Menu Zavřít

Kdo nespěchá, jede lodí

13. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Na moři lze uspořádat i konferenci

Před pár lety byla trajektová doprava pouhým doplňkem k vlakům nebo letadlům. Dnes ji však preferuje mnoho lidí, kteří nespěchají za byznysem. Kromě toho, že se mohou nalodit se svým automobilem, ušetří za přepravu a nemusí shánět dopravu ze vzdáleného letištního terminálu do centra města. Trajektová doprava se navíc stala i významným ekonomickým „hybatelem“. Čerstvým dokladem je Skotsko.

Spása na cestě.

Skotská ekonomika byla až do loňského roku zcela závislá na silniční nebo vlakové dopravě. Tímto způsobem se přesouvalo veškeré zboží do anglických přístavů a odtud trajektem na pevninskou Evropu. Putování skotských produktů bylo proto zdlouhavé a komplikované, nehledě na to, že pokaždé hrozilo nebezpečí, že zboží nebude kvůli přeplněným silnicím na místě určení včas. Příznivé nebyly ani vyhlídky do budoucna. Předpovědi říkaly, že se situace během následujících patnácti let bude nadále zhoršovat. Situaci mohlo radikálně zlepšit pouze nalezení alternativy k silniční dopravě. Tou se staly trajekty.
Loni založilo hospodářské sdružení Scottisch Enterprise skupinu, jejímž úkolem bylo připravit první přímou trajektovou trasu mezi Skotskem a pevninskou Evropou a zároveň nalézt vhodného operátora. Svůj záměr inzerovala v zahraničních médiích a zájem vyjádřilo přes čtyřicet rejdařských společností. Z nich byly vyzvány čtyři firmy, které měly provést průzkum trhu, stanovit potenciální počet pasažérů a vybrat skotský přístav, odkud budou trajekty vyplouvat. Vítězem výběrového řízení se stala řecká společnost Superfast Ferries Maritime a zvolila skotský přístav Rosyth.
Kromě dopravního významu se start trajektové dopravy odrazil na zvýšení zaměstnanosti. Okamžitě po zahájení provozu bylo přímo v Rosythu vytvořeno něco mezi dvěma až třemi sty pracovních míst. Očekává se, že dalších patnáct set vznikne nepřímo po celé zemi. Důležitější pro Skoty ale je, že jich v několika příštích letech přibude až deset tisíc.

bitcoin_skoleni

Řecká ruleta.

Superfast Ferries Maritime je dcerou řecké firmy Attica Enterprises. Ta byla založena v roce 1918 v řeckém Pireu a již od roku 1924 je kótovaná na aténské burze. Její původní specializací byla produkce mouky a obchod s ní. Teprve v roce 1993 vytvořilo vedení společnosti dceřinou firmu zabývající se lodní dopravou Attica Maritime, později přejmenovanou právě na Superfast Ferries Maritime.
Řekové provozují trajektové spojení mezi Skotskem a Belgií každodenně. Šestnáctihodinovou trasu tráví pasažeři na lodích Superfast, které patří vůbec k nejmodernějším a nejrychlejším na světě. Vybavení lodí je skutečně luxusní. Několikahodinové plavby si na nich mohou pasažéři krátit v kasinu, tanečním klubu, v obchodech nebo sledováním satelitní televize. Na palubě je i konferenční místnost, která je dokonale izolovaná a vybavená moderní technikou. Cestující si mohou užívat v restauracích a barech, k dispozici mají bazén s mořskou vodou. Na výběr je několik kategorií kabin, z nichž nejdražší jsou ty s výhledem na moře. Každá z lodí je schopna přepravit více než tisíc pasažérů, přes sto automobilů a další více než stovku kamionů.
Nedávno Attica objednala v Německu další dvě lodě v hodnotě přes 65 milionů liber. Zájem o trajektovou dopravu v Evropě totiž stále roste. Dnes Attica nabízí kromě skotsko-belgické trasy trajektové spojení mezi německým Rostockem a finským přístavem Hanko a švédským přístavem Södertäjle, další lodě plují z řeckého Patrasu do italské Ancony nebo Bari.

Voda je levnější než vzduch.

I když většinu pasažérů tvoří lidé pocházející ze států, které trajekt spojuje, využívají této dopravy rovněž turisté a mezi nimi stále více Čechů. „Cestující chtějí zkoušet stále něco nového. Samozřejmě že tento typ dopravy nebude vyhovovat těm, kteří jedou za byznysem, ti většinou využívají letadel. Mění se ale zaměření dovolených. Už tolik neletí pobytové zájezdy z Tunisku nebo ve Španělsku, lidé chtějí poznávat,“ soudí Ivana Munková, vedoucí trajektové dopravy v cestovní kanceláři Intercontact, která v Česku nabízí nejširší okruh trajektů. Jedním z důvodů, proč Češi volí trajekty, jsou finance. „Letenky do Skotska nebo Irska jsou velmi drahé. Doprava po moři znamená úsporu,“ dodává. V létě je jednou z nejvyhledávanějších tras spojení z Řecka do Itálie. „Ceny zpátečních jízdenek z řeckého přístavu Patras do italské Ancony se pohybují v hlavní sezoně od 118 do 492 eur na osobu,“ říká Munková. Ceny jsou přitom závislé na vybavení kabin a plavba trvá devatenáct hodin.

  • Našli jste v článku chybu?