Menu Zavřít

Když i cesta je cíl. Aerolinky se skiplaggingu brání, ale cestující udělají pro levné letenky cokoliv

20. 7. 2023
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Takzvaný skiplagging nebo též hidden city ticketing umožňuje cestujícím ušetřit tisíce korun tím, že místo přímého letu zakoupí spoj s přestupem. Jejich cílovou destinací je ale právě transferové letiště
  • Nejde o žádnou novinku, nýbrž o dlouhodobý fenomén, který vzhledem k rychle rostoucím cenám letenek zajímá stále více cestujících
  • Aerolinky proti skiplaggingu už několik let vystupují, přesto v mnoha případech funguje dál. Podle serveru Business Insider je to tím, že letecké tarify nerespektují základní geometrický princip trojúhelníkové nerovnosti
  • Existuje i specializovaný vyhledávač Skiplagged, který má za sebou obvinění z porušování hospodářské soutěže. Soud sice nikdy neproběhl, ale spousta velkých leteckých společností v reakci na to zakázala skiplagging ve svých smluvních podmínkách

Mezi pasažéry leteckých společností se v poslední době rozmohl takový nešvar. Na svých cestách velice často využívají takzvaného skiplaggingu, kdy namísto přímého letu do konkrétní destinace zakoupí let s přestupem, avšak absolvují pouze jeho část. A sice tu, která končí přesně tam, kam se ve skutečnosti potřebovali dostat.

Podobné letenky mohou být pro pasažéry velmi výhodné, neboť jsou běžně až o polovinu levnější – jedinou podmínkou je, aby s sebou měli pouze palubní zavazadlo. Problém ale spočívá v tom, že, aerolinky skiplagging oficiálně nepovolují a podvodníky díky současným technologiím poměrně snadno odhalí. A těm pak následně hrozí pokutami, nebo i zrušením zpátečních letů.

Základní geometrická pravidla přestávají platit

Server Business Insider upozorňuje na fakt, že aerolinky sice skiplagging nenávidí, ale vlastně k němu vybízejí. Ve svých tarifech totiž nerespektují geometrické pravidlo trojúhelníkové nerovnosti, které říká, že součet délek kterýchkoli dvou stran trojúhelníku je větší než délka strany třetí. A podobně by měla fungovat i cenotvorba dopravců založená na metrice vzdálenosti mezi danými městy – třebaže do hry vstupuje více faktorů, včetně servisních a palivových poplatků.

K moři nově i z Českých Budějovic. Regionální letiště se těší rostoucímu provozu, lákají na osvědčené destinace či parkování zdarma
Přečtěte si také:

K moři nově i z Českých Budějovic. Regionální letiště se těší rostoucímu provozu, lákají na osvědčené destinace či parkování zdarma

Řečeno jinak, na základě výše zmíněného matematického pravidla je nasnadě, aby například let z New Yorku do Londýna s mezipřistáním v Amsterdamu byl dražší než spojení New York – Amsterdam. Jenže to aerolinky kvůli některým ekonomickým aspektům nedodržují.

Jak před časem na svém blogu vysvětlil matematik, vědec a spisovatel Brian Hayes, letečtí dopravci zohledňují fakt, že poptávka po přímých letech bývá tradičně vyšší než po letech s přestupem, a proto si za ně rovněž účtují vyšší částky. Cena letu z New Yorku do Londýna přes Amsterdam tedy konkuruje částce, za kterou se cestující dostane z východního pobřeží USA do britské metropole přímo, a nikoliv jen úseku do Nizozemska.

Byznys založený na skiplaggingu

Po nejlepších cenových nabídkách není nutné nijak složitě pátrat. Existuje i specializovaný web Skiplagged, který sice na první pohled vypadá jako běžný vyhledávač letenek, ale ve skutečnosti pracuje právě s fenoménem skiplaggingu. Cestující zde najdou primárně výhodné nabídky sestavené z letů s mezipřistáním na letišti, jež je pro ně skutečnou cílovou destinací. Většinou se jedná o jednosměrné letenky, protože u zpátečních hrozí zmiňované zrušení ze strany aerolinek.

Ultradlouhé lety se vracejí. Australská aerolinka Qantas plánuje spustit linku Sydney – New York s cestovní dobou 20 hodin
Přečtěte si také:

Ultradlouhé lety se vracejí. Australská aerolinka Qantas plánuje spustit linku Sydney – New York s cestovní dobou 20 hodin

Vyhledávač Skiplagged funguje dodnes, a to navzdory skutečnosti, že v minulosti měl jeho CEO Aktarer Zaman problémy s americkými zákony. Letecká společnost United Airlines a web Orbitz ho obvinily z porušování pravidel hospodářské soutěže s tím, že je připravil zhruba o 75 tisíc dolarů (asi 1,6 milionu korun). Žaloba byla podána ve státě Illinois, avšak soud neměl pravomoc Zamanovu vinu posuzovat, protože jeho bydlištěm a sídlem podnikání byl v té době New York.

„Jsme velmi znepokojeni tím, že pan Zaman i nadále nabádá zákazníky, aby skiplaggingem porušovali naše přepravní podmínky,“ uvedli k celé záležitosti později zástupci dotčených aerolinek. Znovuotevření případu sice nedosáhli, ale spousta leteckých společností na základě toho zahrnula písemnou ochranu proti skiplaggingu do svých přepravních podmínek. Což ostatně potvrzuje i web Afar.com, podle nějž hrozí v případě porušení uvedeného pravidla pasažérům přebookování letů, nebo dokonce dlouhodobý zákaz využívání služeb konkrétního dopravce.

MM25_AI

Hrozí změna letu i dlouhodobý zákaz vstupu na palubu

O tom, že svůj boj proti skiplaggingu myslí aerolinky skutečně vážně, se na vlastní kůži nedávno přesvědčil sedmnáctiletý Američan, který si koupil přestupní let do New Yorku s tím, že vystoupí na svém transferu v Charlotte v Severní Karolíně. Od American Airlines se však místo slevy dočkal jen zrušení letu a tříletého zákazu vstupu na jejich palubu.

Rozlet povolen. Leteckým dopravcům se daří, jejich letošní zisky by měly být o poznání větší, než jak se zprvu zdálo
Přečtěte si také:

Rozlet povolen. Leteckým dopravcům se daří, jejich letošní zisky by měly být o poznání větší, než jak se zprvu zdálo

Jinak se proti podvodníkům brání například český dopravce Smartwings, který má pravidla nastavená tak, že cena letů mezi dvěma konkrétními destinacemi je totožná, ať už jde o přímý, nebo nepřímý spoj. „Naše společnost uplatňuje obchodní model point-to-point tarifů. Skiplagging tedy v našem případě nehrozí,” řekla pro Euro Vladimíra Dufková, tisková mluvčí zmíněných aerolinek. 

  • Našli jste v článku chybu?