Menu Zavřít

Kdo si hraje, pracuje. Zaklínadlem doby je gamifikace

28. 9. 2018
Autor: shuttershock

Firem, které motivují své zaměstnance či klienty hrou, přibývá i v Česku raketovým tempem.

Práce hrou. Název známého Komenského spisu dnes ve firmách parafrázují záměrně. A mnohé s tím stojí i padají. Zaměstnanci si tak hrají nejen při teambuildingových akcích, což je dnes běžné všude, ale herní prvky jsou přenášeny i do vzdělávání a školení lidí.

Ti získávají za výhru ve vnitrofiremních soutěžích body (využívajíce mnohdy vlastními silami vyvinuté aplikace). Vítězové jsou pak odměňováni nejen tím, že se objeví na seznamu nejlepších zaměstnanců za uplynulý měsíc či kvartál, ale také finančně. A soutěží spolu i firemní týmy.

Díky zavádění prvků toho, čemu se říká gamifikace, jsou pak zaměstnanci daleko motivovanější a méně jich z firem odchází.

Tvrdá ruka na mileniály neplatí

Zájem je patrný zejména u mladých lidí. Takzvaní mileniálové jsou zvyklí často střídat zaměstnání a rozhodně na ně neplatí vynucování absolutní poslušnosti ze strany nadřízených.

Vítejte do doby individualismu, glosuje generální ředitel Suri.cz Pavel Jechort, který pracuje s odlišným přístupem k mladým lidem řadu let. „Rutina je věc, která zabíjí mladého ducha a dnes již opravdu neplatí, že si budoucnost musím vysedět.“ Práce hrou je pro lidi narozené po roce 1990 ideálním řešením.

To potvrzuje i Michal Novák z pracovního portálu Profesia: „Konkrétně mileniálové jsou pro tento způsob motivace ideální. Firmy si často s jejich oslovením a motivací nevědí rady, ale technologie, které gamifikaci umožňují, jsou mladým lidem vlastní, chtějí pomocí nich komunikovat a zároveň chtějí, aby je práce bavila.“

Novinka? Ale kdeže

Ve vyspělém světě není gamifikace novinkou. Termín poprvé použil slavný britský programátor Nick Pelling už v roce 2002. Podle studie Deloitte dnes zvažuje zavedení prvků gamifikace do vnitrofiremních procesů zhruba polovina světových společností. Většina velkých podniků ji už využívá - ať už při komunikaci se zaměstnanci či klienty.

L’Oréal například pomocí her hledá nové talenty. Zájemce o práci má před sebou řadu „herních“ výzev a jen ti, kteří je zvládnou nejlépe, získají vysněnou práci. Zájemci o zaměstnání mají šanci nahlédnout do problémů firmy L’Oréal a pomáhají je řešit pomocí případových studií. Podobný postup nedávno vyzkoušel i Heineken.

V České republice využívá hru ve firemních procesech například aplikace Posli.com. Ta řeší spokojenost zákazníků, firemní kulturu, HR marketing, onboarding, rotaci zaměstnanců či interní vzdělávání.

Aplikace propojí lidi ve firmě prostřednictvím vnitropodnikové sítě. Na této síti lidé sdílejí různé aktivity - například společný fotbal, bowling, večerní pivo, společné hobby nebo vzdělávací kurzy. Uživatelé Posli.com získávají body za aktivitu a mohou sledovat žebříček dle aktiv a získávat odměny.

„Výsledkem je zlepšení vztahů a vnitropodnikové komunikace. Cílem je udělat revoluci v tom, co je standardem pro firemní zaměstnance, aby lidé pouze nepracovali vedle sebe, ale spolu. Spolupracujeme s firmami jako eFolder (USA), STRV, Rockaway, Sanmina, LEGO, Avast, Uber, Microsoft,“ říká v rozhovoru pro server businessanimals.cz Jan Šťastný, vedoucí prodeje Posli.com.

Pro zástupce HR je zase gamifikace motivačním nástrojem, který jim umožňuje vidět aktivitu lidí ve volnočasových hrách s kolegy. I oni mohou sledovat, jak na sobě zaměstnanci pracují a vzdělávají se.

FIN25

V době extrémně nízké nezaměstnanosti se firmy snaží všemi způsoby posílit motivaci, angažovanost a věrnost zaměstnanců. Hra vnáší do pracovního procesu prvek zábavné soutěže a pomáhá ke zlepšování vztahů mezi spolupracovníky navzájem i s vedením firmy, říká studie společnosti Deloitte.

Článek vyšel v magazínu Profit

  • Našli jste v článku chybu?