Menu Zavřít

Když je auto chytřejší než řidič

19. 9. 2002
Autor: Euro.cz

Nové audi se představilo v Barceloně

bitcoin_skoleni

O sportovním charakteru nového Audi A8 nemůže být na první pohled pochyb. Automobilka svůj špičkový model představila počátkem minulého týdne v Barceloně, přičemž na trh v domácím Německu by měl přijít během listopadu. U nás se dočkáme jen o málo později.
Sportovně působí zejména exteriér vozu, trošku svými liniemi připomínající kupé. Dvojice výfuků vykukujících po stranách zpod zadního nárazníku jen takový pocit umocňují. Po zasednutí do kabiny se ovšem řidič ocitá v luxusním sedanu, plném nejmodernější techniky. Týdeník EURO měl možnost při testovací jízdě vyzkoušet kvality vozu v jeho plné výbavě a nutno podotknout, že většina z funkcí je řidiči velmi užitečná. Pohodlí je totiž v novém audi akcentováno ještě více než jeho sportovní charakter.
V zajetí vozu se řidič ocitne již při startování. Kromě standardního klíčku může totiž motor spustit tlačítkem na středové konzoli. Tlačítko je zároveň senzorickou ploškou, která na základě otisku prstu vyvolá z paměti palubního počítače informace o řidiči, pokud tam byly dříve uloženy. Automaticky se tak do správné polohy nastaví sedadla, volant či zrcátka, stejně se v paměti může přiřadit k určité osobě nastavení oblíbené stanice rádia, preferovaná teplota klimatizace a další údaje. Počítač si pamatuje nastavení až pro čtyři lidi a ovládá se prostřednictvím systému MMI (Multi Media Interface). Přestože tento systém obsahuje spoustu dat o automobilu, je poměrně přehledný a intuitivní.
Na pohodlí je kladen důraz také při jízdě. Vůz je vybaven šestistupňovou automatickou převodovkou tiptronic. Tu si ti sportovněji naladění mohou přepnout do manuálního módu a řadit pomocí ovladačů umístěných pod volantem, které jsou převzaty z okruhového závodního Audi R8 Le Mans. Jízdu po různě kvalitních cestách usnadňuje proměnlivá světlá výška auta, již lze ve čtyřech stupních měnit, buď manuálně nebo automaticky, od sportovních 95 do 145 milimetrů. Jinou inovací jsou přídavná světla umístěná v hlavních světlometech, která se aktivují při zatáčení a svítí do stran.
Některé detaily z výbavy jsou přesto pro mnohé řidiče zbytečné. K těm třeba patří elektronické zavírání víka zavazadlového prostoru.
Audi A8 se zatím vyrábí ve dvou verzích s osmiválcovými motory o objemech 3,7 a 4,2 litru. Jejich výkony dosahují 206 a 246 kilowattů, což odpovídá 280 a 335 koním. Z nuly na stovku zrychlují za 6,3 a 7,3 sekundy. Maximální rychlost je u obou elektronicky omezena na 250 kilometrů v hodině.
V Česku se nový model představí netradičně brzy. Důvodem je summit NATO, na němž bude několik nových aut vozit delegáty společně se staršími vozy, které byly na rozdíl od nových opatřeny pancéřováním. Základní cena modelů pro německý trh má začínat na zhruba 66 tisících, respektive 72 tisících eur. Automobilka zároveň určila strategii pro trhy Evropské unie, v jejíchž všech státech by cena měla být stejná. Pro Česko zatím stanovena nebyla.

  • Našli jste v článku chybu?