Firma si hodlá zachovat příjmy na úkor spotřebitelů.
Čeští spotřebitelé, kteří již léta trpí tím, že Český Telecom téměř zcela ovládá trh pevných telefonních linek, se mohou brzy dočkat další tvrdé lekce a na vlastní kůži poznat, co dokáže dominantní telekomunikační operátor na nedostatečně regulovaném trhu. Firma v současnosti projednává s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) nové ceny svých telefonních služeb na rok 2005. Své úmysly již zveřejnila: hodlá “co možná nejvíce zlevnit“ minutové sazby volání a zvýšit měsíční paušální poplatky, které zákazníci platí za základní službu HTS. Některé neoficiální zprávy říkají, že Telecom chce zvýšit měsíční paušál až na 500 korun. To by znamenalo, že by zákazníci platili minimálně 500 korun měsíčně jen za to, že mají doma pevnou linku. Je to dvojnásobek toho, co Telecom účtuje svým zákazníkům za službu HTS dnes, a každá minuta volání (přes Telecom či alternativního operátora) by byla účtována vedle tohoto paušálu.
Chudák Telecom.
Při jednáních s ČTÚ se generální ředitel Českého Telecomu Gabriel Berdár snaží takové zdražení služeb ospravedlnit poukazem na takzvané “ztráty“. Ředitel tvrdí, že je firma utrpěla vzhledem k “nespravedlivým rozhodnutím“ ze strany regulátora (EURO 1/2005). V důsledku těchto rozhodnutí - uvádí Berdár - nemůže společnost získat zpět “investice“ vložené do své sítě. Spotřebitelé, jimž nyní hrozí případné dvojnásobné zdražení poplatků za službu HTS Českého Telecomu, by si určitě měli přečíst zprávy tohoto operátora investorům o příjmech a ziscích za posledních několika let. “Solidní finanční výkon“ je formulace, která se opakuje v úvodu obou zpráv společnosti o ověřených finančních výsledcích za leta 2002 i 2003. K dalším patří “nadprůměrné marže EBITDA“ a “významný objem volných hotovostních toků“, což jsou formulace uvedené ve zprávě za první polovinu roku 2004. Ta též uvádí příjmy až o 22,6 procenta vyšší než v první polovině roku 2003 a navýšení marže EBITDA o 21,6 procenta na 15,2 miliardy korun.
Chudák Telecom! Spotřebitelé mohou jen doufat, že ČTÚ čte tytéž finanční zprávy pečlivě při rozhodování o tom, kolik budou muset lidé platit za “výsadu“ mít doma fungující pevnou linku.
Pokuty.
Telecom se často snaží argumentovat tím, že velká část jeho zisků pochází nikoliv ze služeb pevných telefonních linek, nýbrž z divize Eurotelu. Avšak vedoucí postavení Eurotelu v sektoru mobilních telefonů je přímým důsledkem bývalého absolutního monopolu Telecomu a jeho přetrvávající téměř úplné kontroly nad sektorem pevných linek. Ve svých stížnostech na regulaci telekomunikací společnost ráda přehlíží skutečnost, že jí současné regulační prostředí umožňuje, aby působila jako dominantní operátor v oblasti pevných telefonních linek i jako významný aktér na trhu mobilních telefonů.
Je pravdou, že Telecom loni utrpěl několik výrazných ztrát. K nim patřila rekordní pokuta ve výši 81,7 milionu korun, udělená v únoru 2004 Úřadem pro ochranu hospodařské soutěže (ÚOHS) za protikonkurenční praktiky v oblasti telefonních služeb firemní klientele. V září následovala pokuta 22 milionů korun za protikonkurenční jednání firmy a v listopadu 23 milionů korun, které Telecom zaplatil za protikonkurenční chování na trhu ADSL. Právě díky Telecomu byl pro antimonopolní úřad rok 2004 rekordním co do objemu pokut udělených společnostem za poškozování konkurentů a firma si vysloužila pověst nejvíce pokutované společnosti v České republice.
Telecom se pravděpodobně nebude ve svých příštích zprávách investorům těmito “úspěchy” příliš chlubit, ale možná že by měl. Tyto pokuty totiž byly vskutku nepatrné ve srovnání s miliardovými škodami, jež společnost svým protikonkurenčním jednáním způsobila alternativním telekomunikačním operátorům, i oproti miliardovým příjmům, které díky těmto akcím zůstaly Telecomu a nedostaly se na konta alternativních operátorů. Možná že by Telecom měl také tyto pokuty započítat mezi své investice (stejně jako zavádějícím způsobem započítává mezi investice mnohé ze svých nákladů). Vzhledem k tomu, co firma svým protikonkurenčním jednáním dokázaly, jsou tyto pokuty pro její investory dobře investovanými prostředky.
Tragikomedie.
Ve světle těchto ztrát alternativních operátorů a postavení Telecomu coby nejpokutovanější společnosti v zemi by Berdárova tvrzení o “nespravedlivých rozhodnutích“ ČTÚ mohla znít směšně, kdyby skutečnost nebyla tak tragická. Pravdou je, že ČTÚ i ÚOHS jsou tak zavaleny nevyřešenými případy ohledně nezákonných postupů Českého Telecomu, že tyto orgány byly dosud schopné vydat proti tomuto chování jen několik rozhodnutí. S ohledem na problémy sahající od propojení, přes zpřístupnění místní smyčky k určování velkoobchodních cen, jež poškozuje konkurenci, se jako nezbytně nutný jeví více – a nikoliv méně – agresivní postup regulačních orgánů vůči Českému Telecomu a mnohem rychlejší tempo jejich práce než dosud. Bez zvýšené regulační činnosti na ochranu spotřebitelů a alternativních operátorů bude totiž konkurenceschopnost v oblasti pevných telefonních linek v České republice i nadále ve velkém ohrožení.
Snahou zvýšit měsíční poplatky spotřebitelů za službu HTS se firma snaží - tentokrát na úkor spotřebitelů - ochránit své zisky i v případě, že výraznější regulace začne ohrožovat její podíl na trhu telefonních služeb.
Ještě nedávno bylo pro českého spotřebitele složité získat pevnou telefonní linku. Dnes je její zavedení již snadné. Pokud se ale Telecomu povede prosadit zvýšení poplatku za službu HTS, spotřebitelé možná brzy zjistí, že si pevnou linku již dál nemohou dovolit. To je pro tuto zemi sice zneklidňující transformace, která však firmu příliš znepokojovat nebude, pokud se uživatelé namísto pevných linek rozhodnou využívat své mobilní telefony přes Eurotel.