Přes terminály Sazky inkasovali operátoři více než polovinu tržeb z předplacených karet, výpadek nahradili novými kanály
Existenční potíže Sazky se zásadním způsobem dotkly i českých mobilních operátorů a jejich klientů. Prostřednictvím téměř osmi tisícovek terminálů největší tuzemské loterijní firmy totiž zákazníci operátorů dobíjeli své předplacené karty, kterých je v Česku asi šest milionů. Operátoři tento dobíjecí kanál zastavili v půlce března, poté, co jim došla trpělivost se Sazkou, která jim přestala posílat vybrané peníze. Pro mobilní firmy přitom terminály, umístěné v trafikách, obchodech a na poštách po celé zemi, byly nejdůležitějším zdrojem příjmů z „předplacenek“. Týdeník Euro má informace, že na celkových objemech dobíjení se podílely více než 50 procenty, přičemž ročně přes tento kanál proteklo více než devět miliard korun.
Velká úleva, vyšší náklady
I proto operátoři vzhlíželi k dalším týdnům „bez terminálů Sazky“ s velkým očekáváním. Projeví se vypnutí nejdůležitějšího dobíjecího kanálu na tržbách? Na jaké jiné formy doplňování kreditu zákazníci přejdou? To byly nejzásadnější otázky, které si vedení O2, T-Mobilu a Vodafonu kladlo po 18. březnu, kdy byla spolupráce s loterijní firmou přerušena. Dnes si již mohou oddychnout, z jejich vyjádření pro týdeník Euro totiž vyplývá, že finanční objem dobití neklesl, byť je „záchranářské“ aktivity stály značné úsilí i zvýšené náklady.
Operátoři totiž začali na trh ve velkém hrnout dobíjecí kupony, což byla kdysi jediná možnost, jak zvýšit konto předplacené karty. Pro telekomunikační firmy je ale tento kanál nejdražší, jednak kvůli výrobě kuponů s ochrannými prvky proti padělání, za druhé kvůli maržím, které si na cestě kuponu od operátora účtují zprostředkovatelé i maloobchodníci (například provozovatelé terminálů inkasovali podle serveru Lidovky.cz provizi jen 0,8 procenta). Firmy se navíc musely přizpůsobit nižší sumě, kterou obvykle držitelé předplacenek vkládali na svá čísla přes Sazku, takže místo standardních kuponů v hodnotě 400, 500, 600, 1000 anebo 1200 korun připravili speciální edici stíracích karet v hodnotě dvou stovek či 250 korun.
Objemy neklesly
„Mezi nejoblíbenější způsoby, na které zákazníci po pozastavení spolupráce se Sazkou přešli, patří internetové bankovnictví českých finančních institucí a dobíjení v bankomatech. Největší nárůsty jsme zaznamenali u kuponového dobíjení, nahrání peněz na číslo v našich značkových prodejnách a také dobíjení v obchodech našich partnerů,“ vypočítává mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.
Jak zároveň přiznává, vzhledem k tomu, že terminály Sazky představovaly velmi jednoduchý a zároveň nejoblíbenější způsob dobíjení, na který navíc byli lidé zvyklí dlouhé roky, rychlá akceptace nových metod vedení české mobilní jedničky potěšila. „Celková částka za dobití se překvapivě výrazným způsobem nezměnila, klienti velmi rychle zareagovali a využili další možnosti,“ dodává Kemrová. Konkurenční Vodafone dokonce po přerušení spolupráce se Sazkou zaregistroval zvýšený zájem o dobíjení. „V dubnu objem peněz překvapivě krátkodobě vzrostl, což mohlo být způsobeno tím, že se lidé chtěli kreditem předzásobit, v květnu se pak objem dobíjení vrátil na běžnou měsíční úroveň,“ říká mluvčí firmy Miroslav Čepický.
Šance pro jiné
Zvýšené poptávce po nových formách navyšování virtuálních kont českých předplacenek se rychle přizpůsobili maloobchodníci, banky, ale i sázkové kanceláře. Buď službu dobíjení nově zavedli, nebo rozšířili. A také náležitě reklamně podpořili. „Možnost dobití kreditu jsme inzerovali v největších celostátních denících, rozhlasových stanicích, na našem webu, Facebooku, Twitteru. Také jsme naše klienty informovali přes internetové bankovnictví, na pobočkách přes obslužné terminály a také na obrazovkách bankomatů a platbomatů. Od dubna také zákazníky oslovujeme formou SMS,“ vysvětluje Jan Holinka z tiskového oddělení České spořitelny. Bance se tyto aktivity rozhodně vyplatily, objem v dobíjených penězích na bankomatech vzrostl mezi letošním lednem a dubnem o 74 procent, nárůst mezi loňským a letošním dubnem v internetovém bankovnictví činil 23 procent. Čtvrtinový zvýšený zájem registruje například i GE Money Bank.
Na stejné vlně se nesou i řetězce. Například pětinásobné nárůsty podle agentury ČTK zaznamenaly hypermarkety Globus či Sdružení spotřebních družstev COOP, které v současnosti disponují 2200 terminály pro dobíjení. Do nového segmentu se vrhlo i Tesco, které službu testuje na šesti obchodech různých formátů včetně čerpací stanice. „Zájem o dobíjení postupně roste, například druhý týden po zavedení služby jsme zaznamenali trojnásobný nárůst prodejů,“ tvrdí mluvčí Teska Eva Karasová.
Zřejmě největším skokanem v dobíjení předplacenek je sázková kancelář Tipsport, která tuto službu nabízí na 980 pobočkách po celé zemi. Podle informací týdeníku Euro činil denní objem dobití před „pádem Sazky“ asi 50 tisíc korun denně, přičemž v současnosti dosahuje v některých dnech až jednoho milionu korun. „V posledních měsících se zájem o dobíjení mobilů rapidně zvýšil, v porovnání s lednem byl březnový nárůst šestinásobný, nyní je to ještě víc. Důvodem je částečně nové on-line řešení dobíjení, které pro nás vyvinula společnost Global Payments Europe, ale nárůst je samozřejmě spojen i se situací kolem Sazky,“ potvrzuje mluvčí Tipsportu Vlastimil Ježek.
Soudní dohra
Mobilní operátoři ve svých vyjádřeních zdůrazňují, že spolupráce se Sazkou nebyla ukončena, nýbrž jen pozastavena. „Obnovení smlouvy je možné v okamžiku, kdy bude zcela jisté, že Sazka je schopna dostát svým závazkům,“ říká v této souvislosti Martina Kemrová. Jenže právě T-Mobile je ze spolupráce s největší tuzemskou loterijní firmou tak rozladěn, že podle informací týdeníku Euro podal trestní oznámení na neznámého pachatele ve společnosti Sazka kvůli zadržování, respektive nevyplácení peněz za dobíjení předplacených karet. Operátor nechce tuto informaci prozatím komentovat, nicméně vzhledem k objemu pohledávek, které v insolvenčním řízení Sazky mobilní firmy přihlásily (přes 617 milionů korun), lze předpokládat, že další právní kroky budou následovat.
Sazka a operátoři v číslech
- Počet terminálů: 7700
- Průměrný denní objem dobití: 26 milionů korun
- Provize provozovatelů terminálů: 0,8 procenta
- Podíl Sazky na dobíjení předplacených karet: přes 50 procent
- Průměrná měsíční útrata (ARPU) jednoho uživatele předplacené karty: liší se od operátora, například u O2 loni činila 206 korun