Menu Zavřít

Kdo miluje mutanty?

25. 10. 2010
Autor: profit

Mutantů je v automobilovém průmyslu tolik, že člověk již přestává ztrácet přehled v tom, zda je SUV víc než MPV nebo SAV...

Foto: archív Profit

Když jste se před zhruba 20 lety dostali z protekce na pořadník, případně si vystáli stometrovou frontu před Mototechnou, měli jste poměrně jednoduchý výběr: Škoda Favorit nebo Forman, k tomu dvě úrovně výbavy. Dneska je všechno jinak. V tlustých prospektech autosalonů si vedle bezpočtu motorizací a individualizujících paketů můžete vybrat vůz v kategorii, o které vám prodejce bude tvrdit, že je ušita na míru přímo vám.

Dáte přednost MPV (Multi Purpose Vehicle) – víceúčelovému vozidlu, MCV (Multi Convivial Vehicle) – MPV v rumunsko-francouzské interpretaci, SUV (Sport Utility Vehicle) – sportovně-užitkovému vozidlu, které je podle mnohých škarohlídů jen změkčilý off-road, SAV (Sport Activity Vehicle) – SUV se sportovními ambicemi, SUT (Sport Utility Truck) – náklaďáku(!!!) pro sportovní vyžití, CUV (Crossover Utility Vehicle) – kříženci MPV a SUV, PAS (Progressive Activity Sedan) – sedanu pro pokročilé aktivity (???) nebo snad UAV (Urban Activity Vehicle), tedy vozu, který je uzpůsobený speciálně pro všechno, co můžete podnikat ve městě?

KL24

Jmenovat zástupce jednotlivých kategorií nemá smysl – trendu bizarních subsegmentů se podřídila většina automobilek. Jistě, pokud výrobci osobních vozidel registrují pokles prodejů, musí se podle toho zařídit. Třeba tak, že místo většího množství vozů v několika málo segmentech začnou prodávat méně aut ve vícero kategoriích. Zatímco například evropský Ford v roce 1990 vyráběl pět modelových řad, dnes jich nabízí už devět.

Je přirozené, že nabídka se řídí poptávkou. Kdo ale touží vlastnit kočkopsa, který spíše než u vývojářů vznikl v marketingovém oddělení? Možná má pravdu renomovaný britský časopis „pro opravdové řidiče“, když tvrdí, že mnozí z těchto mutantů představují odpověď na otázku, kterou nikoho ani nenapadlo si položit.

  • Našli jste v článku chybu?