Menu Zavřít

Kdo dostaví české dálnice? Hlásí se Turci, Italové či Španělé

9. 12. 2016
Autor: čtk

Stavba tuzemských dálnic začala lákat firmy ze Španělska či Itálie. Největší zájem vyvolala dostavba jihočeské D3, jak vyplývá z právě zveřejněných dat Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Jeho úředníci nyní rozbalili obálky k pěti velkým výběrovým řízením.

Dostavba dvou úseků D3 se stala magnetem mezi nejnovějšími zakázkami Ředitelství silnic a dálnic. Kromě v Česku etablovaných firem, jako je OHL ŽS či Metrostav, se o zakázku ale ucházejí i v českých poměrech nová jména, například italské Grandi Lavori Fincosit, Toto Costruzioni Generali nebo Astaldi či španělská Acciona Infraestructuras. Mezi další firmy, které by se mohly na stavbě dálnice podílet, je i turecká IC Içtaş Inşaat, slovenský Váhostav či sarajevský Euro – Asfalt.

Na D3 chce ředitelství silnic budovat dva nové úseky. První, více než sedmikilometrový úsek s třinácti mosty, jedním tunelem a mimoúrovňovou křižovatkou, má vést mezi Úsilným a Hodějovicemi. Stát má více než 7 miliard korun. Hned následující úsek Hodějovice – Třebonín, měřící 12,5 kilometru, pak 5,6 miliardy. O každý z nich bude soutěžit patnáct firem.


Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

 Dálnice, ilustrační foto


Správci silnic otevřeli také obálky s žádostmi o stavbu obchvatu Otrokovic, a na dvě části obchvatu Frýdku – Místku. „Jedná se o první kolo výběrového řízení, kde jsou hodnoceny kvalifikační požadavky,“ doplňuje mluvčí Ředitelství silnic Jan Studecký. Už v listopadu přitom ŘSD otevíralo obálky na jiné úseky dálnic, a ty také vyvolaly zájem v zahraničí. Například o stavbu nových úseků dálnice D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem se hlásily firmy z osmi různých zemí. Zahraniční firmy se hlásí i o opravy D1.

Stavaři by neměli jezdit po světě na výlety, ale stavět doma, říká Jiří Bělohlav. Přečtěte si rozhovor s ředitelem Metrostavu

Šéf Metrostavu Bělohlav: V Česku není do čeho píchnout

Šéf Metrostavu Jiří Bělohlav.

Velký zájem firem je vyvolán tím, že Česko po několika letech odmlky začalo stavět nebývalé množství nových úseků silnic, a hlavně, že za ně musí rychle utrácet eurodotace. Na dopravní stavby celkově směřovalo podle ministerstva dopravy letos už 66,4 miliard korun ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Jedná se o historicky nejlepší čerpání fondu, na úrovni 82,6 procenta všech prostředků pro letošní rok. Původně schválený rozpočet SFDI na rok 2016 v celkové výši 65,7 miliardy byl již vyčerpán v plné výši a byl navýšen na celkových 80,5 miliardy.

„Mezi nejvýznamnější běžící projekty, které jsou letos financovány z prostředků OPD, patří výstavba nových úseků dálnice D3, modernizace D1, stavba D1 v úseku Přerov – Lipník, obchvat Třince na silnici 1/11 či stavba úseku Ostrava Prodloužená Rudná – hranice okresu Opava na stejné komunikaci,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Řada dalších důležitých projektů je letos z evropských peněz financována na železnici. Jde například o modernizace trati Rokycany - Plzeň, rekonstrukci železniční stanice Olomouc, přestavbu železničního uzlu Plzeň, modernizaci železniční stanice Česká Lípa či revitalizaci trati Okříšky - Zastávka u Brna.


Dále čtěte:

Kvůli problémům se stabilitou podloží hrozí D8 pozdější otevření

MM25_AI

Dálnici D1 čeká za rok nával: devět oprav najednou

Brusel posvětil tři velké infrastrukturní projekty v Česku


  • Našli jste v článku chybu?