Chceme nabízet vynikající služby, za které budou lidé ochotní zaplatit extra peníze
Nabídka luxusních ubytovacích zařízení v Praze se rozrostla o Buddha-Bar Hotel, jako první z nové hotelové sítě na světě. Objekt se nachází v centru města, v Jakubské ulici. Celková rekonstrukce a kompletní vybavení designovým nábytkem inspirovaným Orientem s koloniálními prvky dosáhly částky 350 milionů korun. Investorem projektu je skupina CPI. Ta spolupracovala se společností J&T. Koncept Buddha-Bar založil francouzský podnikatel Raymond Visan.
EURO: Tématem číslo jedna ve všech oborech je světová finanční krize. Jak se dotkla vašeho podnikání a jak ovlivnila hotelový průmysl? VISAN: Luxusní hotely nezahynou kvůli krizi. Problémy však samozřejmě pocítí. Jedním z velkých klientů byly banky. Je pravděpodobné, že hotely zaznamenají rok, dva nebo tři pokles poptávky v této kategorii klientů. Není však jen jeden segment, ze kterého pocházejí zákazníci luxusních ubytovacích zařízení. Stále se najdou lidé, kteří mají peníze, například mezi umělci nebo těmi, kdo se zabývají showbyznysem. Může se však stát, že ani bankéřů mezi klientelou luxusních hotelů neubude. Budou muset dělat více byznysu, a tedy i častěji cestovat. Co se týká cen pokojů, je pravda, že u nich asi budou problémy. Ale platí, že ten, kdo přežije krizi, bude v následujících letech silnější. Proto se snažíme nabízet vynikající služby, za které jsou lidé ochotní zaplatit extra peníze. Dnes se moc neřeší cena, ale to, co za tuto částku dostanete. Lidé se stále více soustřeďují na to, co dostanou za své peníze.
EURO: Pocházíte z Francie. Založil jste síť restaurací a hotelů, která je postavena na konceptu se silným vlivem Asie. Z jakého důvodu? VISAN: Jednou z příčin je, že moje bývalá manželka pocházela z Vietnamu. V šedesátých letech a na počátku sedmdesátých let, v době války ve Vietnamu, mě dění v Asii velmi zajímalo. Asijskou kulturou jsem byl nadšený i mnoho let po rozvodu. Poté, co jsem se rozhodl otevřít asijskou restauraci, jsem využil svých životních zkušeností a zážitků z cest.
EURO: Kterou asijskou zemi jste si nejvíc oblíbil? VISAN: To je těžké říci, protože se všechny od sebe liší. Mám rád Thajsko, Indonésii a především Bali. Čína je také velmi zajímavá. Hongkong je zvláštní, značně pulsující město. Singapur je zase jiný, tamní lidé úpěnlivě dbají na čistotu. Miluji Japonsko, možná je to moje nejoblíbenější asijská země. Chutná mi tam jídlo, líbí se mi jeho kultura. Japonsko je inovativní a kreativní.
EURO: V Praze jste otevřel první Buddha-Bar Hotel na světě. Dříve pod touto značkou fungovaly pouze restaurace a lázně. Proč právě v Praze? VISAN: Všechno v mém životě bylo otázkou příležitosti. Před několika lety jsem se setkal s Patrikem Tkáčem (spoluvlastník skupiny J&T – pozn. red.), který měl zájem otevřít Buddha-Bar restauraci v Praze. Souhlasil jsem, ale chtěl jsem vidět místo, kde by to bylo. Dům se mi moc líbil. Podobá se objektu, ve kterém sídlí pařížská restaurace, jen je trochu menší. Ptal jsem se jej, co chce udělat se zbývajícím prostorem. Odpověděl, že vybuduje butikový hotel. V té době jsem již věděl, že založím síť hotelů. Neměl jsem ještě vybraná místa, ale koncept jsem měl již připravený. Nabídl jsem Patriku Tkáčovi, aby v objektu vybudoval Buddha-Bar Hotel. Poté jsem se setkal s lidmi ze společnosti CPI.
EURO: Funguje Buddha-Bar na základě franšízy? VISAN: Ano, máme manažerskou a licenční smlouvu.
EURO: Máte po Praze další plány ve střední a východní Evropě? VISAN: Další z hotelů otevřeme v Paříži. Loni jsme tam našli vhodný prostor. Hotel první návštěvníky přivítá v příštím roce. Ve stejnou dobu otevřeme hotel i v Budapešti. Určitě bychom chtěli expandovat i do Moskvy. Moji rodiče pocházejí z Rumunska. Pracujeme na plánu dostat se i do Bukurešti.
EURO: Jak byste popsal koncept Buddha-Bar? VISAN: Nabízíme zážitek. V restauraci jej můžete prožít během dvou hodin. Poobědváte nebo povečeříte, poslechnete si hudbu, dáte si drink a jdete. Buddha-Bar Hotel vychází ze stejné myšlenky. Zážitek však nebude trvat dvě hodiny, nýbrž několik dní. Pozornost hostů chceme upoutat interiérem, hudbou. Ta je pro nás velmi důležitá. Buddha-Bar je otázkou životního stylu. V hotelech budeme zřizovat také lázně. První lázně jsme otevřeli před dvěma lety ve Francii. V hotelech si můžete objednat masáže přímo na pokoj. Máme v plánu založit síť resort hotelů – na ostrovech, na plážích. Tam chceme našim klientům blíže představit učení zen (odnož buddhismu – pozn. red.).
EURO: Máte již nějaké konkrétní projekty takových hotelů? VISAN: První resort hotel otevřeme v Egyptě na pobřeží Rudého moře. Jeho součástí bude 140metrový bazén. Další hotel bude zřejmě na Maledivách.
EURO: Spolupracujete s nějakými investory? VISAN: Některé vlajkové projekty financujeme sami, většinou však spolupracujeme s investory. Naše společnost zajišťuje management a značku.
EURO: Buddha-Bar Hotel je označován za luxusní butikový hotel. Co pro vás tento pojem znamená? VISAN: Luxusním hotelem je například Hotel Palace v Paříži. Potom na trhu působí hotelové řetězce – Four Seasons, Marriott a tak dále. Velmi dobré jsou asijské společnosti, protože nabízejí skutečně excelentní služby. Zařízení těchto hotelových řetězců jsou nádherná, ale nenabízejí žádný úchvatný zážitek. Zavítáte-li do nějakého města a nevíte-li, kde se ubytovat, zamíříte tam. Víte, co můžete očekávat. Butikové hotely jsou spojené se zážitkem.
EURO: Kdo bude typickým klientem Buddha-Bar Hotelu? Budou to mladí lidé? VISAN: Mladí i ti starší. Do našich restaurací chodí lidé různého věku. Věk není rozhodujícím kritériem. Hosté ani nejsou rozděleni dle toho, co dělají. Jsou mezi nimi podnikatelé, bankéři, právníci, lidé ze showbyznysu, modelky, umělci. Obecně lze říci, že to jsou lidé, kteří touží po něčem odlišném.
EURO: Jsou klienti luxusních hotelů nyní více nároční? VISAN: Jsou. Mají z čeho vybírat. Klient je dnes králem. Hosté chtějí to nejlepší – služby i ceny. Na tom není nic špatného. Co se týká Buddha-Baru, nikdy jsme nedělali žádné marketingové kampaně. Nikdy jsme za reklamu neutratili ani cent. Mou filozofií je, že každý den musíme pracovat, jako bychom měli premiéru. Musíme se snažit nabízet to nejlepší. To učím své spolupracovníky. Nesmějí být nikdy arogantní.
EURO: Kolik lidí zaměstnáváte? VISAN: Celkem asi pět set. Zhruba 450 z nich pracuje v restauracích, zbytek v developmentu.
EURO: Pociťujete na pražském trhu s luxusními hotely silnou konkurenci? VISAN: Všude je silná konkurence. V malém segmentu luxusních butikových hotelů však nikoli. Vezmeme-li v úvahu jiné pětihvězdičkové hotely, jako jsou Kempinski či Mandarin Oriental, pak je na trhu mnoho hráčů. Pokud se soustředíme jen na butikové hotely, pak zde moc konkurentů není. To, jakým způsobem spravuji restaurace a hotely Buddha-Bar, vychází z mých zkušeností z pobytů v jiných hotelech. Možná že vždycky nevím, co dělat, ale zaručeně vím, co nedělat.
CV: Raymond Visan (58)
Pochází z Francie. Jeho rodiče byli rumunští uprchlíci. Nejprve pokračoval v rodinné tradici duty free obchodu. Podnik koncem osmdesátých let prodal a otevřel síť restaurací stylizovaných do malých amerických jídelních barů z padesátých let. Visana vždy lákala exotika Orientu. Na konci devadesátých let otevřel první restauraci Buddha-Bar v Paříži inspirovanou Dálným východem. Síť brzy expandovala do zahraničí. Dnes působí restaurace Buddha-Bar mimo jiné v Bejrútu, Dubaji, Káhiře či v New Yorku. Před dvěma lety Visan rozšířil koncept o lázně. První Buddha-Bar Spa otevřel ve francouzském Evianu. Na začátku letošního roku zahájil provoz první Buddha-Bar Hotel, a to v Praze.