Tak dusno na českém trhu s okny ještě nebylo. Ekonomické potíže má jeden z největších tuzemských výrobců – společnost Euro – Jordán. Firmě před několika týdny zkrachovala její slovenská dcera. Teď dorazily špatné časy i do Česka. Ve výrobním závodě v Podivíně vedení firmy rozdalo desítky výpovědí.
„Je to teprve první vlna, ta další přijde, objevují se informace o úplném ukončení výroby,“ sdělil týdeníku EURO vysoce postavený zaměstnance společnosti. Oficiální reakci se do uzávěrky sehnat nepodařilo. Jednatel společnosti Miroslav Macháček ale minulý týden v médiích tvrdil, že provoz v podivínském závodě udrží. Současné propouštění označil za optimalizaci, kterou společnost reaguje na krizi v oboru a celém stavebnictví.
Zdroje týdeníku EURO ale o ukončení výroby v Podivíně hovoří jako o jasné věci. Dle jejich názoru bude firma namísto vlastní produkce dovážet levná okna ze sousedního Polska. Významný výrobce se tak změní na obchodníka.
Události ve společnosti Euro – Jordán jen dokreslují krizi, která dolehla na celý český okenářský průmysl. Zhruba před rokem začaly krachovat malí, takzvaní garážoví výrobci, postupně se k nim přidávali i větší producenti. Týdeník EURO v této souvislosti oslovil několik velkých výrobců oken. Ti se shodují, že krach některého z nich je jen otázkou času.
„Nechali jsme si vypracovat studii, jak se bude okenářský trh vyvíjet v následujících pěti letech, rozhodně to není žádná optimistická předpověď,“ tvrdí investiční ředitel Penta Investments Jozef Janov. Penta vlastní okenářskou skupinu Hasau Group. Podle studie, na kterou Janov odkazuje, trh v nejbližších pěti letech každoročně klesne o pět procent. „Propad nastane v objemu výroby, především kvůli klesající poptávce. Naopak co se týká objemu tržeb, tam žádný propad neočekáváme,“ tvrdí Janov.
Tržby nepropadnou jen kvůli tomu, že oknaři jsou nuceni zdražit kvůli rostoucím cenám vstupů, tedy především skla, PVC, oceli a hliníku. Jen letos by se měly ceny navýšit v porovnání s loňskem o deset až dvacet procent. „Letos zdražíme o patnáct procent, k prvnímu sedmiprocentnímu navýšení již došlo, další dvě vlny, každá zhruba o další tři procenta ještě přijde,“ konstatoval Janov.
Firmy již delší čas zápasí s razantním poklesem poptávky a v drtivé většině prodávají okna jen s minimální marží. „Všechny marže jsou výrazně utlumeny,“ potvrdil generální ředitel společnosti Window Holding Jan Tušl. Jednička na českém trhu sdružuje značky Vekra, Otherm a TWW. Tušl ale současně upozornil, že firmě které šéfuje, prodeje v současnosti rostou. Důvodů je několik, firma rozjela koncem února reklamní kampaň, částečně se mohly projevit i problémy společnosti Euro – Jordán. Hlavní je patrně ten, že klienti ještě chtějí koupit okna před tím, než dojde k avizovanému nárůstu DPH. „Desetiprocentní úspora je určitě významná,“ dodal Tušl. Janov z Penty ale tvrdí: „Předpokládali jsme, že se problémy společnosti Jordán projeví na trhu v podobě rostoucí poptávky mnohem více, ale nic dramatického se nestalo.“
Situace na trhu s okny ovlivnila i chování velkých hráčů v oblasti akvizic. Zhruba před dvěma lety většina velkých firem shodně tvrdila: „Posílíme svůj tržní podíl, a to i formou akvizic, hledáme vhodné investiční příležitosti.“ Teď ale jejich nákupní apetit výrazně ochabl. „Nejsme blázni, prodáváme s minimálními maržemi, nechceme si kupovat další problémy,“ tvrdí spolumajitel středně velké okenářské firmy. Obdobný názor má i Janov z Penty: „Neočekávám, že by trh za současné situace někdo začal konsolidovat, pro mě by to bylo velké překvapení. Je to spíš boj o udržení,“ poznamenal. Současnou situaci na trhu popsal jako čekání na to, až zkrachuje některý z větších hráčů, ti, co zůstanou, pak svedou lítý boj o tržní podíl, který tento nešťastník dříve ovládal.