Menu Zavřít

KDYŽ HLÍNA KVETE

7. 5. 2018
Autor: Euro.cz

nOVÝ vládce Prahy, advokat Květoslav Hlína, si osedlal dopravní podnik. Vydělává v něm miliony

O příchodu Květoslava Hlíny do Prahy se vypráví jedna úsměvná historka. Když si původem přerovský advokát hledal před časem v centru hlavního města vhodné útočiště, z něhož by řídil své nové právnické teritorium, naskytla se mu příležitost pronajmout si luxusní kanceláře ve Vodičkově ulici. Prostory se mu líbily, a tak si zde zřídil sídlo a přijal do své nové pražské kanceláře další pracovníky.

V té době už začal spolupracovat s pražským dopravním podnikem a podepsal s ním první poradenské smlouvy. O neznámém právníkovi už se pomalu začalo psát i v médiích. Poradci Andreje Babiše proto zbystřili. Jakmile zjistili, kde si Hlína otevřel kancelář, nažhavili telefon. „Pane Hlíno, vy jste se zbláznil,“ zněla údajně jedna z prvních vět.

Hlína vůbec nechápal, o co jde. „Otevřít si kancelář zrovna v Myšákovi? Pane Hlíno, vy jste nikdy neslyšel o Janouškovi?“ Přerovský právník odvětil, že spojení jeho nové útulné kanceláře v Galerii Myšák s jedním z největších pražských lobbistů všech dob ho nezajímá. „Mně se tu líbí,“ řekl a dodal, že stěhovat se rozhodně nehodlá.

Z Myšáka, odkud Roman Janoušek kdysi vládl Praze, tak Květoslav Hlína úřaduje dál.

I tento příběh ilustruje suverénní nástup venkovského advokáta do hlavního města. Hlína je v posledních dvou letech v Praze považován za důležitého zákulisního hráče, který má velký vliv na rozhodnutí pražského dopravního podniku i samotné primátorky Krnáčové, které radí.

V minulosti Hlína pracoval jako advokát pro Babišovy podniky, a působil dokonce v dozorčích radách společností Deza a Precheza, které jsou součástí Agrofertu.

Týdeník Euro spočítal, že Hlína během necelých dvou let získal v pražském dopravním podniku smlouvy minimálně v hodnotě osmi milionů korun. Jde přitom jen o souhrn odměn v podobě pevných částek. Řada dalších smluv na právní služby nemá žádný limit na počet odpracovaných hodin, a tedy ani na výši odměny. Hodinová sazba Hlínovy advokátní kanceláře se pohybuje kolem 2500 korun.

Kdo je tady ředitel?

S generálním ředitelem pražského dopravního podniku Martinem Gillarem se Hlína velmi dobře zná. Kdysi byl jeho šéfem, když si u něj Gillar plnil povinnou koncipientskou praxi. Týdeníku Euro to potvrdilo několik zdrojů v České advokátní komoře. Gillar je proto zvyklý s Hlínou jednat jako se svým nadřízeným, což se projevuje i v dopravním podniku. Většinu smluv podniku s Hlínou podepsal osobně Gillar.

Podle informací týdeníku Euro se Hlína účastní jednání představenstva podniku jako jediný člověk bez příslušné funkce. Má na to s dopravním podnikem dokonce uzavřenou i jednu z asi dvaceti smluv. Konkrétně se jedná o smlouvu č. 0004890016 ze dne 20. června 2016. Předmět plnění: Poradenství v souvislosti s výkonem působnosti statutárního orgánu ajeho předsedy. Původně ji Hlínova kancelář uzavřela s dopravním podnikem v předpokládaném rozsahu 150 hodin. Smlouva ale byla třikrát rozšířena, naposledy loni v prosinci, a to až na celkových 1250 hodin při sazbě 2400 korun za hodinu. Jen díky radám Gillarovi a dalším členům představenstva si tak Hlínová kancelář přijde až na tři miliony korun bez DPH.

Miliony za měsíc

Kromě smlouvy, která Hlínovi zaručuje přístup k řízení dopravního podniku, uzavřel přerovský advokát s dopravním podnikem ještě několik smluv na právní poradenství a zastupování v různých sporech. Hlínova kancelář například radí dopravnímu podniku s nastavením velmi kontroverzní společné firmy s Pentou v souvislosti s výstavbou stanic metra nové linky D. Podle této smlouvy bude „poskytování právních služeb klientovi za poskytovatele řídit a koordinovat JUDr. Květoslav Hlína“.

Další smlouva byla velmi nenápadně uzavřena letos v únoru. Původně zněla pouze na zastupování dopravního podniku v soudním sporu se společností Koruna Palace Assets. Tato smlouva byla ovšem na konci března rozšířena dodatkem, za který je dopravní podnik ochoten vyplatit další tři miliony korun. Z toho velkou část za pouhý měsíc práce.

Peníze v tomto případě nejdou přímo na účet Hlínovy kanceláře. Dopravní podnik je bude posílat na účet advokátní kanceláře teprve pětatřicetiletého Jakuba Štilce. Tento dosud neznámý advokát Hlínovi v tomto případě pomáhá, ale není jasné, jak si s ním odměnu rozdělí. Vše je přísně utajeno v režimu advokátního tajemství.

„Bez souhlasu klienta nejsme s ohledem na zákonnou povinnost mlčenlivosti jako advokáti oprávněni poskytovat jakékoliv informace týkající se klientských záležitostí,“ sdělila týdeníku Euro Lenka Příkazská, advokátka z Hlínovy kanceláře.

Podle smlouvy dostupné v registru smluv má Hlínova kancelář ve spolupráci se Štilcem během čtyř týdnů zpracovat právní analýzu problematiky vlastnických práv k několika vstupům a výstupům z pražského metra. Obsahem této analýzy má být mimo jiné „obecný rozbor problematiky“ nebo „určení rozhraní staveb metra a objektů jiných vlastníků“. Dále mají Hlína se Štilcem navrhnout právní obranu ve sporu o vlastnictví těchto vstupů a výstupů z metra.

Šéf dopravního podniku Martin Gillar už v minulosti vysvětloval uzavírání smluv s kanceláří Květoslava Hlíny tím, že „doktoru Hlínovi mimořádně důvěřuje“. Týdeník Euro oslovil pražský dopravní podnik s žádostí o vysvětlení, proč byla k řadě zakázek vybrána kancelář Květoslava Hlíny a na základě čeho byla zvolena příslušná výše odměny. „K plnění předmětu smlouvy proběhlo standardní výběrové řízení vsouladu s interními pravidly dopravního podniku. Základním hodnoticím kritériem byla cena za hodinu právní služby. Vybrané advokátní kanceláře předložily nejvýhodnější nabídku,“ uvedla mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že cena nabízená Hlínovou kanceláří byla nejnižší nabídnutou cenou.

Faltýnkova parta

Hlínova i Štilcova kancelář ujišťují, že mají pro zajištění smlouvy dostatek pracovníků, ačkoli velkou část musela dodat během pouhého měsíce. „Mohu vás ubezpečit, že naše kancelář disponuje potřebnými lidskými zdroji pro plnění předmětu smlouvy ve sjednaném rozsahu, a to jak z hlediska počtu právníků, tak i jejich kvalifikace,“ uvedla Lenka Příkazská z Hlínovy kanceláře.

Hlínův partner při plnění této smlouvy Jakub Štilec má v seznamu advokátů České advokátní komory však zapsanou jedinou advokátní koncipientku. „Na tom dodatku ke smlouvě s dopravním podnikem pracuje kolektiv lidí. Kapacity naší kanceláře jsou výrazně širší než jen jeden koncipient. Já sám se advokacii věnuji minimálně deset let,“ uvedl na dotaz týdeníku Euro Štilec.

Štilec není úplně neznámým jménem mezi českými advokáty získávajícími veřejné zakázky. Podobně jako Hlína má uzavřené smlouvy s firmami a obcemi spojenými s hnutím ANO. Štilec, jehož kancelář vznikla teprve loni v červnu, získal například letos v únoru dvoumilionovou zakázku od města Brna na právní poradenství při zajištění veřejné služby parkovišť Park & Ride. Brněnský magistrát ovládá hnutí ANO, primátorem je místopředseda ANO Petr Vokřál a velký neformální vliv ve městě má Jaroslav Faltýnek, který Vokřála do politiky přivedl.

V minulých měsících si Štilcovy služby objednala také Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nebo ČD-Telematika, kde působí lidé blízcí Jaroslavu Faltýnkovi i Květoslavu Hlínovi. Sám Hlína má v SŽDC uzavřené dvě časově a finančně nelimitované smlouvy. Obě kanceláře mají také uzavřené smlouvy s Českými drahami. „České dráhy postupují při výběru advokátní kanceláře tak, jak jim ukládají právní a interní předpisy. Prvořadá je odbornost, flexibilita a odměna dané kanceláře ve vztahu ke konkrétnímu případu,“ uvedl na dotaz týdeníku Euro mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Květoslav Hlína je také velmi aktivní přímo na pražském magistrátu. Za poslední rok už inkasoval za právní služby zhruba 350 tisíc korun. Z toho jen za rady primátorce Adrianě Krnáčové obdržel přibližně 150 tisíc korun. Smlouvy má uzavřené i v městském podniku Pražské služby a zprostředkovaně radil i ministerstvu dopravy s mýtem.

Proběhly vizitky

Hlínova kancelář také od roku 2015 získala výjimečné množství zakázek od jedenáctitisícového města Jeseník, které do letošního února vedl starosta Adam Kalous z hnutí ANO, nově též poslanec. Celkem už Hlína získal v Jeseníku smlouvy na právní pomoc v hodnotě bezmála 900 tisíc korun. Jedna ze smluv se týká například právního poradenství v souvislosti s právními vztahy u domovních kotelen. Řada smluv má velmi zajímavou hodnotu 49 999 korun.

Výhoda těchto „veřejných zakázek malého rozsahu první kategorie“ spočívá v tom, že mohou být zadávány přímou objednávkou a schvaluje je jen starosta.

„Já už si skutečně nepamatuju, jak to bylo,“ řekl v rozhovoru pro týdeník Euro exstarosta Adam Kalous. Hlínu ale podle svých slov zná dlouhé roky, ještě déle než místopředsedu hnutí ANO Jaroslava Faltýnka. „S panem Hlínou jsme se potkali, normálně, tak, jak to funguje. Proběhly vizitky, domluvili jsme se na schůzce a tak dále,“ popisuje Kalous počátky Hlínova kvetoucího byznysu v Jeseníku. Hlína podle Kalouse vyplnil mezeru, která ve městě vznikla po odchodu dvou interních právníků.

„Vsoučtu to vychází určitě levněji, než kdybychom platili dva právníky na plný úvazek,“ ujišťuje Kalous.

Hlínova kancelář tedy podle bývalého starosty vlastně šetří veřejné prostředky.

Pak je samozřejmě vše v nejlepším pořádku.

Štilec není úplně neznámým jménem mezi českými advokáty získávajícími veřejné zakázky. Podobně jako Hlína má uzavřené smlouvy s firmami a obcemi spojenými s hnutím ANO.

MM25_AI

Hlína je v posledních dvou letech v Praze považován za důležitého zákulisního hráče, který má velký vliv na rozhodnutí pražského dopravního podniku i samotné primátorky Krnáčové.

O autorovi| Jan Novotný, novotnyj@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?