PODNIKATEL VERSUS LETIŠTĚ Rozšíření letiště v Praze brání obrovská hora odpadu. Nelegálně ji nechal navozit podnikatel Aleš Štolcbart. K odklizení odpadu se teď nemá. Skládka přitom musí pryč, protože stojí v cestě nové vzletové dráze. Likvidaci odpadu tak zřejmě zaplatí daňoví poplatníci.
PODNIKATEL VERSUS LETIŠTĚ Rozšíření letiště v Praze brání obrovská hora odpadu. Nelegálně ji nechal navozit podnikatel Aleš Štolcbart. K odklizení odpadu se teď nemá. Skládka přitom musí pryč, protože stojí v cestě nové vzletové dráze. Likvidaci odpadu tak zřejmě zaplatí daňoví poplatníci.
| Úřady rozhodly. Umělá hora není skladem materiálu, ale nelegální skládkou.| TOMÁŠ STINGL
Hned vedle pražského letiště v Ruzyni rostla od roku 1999 umělá hora. Podnikatel Aleš Štolcbart nechal na své pozemky ukládat odpad, zejména hlínu ze stavby dálnice D5. Úřadům se to od začátku nelíbilo. Jako první začali protestovat zástupci města Hostivice, do jehož katastru halda zasahuje. Podle nich se nejedná o nic jiného než o černou skládku.
To ale Štolcbart popíral. Podle něj nejde o odpad, ale o stavební materiál. „Jen nevím, kdy bude zájem o jeho další využití,“ tvrdil Štolcbart. Spor načas uvízl na mrtvém bodě. Umělá hora však záhy začala zajímat i letiště. To chce právě v místech, kde halda stojí, postavit novou vzletovou dráhu. Bylo proto nutné začít o haldě vážně jednat.
ANO, SKLÁDKA JE SKLÁDKA
Klíčové tedy bylo posoudit, co vlastně umělá hora je. „Požádali jsme proto Krajský úřad Středočeského kraje, aby pravomocně rozhodl, jestli je to sklad materiálu, nebo skutečně skládka,“ říká Vladimír Gabaš ze stavebního úřadu v Hostivicích.
Krajský úřad se vyjádřil letos v březnu. Jednoznačně. „Navezený materiál sestává převážně z výkopové zeminy, obsahuje bloky betonu a místy i odpad komunálního charakteru. Je tedy nutné ho klasifikovat jako odpad,“ shrnul rozhodnutí mluvčí krajského úřadu Martin Kupka. Verdikt uvítaly Hostivice i další dotčené městečko Černošice. „Je to tedy skládka. Pan Štolcbart tudíž nelegálně nakládal s odpadem a porušil všechna příslušná nařízení,“ míní Vlastimil Jansa z odboru životního prostředí města Černošic. „Bohužel, černá skládka vznikla před více než třemi lety, takže Štolcbartovo provinění je v tomto směru již promlčené,“ dodává Jansa.
ZBYLY JEN DLUHY
Když bylo i úředně potvrzeno, že navážka je černou skládkou, vyvstal hlavní problém: Kdo zaplatí její odstranění? V tom je kámen úrazu. „Zaplatit by to měl samozřejmě pan Štolcbart. Ale zastupují ho zkušení právníci, kteří využívají každou mezírku v zákoně ke zdržování a kličkování,“ říká Gabaš.
„Aby to hradily Hostivice a Černošice, to je nereálné. Náklady jsou závratné, přibližně 160 milionů korun,“ konstatuje Vlastimil Jansa. „A že by odklizení zaplatil sám Štolcbart, je nepravděpodobné mimo jiné i proto, že jeho dvě firmy jsou v exekuci,“ dodává. Podle výpisu z obchodního rejstříku se skutečně Štolcbartovi věřitelé snaží formou exekucí domoci nemalých částek. Například městu Roudná dluží podnikatel milion, Mostecké společnosti DTS Vrbenský víc než sto tisíc korun. Mezi Štolcbartovými věřiteli je také mobilní operátor Eurotel.
Potřebných 160 milionů na likvidaci skládky tak asi nebude možné vzít z majetku zadlužených Štolcbartových firem, i kdyby se úřadům podařilo hnát podnikatele k odpovědnosti. To je navíc problematické, protože Štolcbart naprosto nekomunikuje. „Jakoby byl nezvěstný. Nepřebírá poštu, na své domácí adrese se prý nezdržuje, telefonické spojení na něj také není,“ konstatuje Jiří Chramosta z odboru životního prostředí Středočeského krajského úřadu. Na internetu nyní nejsou k nalezení už ani webové stránky Štolcbartových firem.
ÚČET ZAPLATÍ LETIŠTĚ? Pokud nezaplatí sanaci Štolcbart, logicky hrozí, že černý Petr zbude letišti. To ale podobný scénář odmítá. „Stále usilujeme o to, aby odklidil skládku na své náklady on. Tím spíš, že ji vytvořil nelegálně. Navíc halda už zasahuje na cizí pozemky. Pan Štolcbart vršil, vršil, až hlína začala přepadávat i na sousední parcely. Mimo jiné i na naše pozemky,“ říká Veronika Sedláčková z odboru komunikace Letiště Praha.
Vlastimil Jansa je ale skeptický. „Jedinou reálnou alternativou bohužel je, že pozemky vykoupí letiště a na vlastní náklady dá skládku odstranit,“ míní. Podobnou obavu má i úřad Středočeského kraje. „Kvůli dodržení termínu výstavby letové dráhy zaplatí sanaci zřejmě letiště. Nelze předpokládat, že v nejbližší době bude původce navážky přinucen k jejímu odstranění,“ konstatuje Martin Kupka. „Letiště může náhradu požadovat následně soudní cestou,“ dodává.
Vzhledem k tomu, že letiště je státní podnik, znamená to jinými slovy jediné: likvidaci obří černé skládky by zaplatil daňový poplatník. Podle Veroniky Sedláčkové to ale letiště nechce dopustit. „Zatím to řeší právníci. Stále ještě věříme, že se dohodneme. Pokud ne, budeme nuceni přistoupit k tvrdším opatřením.“ K jakým? To zatím Sedláčková odmítá upřesnit.
Nad odklizením hory odpadu a stavbou nové vzletové dráhy tak stále visí otazník. A čas se krátí. Podle původních představ má být dráha hotova už v roce 2010.
Z JEDNÉ STRANY SKLÁDKA, Z DRUHÉ NEBUŠICE Obří černá skládka není jedinou peripetií, která komplikuje stavbu nové vzletové dráhy. Dalším problémem je žaloba, kterou v červnu podali občané Nebušic k Nejvyššímu správnímu soudu v Brně. Podle nich se dostatečně neošetřily dopady stavby na životní prostředí a hluková ochrana okolí. Soud dal před několika dny stěžovatelům za pravdu. Celý proces přípravy stavby se tak vrací na začátek. Jan Holub, předseda Občanského sdružení pro Nebušice, které kampaň proti výstavbě nové dráhy koordinuje, k tomu uvádí: „I pokud tento protest nevyjde, určitě bude výstavba zastavena v jiné fázi, neboť plánované zvýšení kapacity letiště by negativně zasáhlo nejen naši městskou část, ale vlastně celou Prahu. Další kroky jsou připravené, pouze čekáme na vhodnou chvíli,“ tvrdí Holub. |