Menu Zavřít

KDO TEĎ, KDYŽ NE BMW?

2. 10. 2001
Autor: Euro.cz

Na řadě je Toyota a Peugeot, vybírat budou Francouzi

Bavoráky se ve středočeském Kolíně vyrábět nebudou, šéfové mnichovské automobilky si vybrali východoněmecké Lipsko. Ale Evropou už obcházejí další dva investoři – japonská Toyota a francouzský Peugeot. Obě automobilky se 12. července dohodly na stavbě společné továrny na výrobu malých aut a daly šanci České republice. „Budeme se rozhlížet v zemích unie stejně jako ve východní Evropě, podíváme se i do České republiky, řekl týdeníku EURO prezident koncernu PSA Peugeot Citröen Jean–Martin Folz. Tvrdí, že se obě automobilky budou snažit vyrábět tak levně, jak to jen půjde. Takže východní Evropa se svou levnou pracovní silou má šanci. Zóna je volná. Česká republika může po rozhodnutí BMW něco nabídnout – třísethektarovou zónu v Kolíně, která byla připravována pro bavorského investora. Ten se nakonec oficiálně rozhodl pro Lipsko z důvodů lepší infrastruktury a většího počtu potenciálních zaměstnanců. Neoficiálně se hovoří o politickém tlaku německé vlády a odborů. „Rozhodnutí BMW vystavět nový závod za miliardu marek v Lipsku bylo motivováno politickými, a nikoli ekonomickými důvody, říká šéf vládní agentury CzechInvest Martin Jahn. O budoucnosti kolínské zóny se vyjadřuje s optimismem. „Dobře připravených průmyslových zón této velikosti je v celé Evropě poměrně málo, a proto můžeme s jistotou říci, že pozemky v Kolíně–Ovčárech nebudou na investory čekat dlouho, říká Jahn, který věnoval přípravě projektu značné úsilí. Hodně přitom spoléhá právě na Toyotu, která by mohla v tuzemsku využívat služeb řady japonských automobilových dodavatelů, především společností Denso, Toyoda, Koito a Aisan. Rozhoduje Peugeot. Jenže Toyota ponechá veškeré rozhodování o východní Evropě na Peugeotu. „Tuto oblast příliš dobře neznám, musím se přiznat, že nevím, kolik tam stojí půda či jaké jsou ceny dalších záležitostí, které budeme potřebovat, řekl v Bruselu týdeníku EURO prezident Toyoty Fujio Cho. „Diskutujeme o tom ale s lidmi z PSA, kteří se v tomto regionu lépe orientují, prohlásil. Takže rozhodnutí nakonec bude na Francouzích, kteří v České republice tak hustou síť dodavatelů nemají. V poslední době sice prodeje Peugeotu na místním trhu rostou raketovým tempem, zkušenosti z výroby bude muset přebírat ale spíše od konkurenčního Renaultu, který zde již několik let s úspěchem vyrábí autobusy. Takže vše se nakonec s největší pravděpodobností rozhodne v Paříži. „Zatím jsme vhodnou lokalitu nehledali, všechno teprve začne, říká Jean-Martin Folz. „V přípravě jsme vycházeli z toho, že hledání lokality nebude těžké. Složitý bude spíše výběr mezi zájemci, kterých bude dost. Rozhodovat bude celá řada aspektů, především náklady na pracovní sílu, výše daní a obecné ekonomické podmínky v dané zemi. Nezanedbatelná nebude ani tradice výroby aut a také logistika. Česká republika má podle Folze výhodu právě v letité tradici výroby automobilů. Nevýhodou celé východní Evropy jsou ale problémy s logistikou. To znamená, že by mohl váznout přísun materiálu a náhradních dílů stejně jako finální expedice na evropské trhy. „Ale zmíněná levná pracovní síla je pro nás velmi přitažlivá, tvrdí prezident Folz. Náklady na novou továrnu Toyoty a Peu–geotu se odhadují na 1,5 miliardy eur. Závod by měl dát práci až třem tisícovkám lidí. V továrně se budou vyrábět lehké čtyřsedadlové vozy, kterých by z linek mělo sjíždět 300 tisíc ročně.

  • Našli jste v článku chybu?