Mutantů je v automobilovém průmyslu tolik, že člověk již přestává ztrácet přehled v tom, zda je SUV víc než MPV nebo SAV...
Foto: archív Profit
Když jste se před zhruba 20 lety dostali z protekce na pořadník, případně si vystáli stometrovou frontu před Mototechnou, měli jste poměrně jednoduchý výběr: Škoda Favorit nebo Forman, k tomu dvě úrovně výbavy. Dneska je všechno jinak. V tlustých prospektech autosalonů si vedle bezpočtu motorizací a individualizujících paketů můžete vybrat vůz v kategorii, o které vám prodejce bude tvrdit, že je ušita na míru přímo vám.
Dáte přednost MPV (Multi Purpose Vehicle) – víceúčelovému vozidlu, MCV (Multi Convivial Vehicle) – MPV v rumunsko-francouzské interpretaci, SUV (Sport Utility Vehicle) – sportovně-užitkovému vozidlu, které je podle mnohých škarohlídů jen změkčilý off-road, SAV (Sport Activity Vehicle) – SUV se sportovními ambicemi, SUT (Sport Utility Truck) – náklaďáku(!!!) pro sportovní vyžití, CUV (Crossover Utility Vehicle) – kříženci MPV a SUV, PAS (Progressive Activity Sedan) – sedanu pro pokročilé aktivity (???) nebo snad UAV (Urban Activity Vehicle), tedy vozu, který je uzpůsobený speciálně pro všechno, co můžete podnikat ve městě?
Jmenovat zástupce jednotlivých kategorií nemá smysl – trendu bizarních subsegmentů se podřídila většina automobilek. Jistě, pokud výrobci osobních vozidel registrují pokles prodejů, musí se podle toho zařídit. Třeba tak, že místo většího množství vozů v několika málo segmentech začnou prodávat méně aut ve vícero kategoriích. Zatímco například evropský Ford v roce 1990 vyráběl pět modelových řad, dnes jich nabízí už devět.
Je přirozené, že nabídka se řídí poptávkou. Kdo ale touží vlastnit kočkopsa, který spíše než u vývojářů vznikl v marketingovém oddělení? Možná má pravdu renomovaný britský časopis „pro opravdové řidiče“, když tvrdí, že mnozí z těchto mutantů představují odpověď na otázku, kterou nikoho ani nenapadlo si položit.