Vůz vyššího managementu charakterizují pohodlí, luxus a dravost
Jedno turbodmychadlo je dobré, ale dvě jsou lepší. To si pravděpodobně řekli v Mnichově, když tamní inženýři vzali do parády třílitrový šestiválcový motor a z klasického přeplňovaného dieselu udělali současnou nejsilnější naftovou, dvojitým turbem nadopovanou verzi pohonu X5. Přínosy této akce jsou jasné, lepší zátah, menší turboefekt, hladší chod motoru a vyšší výkon, a to vše při zachování srovnatelné spotřeby se základním třílitrem.
Ovšem tam, kde konkurence nabízí vidlicové osmiválce, se BMW nechává v naftovém světě reprezentovat, v uvozovkách řečeno, pouze šestiválcem. Pravděpodobně jde o nutný ústupek emisní politice Evropské unie. Zatímco u benzinových motorů je v případě vozu, jako je X5, prakticky nemožné se byť jen přiblížit hranicím vytyčeným úředníky, u nafty to bude pravděpodobně jiné. A osmiválcová srdce zůstanou zřejmě jen u benzinu. Je-li to dobře, či ne, to je složitá otázka. Faktem zůstává, že diesely mají před sebou ještě slušnou rezervu ve snižování spotřeby. Kdo bude chtít více výkonu a lepší zvuk, zkrátka bude muset sáhnout po benzinu.
Dvojitě dopovaný třílitrový šestiválec umí pořádně divoké věci se sedany pětkové řady, to je zcela bez diskusí. Ve více než dvoutunovém X5 už z jeho divokosti a hladu po zrychlení ale zůstává jen stín. Přesto je jeho dynamika stále ještě dostatečná. Obzvláště ve městech, kde se tyto vozy pohybují asi nejčastěji. X5 je oblíbeným vozem výše postavených manažerů a jejich manželek, což auto, jinak pro překonávání dlouhých vzdáleností jako dělané, nutí k pohybu přískoky mezi vozidly, jejichž střecha končí někde na úrovni spodní hrany bočního okna. Na jedné straně je z X5, ostatně jako z každého velkého SUV, skvěle vidět, ovšem ze stejného důvodu může být velice snadné zašlápnout nešťastnou náhodou nějakého smarta či lupo. S trochou nadsázky: vzhledem ke kvalitě tlumení a hmotnosti vozu by si posádka takové drobné příhody ani nemusela všimnout. Jízda po rozbitém městě v X5 je totiž zážitek. Ani snad největší současné SUV Toyota Landcruiser, vzhledem k tvrdšímu nastavení podvozku, nepřináší takový požitek z jízdy jako X5. Tohle BMW, díky X6 už nikoli nejsportovnější v nabídce značky, v klidu a v pohodě neregistruje veškerý silničářský šlendrián a pouze při přejezdu větších nerovností se poklidně zahoupá. Tlumiče s proměnlivou tuhostí a počítačem rozpojitelné příčné stabilizátory zajistí pohodlí i tehdy, pokud polovina auta brousí nerovnosti a druhá půlka hladký asfalt. Auto se téměř nenaklání, ve městě, kde jsem X5 proháněl já, nebylo možné registrovat náklony karoserie vůbec. Tradiční v rámci značky zůstává i řízení, na velikost a hmotu vozu až překvapivě komunikativní a bezprostředně reagující.
Pohodlí a komfort jsou u X5 jednoznačným imperativem. Dobrá ergonomie, velmi návykový systém ovládání palubní elektronické výbavy iDrive, pohodlné sedačky, špičkové audio, dostatek prostoru pro celou posádku a jako libůstka průhledový displej, promítající některé údaje zhruba metr před čelní sklo, kde řidič pro jejich odečet nemusí přeostřovat zrak, dělají z X5 jeden z nejpřátelštějších vozů, jaké jsem kdy v této kategorii vyzkoušel. Možná jsou land rovery ještě prostornější, jenže selhávají v ergonomii, která je nedostatečná. Porsche Cayenne je možná rychlejší, avšak má mrtvé řízení a vysokou spotřebu paliva. A tak by se dalo pokračovat dál. X5 je zkrátka vyváženou směsicí všeho podstatného a vytknout mu lze jen pár drobností. Zejména cenu příplatkové výbavy, která účtenku za vůz bez problémů zdvojnásobí.
Klady
Motor
Komfort
Ergonomie
Jízdní vlastnosti
Relativně nízká spotřeba
Zápory
Cena výbavy
Velký poloměr otáčení
Vysoká hmotnost
BMW X5
Motor: dvojitě přeplňovaný dieselový řadový šestiválec
Objem 2993 ccm
Maximální výkon 210 kw
Převodovka šestistupňová automatická
Nejvyšší rychlost 235
Zrychlení 7 s (0-100 km/h)
Průměrná spotřeba 12/7/9,2
cena 1 497 500 Kč – základní cena