Že je pandemie pro jachtařský průmysl učiněnou spásou, se ví již delší dobu. Dá se to snadno podložit statistikami, přičemž právě ty nyní dosáhly dalších rekordních hodnot. Nikdy dříve totiž loděnice nestavěly tolik takzvaných superjachet jako teď.
Po celém světě aktuálně vzniká na 1200 plavidel spadajících do této kategorie, což ve srovnání s uplynulým rokem znamená 25procentní nárůst. Dle britských webů Daily Mail či Sky News se o tom píše v nejnovějším přehledu Global Order Book, který je součástí specializovaného časopisu Boat International. Více než tisícovkou rozestavěných superjachet se loděnice mohly chlubit naposled v roce 2009, kdy se svět vzpamatovával z krachu americké investiční banky Lehmann Brothers, který odstartoval jednu z nejhorších finančních krizí za několik uplynulých dekád.
Zájem je o vše, co pluje
Pod pojmem „superjachta“ si každý čtenář vybaví dost možná něco trochu jiného. Ostatně, není se co divit, žádná oficiální definice popisující, co je a co není superjachta, totiž neexistuje. Některé zdroje uvádějí, že takové plavidlo musí být využíváno za účelem volnočasových aktivit a být alespoň 24 metrů dlouhé. Magazín Forbes, který má tradičně k miliardářům a všemu, co voní penězi, velice blízko, k této problematice dodává, že každá správná superjachta by měla být vybavena něčím, co je ztělesněním luxusu. Ideálně vlastní „limuzínou“, totiž člunem, který svým tvarem i vybavením tento druh vozidel připomíná – třeba typem Onda 321L.
Nakonec je ale jedno, kolik metrů dané plavidlo měří, jakými konkrétními hračkami a vymoženostmi jeho paluba disponuje nebo kolik za něj majitel zaplatil. Na dračku jdou totiž v poslední době vesměs všechny luxusní lodě.
„Rekordy padají napříč celým odvětvím superjachet,“ potvrdil šéfredaktor Boat International Stewart Campbell. „Sektor malých superjachet jede na plné obrátky, kapacity produkčních linek jsou na několik příštích let vytížené na maximum. Ale také evidujeme rekordní čísla na straně těch největších lodí, jaké se staví, stejně tak jako v kategorii výzkumných jachet, což znovu dokládá, že dnešní majitelé superjachet více prahnou po dobrodružství,“ doplnil.
Nárůst o desítky procent
Dle dostupných údajů mají zámožní nadšenci do lodí aktuálně nasmlouváno více než 400 plavidel o rozměrech od 24 do 30 metrů. To ve srovnání s obdobím před 12 měsíci značí 30,5procentní nárůst. U superjachet velkých třicet až pětačtyřicet metrů je meziroční zájem vyšší o 28 procent, zatímco lodí, jejichž délka přesahuje metrů sto, se aktuálně staví o 10,5 procenta víc než vloni touto dobou.
Z největší porce „zakázek“ se mohou těšit v loděnicích sídlících v Itálii. Místní firmy aktuálně evidují 523 objednávek, tedy bezmála celou jednu polovinu plavidel, jež v tuto chvíli vznikají. Velká Británie, kde v rámci daného sektoru pracuje na pět tisíc lidí a do jejíhož HDP v roce 2019 přispěl sumou přes 300 milionů liber, jich pro sebe získala jednaosmdesát.
Boháči bohatnou
Co za takto vysokým nárůstem poptávky po superjachtách, ale vlastně i ostatních plavidel podobného druhu stojí, je více než zřejmé. Může za něj masivní nárůst bohatství na straně těch, kteří již bohatí dávno jsou – dolarových miliardářů. Právě oni představují typickou klientelu loděnic vyrábějících nejluxusnější jachty světa.
Jak již dříve uvedl americký Forbes, jmění těchto lidí se za poslední rok dohromady rozrostlo o 180 bilionů korun a jejich počet navýšil na rekordních 2755 osob. Podobná čísla potvrzuje i před pár dny zveřejněná studie Světové laboratoře nerovnosti, která poukazuje na fakt, že miliardáři aktuálně vlastní na 3,5 procenta všech dostupných nemovitostí. Ještě na začátku pandemie to přitom byla pouhá dvě.
Díky vlastnímu jmění a vášni pro přepychová plavidla se pak vcelku efektivně vyhnuli svazujícím pravidlům, která v průběhu uplynulých 21 měsíců uvěznila všechny ostatní na dlouhé týdny doma. Svým jednáním a přizpůsobením se nové situaci navíc přirozeně inspirovali další zbohatlíky, kteří se následně postarali o to, že celý jachtařský sektor nyní funguje na hraně produkčních možností.
„Někdo si všiml, že se jejich super bohatí přátelé vlastnící jachty měli během pandemie skvěle, zatímco oni byli zamčeni doma,“ sdělil minulý měsíc webu Sky News šéf španělské loděnice MB92 Pepe Garcia. „Myslím si, že tento fenomén ještě několik let potrvá,“ dodal.