Ministerstvo průmyslu
Spor mezi ministerstvem zahraničních věcí (MZV) a ministerstvem průmyslu (MPO) o způsob podpory exportu v zahraničí se vyostřuje. MPO hodlá rozjet vlastní síť obchodního zastoupení. Reaguje tak na fakt, že ministerstvo zahraničí v rámci úspor rozhodlo o zrušení obchodně-ekonomických úseků na ambasádách. V těchto úsecích přitom pracují lidé z ministerstva průmyslu, nyní se budou muset odporoučet. Resort průmyslu to označuje za nepřijatelné oslabení podpory exportu. MZV se hájí, že ekonomická agenda nezmizí, jen ji bude dělat méně lidí. Obě ministerstva se navíc vzájemně obviňují za stejné prohřešky.
Dražší ale naše
„Ministerstvo zahraničí nyní postupuje tak, že ruší obchodně-ekonomické úseky a nahrazuje je nějakými ekonomickými diplomaty. Jenže my si nemůžeme dovolit nechat to v této pozici. Jako alternativu nasadíme CzechTrade a zkusíme si otestovat, zda CzechTrade může tyto úseky nahradit. V případě, že to bude fungovat, budou ambasády pouze sekundární podpora,“ tvrdí ministr průmyslu Martin Kocourek. Podle něj se potvrzuje, že podpora zahraničního obchodu není pro ministerstvo zahraničí prioritní. „Nemyslím si, že se nám MZV bude do zahraničního obchodu plést. Bude to o něco dražší, ale pro podporu efektivnější,“ vysvětlil Kocourek a dodal: „Musíme si otestovat, jaká je optimální síť zastoupení, a podle tohoto uvidíme náklady. Zatím si zkusíme nějaké pilotní projekty.“
Výtku, že ministerstvo zahraničí nepřiznává ekonomické agendě dostatečný význam, však Černínský palác odmítá. „Byli bychom sami proti sobě,“ prohlásil Marek Skolil, vrchní šéf sekce ekonomické spolupráce a zahraniční prezentace MZV. Nicméně kritika za rušení obchodně-ekonomických úseků neutichá, ozvala se už i Hospodářská komora.
Proti černým pasažérům
Spor mezi ministerstvy trvá už řadu let. Vždy šlo o to, že zaměstnanci v obchodně-ekonomických úsecích na velvyslanectvích sice formálně pracují pod ministerstvem zahraničí, ale zodpovídají se ministerstvu průmyslu. Vedení ambasád tudíž nemohlo těmto lidem nic nařizovat.
„Esencí tohoto sporu byly zřejmě lákavé výjezdy na české zastupitelské úřady. Prostředí duálního řízení, překrývání kompetencí i oněch sporů vytvářely ideální prostor pro pohodlný život v zahraničí. Skutečně tento prostor hodláme zprůhlednit a případné černé pasažéry jasně identifikovat,“ tvrdí náměstek resortu zahraničí Tomáš Dub.
O vymýcení černých pasažérů přitom mluví i Kocourek, společné řešení s diplomaty ale nenašel. „Při jednáních jsme vždycky skoro všichni pro, akorát když přijde na praktickou stránku věci, tak se začneme lišit,“ popisuje situaci ministr.
Kompromisní ministerstvo nehrozí
Neshody mezi resorty pociťují především firmy, které se obracejí na zahraniční zastoupení České republiky s žádostí o pomoc či radu. „V některých zemích existuje obchodně-ekonomický úsek, kancelář CzechTrade, CzechInvest i česká centra. Všichni sice podporují vývoz, ale nejednají koordinovaně,“ tvrdí vedoucí exportního financování v ČSOB a bývalá ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Chicagu Jana Ševčíková. Zároveň dodává: „Sjednocení ekonomické diplomacie je žádoucí a vedlo by k lepší podpoře vývozců i k efektivnějšímu užití státních peněz vynakládaných na podporu vývozu. Z logiky věci vyplývá, že podporovat vývoz skrze konkrétní obchodně zaměřené kroky či služby by mělo být v zahraničí prováděno pod záštitou MPO.“
Obě ministerstva zdůrazňují, že jim jde především o podporu zahraničního obchodu a o to, aby se ekonomická diplomacie sjednotila. Jenže praktické kroky tomu příliš nenasvědčují. V každém případě se budou muset nějak dohodnout. Toho, že by se kvůli hádkám nakonec oprášilo „kompromisní“ ministerstvo zahraničního obchodu, se vzhledem k děravému státnímu rozpočtu daňový poplatník bát nemusí.