Je jasné, že současná krize přinese oběti mezi pivovary i hospodami. Těžko soudit, jestli nastane i změna v poptávce po řemeslném pivu. Troufnu si říct, že Češi už toho vědí o pivu celkem dost a zároveň si zvykli na diverzitu, takže se nejspíš hluboko do dob minulých nevrátíme. Jedna osobní spekulace. Jan Šuráň, prezident Českomoravského svazu minipivovarů, nedávno někde zmiňoval, že současnou krizi nepřežije čtvrtina minipivovarů. Já bych to tak černě neviděl. Cesta z bitevního pole nemusí znamenat jen krach a úprk, ale i akvizici a posílení.
Každý pivovar hledá cestu z krize.
Každý trochu jinak. Někteří cílí dál na retail a gastro, někteří na cílového zákazníka. Když mi do schránky přistál e-mail ostrovského Rudohoru s nadpisem „Nerozvážíme koncovým zákazníkům“, trochu mě to překvapilo. Ale chápu snahu podržet si své odběratele a neničit jim ornou půdu tím, že na zavolání přivezu každému basu piva až před vchod, navíc za cenu blížící se té velkoobchodní nebo ještě nižší.
Jenže nejen okénkem v pivotéce je pijan živ, a proto chápu i snahu opačnou, ať už z oprávněné hysterie, že většinu piva prostě není možné prodat, nebo z ušlechtilé snahy o to, aby lidi nevycházeli z baráku jen proto, že nemají co pít.
Koneckonců i já své pivo rozvážím každému, kdo o něj projeví zájem, a sám si tak do budoucna rozrývám půdu nestandardním „pricingem“.
Ekonomicky silné subjekty s dostatečnou finanční rezervou se o svůj osud strachovat nemusejí. To, že na navýšení kapitálu není ani teď pozdě, dokázal v minulých dnech Pivovarský dvůr Zvíkov, který crowdfundingem vybral dva miliony korun, přestože cílový objem mířil na polovinu. Navýšit svůj finanční polštář a spojit se s ekonomicky silným partnerem tak může být dobrá cesta, jak z krize ven. Možná ještě větší formou bohatství je teď „brand equity“.
Když jde o pivo, Češi si na svoje favority nedají sáhnout, podobně jako štamgasti na svoje hospody. Čím víc jich je, tím lépe.
Depeše z pivovaru
Jak současná opatření prožívají minipivovary? O tom pro týdeník Euro píše Jakub Veselý, majitel a sládek létajícího pivovaru Falkon a vlastník pražského craftového baru Malý/Velký.
O autorovi| Jakub Veselý, sládek a hospodský