Řidiči v metropoli mohou přijmout nabídnutou skleničku
Situaci, kdy člověk nechce nebo nemůže odmítnout alkohol, zná většina řidičů. Pokud neodolá, nastane otázka co s autem, které stojí před restaurací. Řidič ví, že ho bude ráno potřebovat, a nechce riskovat potíže s policií. V tomto případě mohou Pražané využít nabídky několika společností, jež zajišťují odvoz indisponovaných řidičů jejich vlastními vozy. Německý vzor. Průkopníkem netradiční služby byla společnost s poměrně příznačným názvem: Drink S.O.S. Založit podnik na odvoz společensky unavených řidičů napadlo Slávku Harazimovou před šesti lety, když rozvážela své kamarády z barů domů. Inspiraci našla v sousedním Německu, kde je služba již solidně zavedená, avšak od její české podoby částečně odlišná. „V Německu přijede pracovník firmy před lokál na malé motorce, kterou složí do kufru řidičova auta. U nás by takový model nebyl možný, pro řadu lidí je automobil stále velké jmění a většina by pravděpodobně nebyla nadšena z faktu, že jim někdo ukládá do auta motocykl, vysvětlila týdeníku EURO Slávka Harazimová. Proto česká společnost zavedla jiný systém. Jak se stát zákazníkem. Pro klienta přijede vůz se dvěma řidiči. Jeden odveze indisponovaného majitele jeho automobilem domů, doprovodné auto je celou cestu následuje a řidiče poté naloží a odveze. Ceny za přistavení se pohybují od čtyřiadvaceti do dvaasedmdesáti korun podle místa nástupu. Za odvoz auta je majiteli účtováno třicet korun za ujetý kilometr, přičemž ujetá vzdálenost je počítána podle zákazníkova tachometru. Kromě Drink S.O.S. funguje v Praze i několik menších firem, které se dokážou postarat o auto indisponovaného řidiče. Společnosti Benas a City Car se převážení aut věnují naplno, sdružení Taxi MAT nabízí služby řidiče jako svou vedlejší činnost vedle taxikářských služeb. Nováčkem v tomto odvětví je firma Drivers, kterou založili bývalí zaměstnanci City Car. Rozdíly mezi jednotlivými společnostmi se projevují především v ceně. Například Drivers si počítá za kilometr se zákazníkem dvaadvacet korun a přístavné účtuje jen při cestě se zákazníkem do pěti kilometrů. Taxikáři z Taxi MAT většinou přijedou dvěma vlastními auty, jedno nechají na místě a poté, co odvezou klienta, se pro něj vrací. Ceny jsou zpravidla smluvní, nebo je účtována taxa za dva vyslané vozy. Kdo a čím. Klienti využívající služeb řidičských firem však nemusí být vždy opilí. Podle Slávky Harazimové je mezi zákazníky její firmy řada manažerů, cestujících například na přednášku, a jelikož se nestihli připravit, nechají se na místo raději odvézt řidičem a po cestě studují. „Jednoho manažera jsme takto vezli až do Budapešti. Často také odvážíme lidi z nemocnic se zlomenou nohou nebo si nás zavolal čerstvý držitel řidičského průkazu. Několikrát se také stalo, že nás žádaly o pomoc ženy, které se bály vyjet na náledí. Kdysi jsme také vezli auto, které vracela slečna svému příteli, když se s ním rozešla. Jednou byl dokonce naším zákazníkem řidič autobusu, kterého jsme zavezli do garáží, řekla Harazimová. Mezi převáženými vozy není možné zjistit, že by některá ze značek byla častěji dopravovaná než ostatní. Majitelé firem se ale shodují, že většina aut je zahraniční výroby. K tomu Harazimová dodává: „Poměrně často také vozíme auta cizinců, jedná se zejména o anglicky mluvící hosty nebo cizozemce, kteří do Prahy přijeli za prací. Pojištění nutné. Hledání pojišťovny, která by vůbec byla ochotna takový druh činnosti pojistit, bylo pro Marka Jordu, spolumajitele společnosti Drivers, v začátcích podnikání největším problémem. Avšak provozovat podobné služby bez pojištění podle jeho slov nelze. „V koncesní listině je u předmětu podnikání uvedeno: Poskytování služeb řidiče, což většinu pojišťovacích úředníků odradí již v začátcích jednání, uvedla pro týdeník EURO spolumajitelka Drivers Daniela Zemanová. „Obešli jsme téměř všechny pojišťovny, ale kromě jedné jsme byli všude odmítnuti. Zástupci ústavů po nás chtěli všelijaké přehledy zákazníků, hodnoty převážených aut a jiné dokumenty, doplnil Marek Jorda. Hlavně v noci. Stejně jako taxislužby jsou i řidičské služby vesměs využívány v noci. Intenzita odvozů se však také mění v rámci týdne a ročního období. K tomu Slávka Harazimová říká: „Nejvíce žádostí o převezení se nahromadí mezi jedenáctou večerní, když zavírají hostince, a druhou noční, kdy končí bary. V těchto chvílích musí klienti čekat až čtyřicet minut, jinak jsme schopni být na místě do dvaceti minut. Během týdne jsou silné dny od středy až po víkend. V létě, kdy většina našich klientů jezdí na chalupy, je ale mnohdy v úterý víc práce než v sobotu.