Reakce
V článku se znovu recykluje několik v minulosti mnohokrát opakovaných tvrzení, z nichž většinu Tatra dávno vyvrátila. Jedním z nich je výrok o marginálním podílu českých firem na výrobě vozů ATS pro Armádu ČR. Skutečností je, že čeští dodavatelé se na vozidle podíleli nejprve ze 78,3 procenta a po vyloučení nekvalitních dodávek náprav od Pragy „jen“ 73,2 procenta. Tento pětiprocentní pokles, auditovaný a odsouhlasený ministerstvem obrany, vedl ke zvýšení offsetů ze 469 milionů na 543 milionů korun. Každou korunu z ceny nové tatry, která byla zaplacena zahraničním dodavatelům, se tak Tatra zavázala offsetovým programem kompenzovat českým firmám v budoucích zakázkách. Také údajně „šokující skutečnost“, že Tatra prý předložila do zkoušek vůz těžší, než si armáda objednala, byla ve skutečnosti důmyslnou obstrukcí ministerstva obrany za éry působení náměstka Bartáka. Ve skutečnosti Tatra odevzdala vůz, jehož hmotnost byla plně v souladu se smlouvou a jehož homologace přesně odpovídala požadavkům armády. Účelovou manipulací s pojmy spočívající v záměně celoevropsky zavedeného výkladu pojmu pohotovostní hmotnost (kodifikovaného mimo jiné i příslušnými technickými normami ČSN) za pojem hmotnosti celého vozidla (úplně zatíženého všemi nástavbami a doplňky) mohla zkušební komise konstatovat o 300 kg nižší nosnost, a požadovat tak příslušnou úpravu vozidla. l
O autorovi| Vladimír Bystrov • mluvčí Tatry