Menu Zavřít

Kdo nic nedělá, nic nezkazí

7. 7. 2004
Autor: Euro.cz

MÍSTOPŘEDSEDA ENERGETICKÉHO REGULAČNÍHO ÚŘADU Musí mít každá malá firma do Nového roku novou smlouvu na dodávky elektřiny?

MÍSTOPŘEDSEDA ENERGETICKÉHO REGULAČNÍHO ÚŘADU

Musí mít každá malá firma do Nového roku novou smlouvu na dodávky elektřiny? Na tuto otázku nelze dát jedinou a jednoznačnou odpověď. Nutnost uzavřít novou smlouvu či smlouvy existuje obecně pouze v případech, kdy zákazník bude chtít změnit svého dodavatele elektřiny. V těchto případech se může oprávněný zákazník rozhodnout, zda uzavře s novým dodavatelem elektřiny pouze smlouvu na dodávku elektřiny a s distributorem si sám sjedná samostatnou smlouvu o distribuci elektřiny, nebo zda uzavře s novým dodavatelem elektřiny (obchodníkem) smlouvu o tzv. sdružených dodávkách a službách a tento dodavatel pak uzavře za zákazníka smlouvu o distribuci pro jeho odběrné místo. Nemusí tedy uzavírat nové smlouvy, pokud bude chtít zůstat u svého dosavadního dodavatele, regionální rozvodné společnosti?

V podstatě by nemusel dělat nic. Ale dá se předpokládat, že pokud by v jeho současné smlouvě na dodávku elektřiny byly nějaké nesrovnalosti, vyzve ho stávající dodavatel k uzavření dodatku nebo nové smlouvy. Zda smlouva postrádá některé povinné náležitosti dané legislativou či obsahuje odkazy na neexistující instituty, závisí především na jejím stáří, tedy době, kdy byla podepsána.

Co se stane, pokud na výzvu novou smlouvu nepodepíše?

Každý zákazník má dnes platnou smlouvu a pokud nechce přejít k jinému dodavateli, nemusí sám podnikat žádné kroky. Tím, že se zákazník stává oprávněným, získává sice právo volby dodavatele, na druhé straně přestává být chráněn před výpovědí smlouvy ze strany dodavatele.

Jak je to s dodavatelem poslední instance?

Dodavatelem poslední instance nebude sám distributor, ale obchodník, kterého pro území distributora určí Energetický regulační úřad. Jeho funkce je však pouze dočasná a měl by nastoupit tehdy, pokud zákazník zůstane bez elektřiny buď proto, že mu jeho stávající dodavatel vypověděl smlouvu a zákazník si nesjednal jiného, nebo jeho stávající obchodník například zkrachoval.

Je pro zákazníka, malou firmu nebo živnostníka výhodnější novou smlouvu uzavřít?

Pro změnu smlouvy mohou existovat v zásadě dvě pobídky: lepší cena nebo nespokojenost se službami či chováním stávajícího dodavatele. Reálně přitom zřejmě nelze očekávat pokles cen pro tento segment trhu. Ceny elektřiny v Evropě míří už dva roky systematicky vzhůru a obchodní marže v regulovaných cenách jsou minimální.

Myslíte, že ceny dodavatele poslední instance porostou víc než dosud, protože v nich bude vyšší míra rizika?

Dodavatelem poslední instance bude vybraný obchodník, nikoli přímo držitel licence na distribuci. Vzhledem k tomu, že objem elektřiny, který se bude obchodovat v tomto režimu, nelze předem přesně odhadnout a znamená tedy pro dodavatele vyšší riziko i pořizovací cenu, je nutné počítat s vyšší cenou této služby.

Jak může malá firma zjistit, že nenarazila na podvodníka?

Zákazníci by měli být opatrní a realističtí. Poloviční nebo třetinové ceny a z nich pramenící obrovské úspory nebudou asi příliš důvěryhodné. Seznam licencovaných obchodníků je dostupný na našich webových stránkách, i mezi nimi však mohou existovat spekulanti. Kvalitativně vyšší kategorií obchodníků jsou ti, kteří jsou registrováni Operátorem trhu s elektřinou jako tzv. subjekty zúčtování odchylek.

Nebude pro majitele drobných provozoven nebo kanceláří nakonec nejlepší, když zůstanou u své nynější distribuční společnosti?

FIN25

Kdo nic nedělá, nic nezkazí! Každý, kdo bude měnit dodavatele elektřiny, by si měl pozorně prostudovat cenovou nabídku a hlavně smlouvu. Zákazník by si například mohl v call-centru distributora ověřit, zda změna jeho dodavatele je u distributora i operátora trhu řádně zaregistrována. Pokud ne, neměl by nikam posílat žádné zálohy.

Místopředseda Energetického regulačního úřadu Blahoslav Němeček.

  • Našli jste v článku chybu?