro původní vedení bylo například nepředstavitelné, že by mělo investovat do reklamy na fernet. „Argumentovali tím, že se prodává sám, a bylo hrozně těžké je přesvědčit, že i takový výrobek potřebuje market ingovou podporu, vzpomíná generální ředitel Martin Petrášek. Na reklamu nyní podnik dává přes deset procent obratu. Nejvíc se mu přitom osvědčily televizní spoty a vedení společnosti je proto u těchto výrobků považuje za nejúčinnější způsob propagace.

Firma Stock Plzeň - Božkov, která kromě fernetu a klasických konzumních lihovin vyrábí i další nápoje, jako například Whisky Printer s Stock, Brandy Stock, Ice Breaker či Whisky Cream Stock, stojí v čele domácích výrobců a zaují má šestadvacet procent tuzemského trhu lihovin. Největšími zákazníky jsou obchodní řetězce, do těchto sítí nyní firma dodává téměř třicet procent výrobků. Tyto odběratele si likérka hýčká, podle ředitele Petráška ovšem u nich nemá problémy s placením. Vloni však uplatnila tvrdou fakturační politiku i u jiných zákazníků a výrazně, na sedm desetin procenta z obratu, snížila objem nesplacených pohledávek.

Vývoz by byl drahý

Zvýšených tržeb i zisku vloni firma dosáhla i přesto, že v tuzemsku klesá spotřeba lihovin. Vloni to bylo o dvanáct procent a letos se očekává další zhruba pětiprocentní propad. Domácí trh je přitom pro likérku rozhodující, vyváž í totiž pouze 4,5 procenta produkce, a to jen na Slovensko. O větším exportu přesto firma ani v nejbližších letech neuvažuje. Její výrobky jsou i na německém či rakouském trhu poměrně neznámé a jejich tamní prodej by si vyžádal masivní marketingovou podporu. „Máme zatím dost starostí s domácím trhem. Navíc naší specialitou je fernet, tedy hořký likér, který se nikde jinde nevyrábí, vysvětluje Petrášek. Zahraniční spotřebitelé jsou podle něho u nahořklých likérů zvyklí alespoň na stopu cukru. „Naopak v tuzemsku, možná díky velké oblibě piva, má fernet spoustu příznivců, dodává.

Dvěma třetinami se na odbytu likérky podílejí Fernet Stock a Fernet Stock Citrus. Prodej obou nápojů byl vloni tak vysoký, že se jako jediné z tuzemských lihovin dostaly do stovky nejvýznamnějších světových značek. I v tomto světovém žebříčku spotřeby přitom obsadily šestapadesátou příčku. Což je poměrně úctyhodné, zvlášť když je prakticky pijí jen čeští a pár slovenských spotřebitelů.

Svoboda za výsledky

Zahraniční majitelé nyní do řízení firmy zasahují minimálně. V šestičlenné dozorčí radě má koncern Eckes jen dva zástupce, další dvojice je z řad zaměstnanců a poslední dva lze označit za nezávislé odborníky. Výhradně český management přit om likérku řídí prakticky už od začátku privatizace. Jedinou výjimkou byl na krátkou dobu po vstupu firmy Eckes její zástupce na postu generálního ředitele. „Operativní řízení je výhradně v naší kompetenci, a ani do marketingu nezasahují majitelé tak jako jinde, uvedl marketingový ředitel Richard Švéda. Dokonce i ve vývoji a propagaci nových výrobků nyní nechávají českému vedení zcela volnou ruku. „Předpokládají, že známe český trh a mentalitu Čechů lépe než oni, dodal.

Nadnárodní koncern se i podle ředitele Petráška zajímá u své české dcery v podstatě pouze o výsledky. „Máme relativně velkou svobodu, ale ta je zřejmě podložena rostoucími čísly, upřesnil.

WT100

Na německého majitele si zřejmě nestěžují ani běžní zaměstnanci. Platy jsou v likérce téměř o polovinu vyšší než v jiných podnicích zpracovatelského průmyslu. Průměrná mzda vloni dosáhla 19 600 korun měsíčně, přičemž pro letošní rok kolektivní smlouva garantuje její další desetiprocentní zvýšení. Ti pracovníci, kteří v minulosti využili nabídky na koupi akcie za dvacetiprocentní hodnotu nominálu si navíc k běžnému platu ještě přivydělali díky poměrně pěkným dividendám. V letech 1994 až 1996 likérka vyplácela sto padesát korun na tisícikorunovou akcii, předloni to bylo 160 korun a za loňský rok by měla být dividenda ještě o něco vyšší, ale to bude schvalovat až červnová valná hromada.

V letošním roce si chce plzeňská likérka upevnit postavení na domácím trhu. I při předpokládaném dalším snížení tuzemské spotřeby chce udržet svůj prodej na stejné úrovni jako vloni, a z celkového koláče trhu tak ukousnout o něco větší díl. V dlouhodobých plánech by měl Stock Plzeň - Božkov získat ve svém teritoriu na trhu lihovin až třetinový podíl.

  • Našli jste v článku chybu?