Menu Zavřít

Partnerská krize: Daimler a Renault se přou, kdo může za špinavý diesel v mercedesech

29. 5. 2018
Autor: Profimedia.cz

Německá automobilka Daimler od roku 2010 spolupracuje s francouzským výrobcem automobilů Renault. V rámci dohody Renault dodává do Stuttgartu vznětové motory o objemu 1,6 litru, jež se montují do dodávek Mercedes Vito. Tato vozidla podle německých úřadů zkreslují data o emisích a je potřeba je přeprogramovat.

Vztahy šéfů automobilek Daimler i Renault jsou přátelské. Dieter Zetsche a Carlos Ghosn v minulých letech působili jako dvojice, která se sice špičkuje, ale táhne za společný provaz. I když v automobilové branži panuje tvrdá konkurence, oba manažeři se snažili přesvědčit zákazníky, že mají „benzín v krvi“. Od roku 2010 firmy spolupracují, například v oblasti vznětových motorů.

Oba výrobci ale současně mají potíže s místními úřady. Německý úřad pro motorová vozidla KBA nařídil Daimleru, aby svolal dodávky Mercedes Vito s dieselovým motorem 1,6 litru, protože neplní emisní normu Euro 6. I když stuttgartská automobilka pochybení odmítá, musí vozy, kterých po světě jezdí 6300, přeprogramovat. Ve Francii zase úřady obvinily společnost Renault, že s emisemi podvádí už 25 let.

Naftové motory pro Mercedes Vito se vyrábí v rámci spolupráce Daimleru s Renaultem ve francouzské továrně Cléon a ve španělském Valladolidu. Francouzská firma dodává naftové motory pro mercedesy třídy A, B a C.

Odpovědnost za špatné dieselové motory Renault odmítá. „Problémy s automobily Vito se týkají výhradně automobilky Daimler,“ tvrdí mluvčí francouzské automobilky.


Majitelka mercedesu se obrací na soud:

Neprodejný mercedes: podnikatelka chce zpátky peníze za toxický diesel

Mercedes-Benz G350, ilustrační foto


Thierry Bolloré, zástupce generálního ředitele automobilky Renault, jež je v alianci také s japonskou automobilkou Nissan, v německém deníku Süddeutsche Zeitung zdůraznil, že za nastavení motoru je zodpovědný vždy ten výrobce, který jej do vozu montuje. Jinými slovy, nastavení řízení emisí u automobilů Vito dělá Daimler.

V současné době neexistují důkazy o problémech identického motoru ve vozech Renault Trafic. „Jsem odpovědný za Renault. U nás nejsou žádné podvody,“ hájí se Bolloré.

Francouzští vyšetřovatelé ale nejsou stejného názoru. Nezávislé testy ukazují, že naftové motory v běžném provozu u některých vozů Renault překračují emisní limity oxidů dusíku až šestnáctkrát. Uvádějí to neziskové organizace, jako jsou Greenpeace a Transport & Environment, ve svých testech. Až 80 procent všech nových aut s naftovými motory překračuje normu, když jedou v normálním provozu, tvrdí organizace Transport & Environment.


Evropská komise chce ukončit podvody při měření emisí a spotřeby:

Konec podvodů s údaji o spotřebě: za tři roky se má měřit v reálném provozu

Spotřeba pohonných hmot, ilustrační foto


Francouzská automobilka sice provádí dva roky dobrovolné aktualizace softwaru, aby emise oxidů dusíku byly nižší, zatím se to dotklo jen malého zlomku vozů, asi pěti procent.

I když se ukazuje, že obě automobilky nemají úplně čisté svědomí, spolupráce má i nadále pokračovat. „Seznam společných nápadů je dlouhý. Obě strany mají zájem, aby se spolupráce prohloubila,“ tvrdí Bolloré.


Další zajímavosti ze světa automobilů čtěte na webu Autobible.cz


V Daimleru si nyní chtějí vyřešit problém s naftovými motory u dodávek interně. Mluvčí německé automobilky zdůraznil, že spolupráce s francouzským partnerem není v ohrožení. Vztahy mezi generálními řediteli obou automobilek zůstávají i nadále přátelské, zní ze Stuttgartu.

MM25_AI

Související články:

Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník

Čínský Musk chce porazit Teslu. Prodává o polovinu levněji, bankrotu se nebojí

Lodní doprava produkuje víc emisí než Německo. Je čas jednat

Renesance dieselu. Bosch slibuje nejčistší naftový motor všech dob

Nový vznětový motor má produkovat jen 13 miligramů oxidů dusíku na kilometr. U auta pózuje šéf firmy Robert Bosch Volkmar Denner.


  • Našli jste v článku chybu?